Neautorizováno !


 

(14.40 hodin)
(pokračuje Frank)

Druhá změna je k § 124, kde doporučuji doplnit nový odstavec 4 tohoto znění: Bezpečnostní svazek podnikatele obsahuje žádost podnikatele, osvědčení, případné změny. Bezpečnostní svazek podnikatele zakládá, vede, doplňuje, eviduje a vyřazuje jeho odpovědná osoba. Bezpečnostní svazek podnikatele je nutno chránit před neoprávněným nakládáním.

V § 24 (?) navrhuji doplnit i nový odstavec 5 tohoto znění: Do svazku fyzické osoby se zakládají podkladové materiály pro oznámení pro stupeň utajení "vyhrazené", při poučení pro ostatní stupně utajení kopie bezpečnostního dotazníku, žádost o vydání osvědčení, osvědčení nebo ověřená kopie, záznam o poučení nebo záznam o jeho zániku a další skutečnosti oznámené na základě tohoto zákona. Svazek fyzické osoby zakládá odpovědná osoba při zahájení bezpečnostní prověrky nebo vždy před poučením osoby, které již bylo poučení vydáno. Odpovědná osoba tento svazek rovněž vede, doplňuje, eviduje a vyřazuje. Svazek fyzické osoby není součástí personálního spisu, do kterého se pouze zakládá kopie záznamu o poučení osoby. Svazek fyzické osoby se nezakládá u osob určených podle § 58. Svazek fyzické osoby je nutno chránit před neoprávněným nakládáním.

Tuto změnu zdůvodňuji tím, že navrhované doplnění sleduje soulad současně navrhovaného zákona s již platnými ustanoveními zákona číslo 148/1998 Sb. Ostatní, vážené kolegyně a kolegové, pozměňující návrhy uvedené v písemné předloze zůstávají beze změn.

Děkuji za pochopení.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To byl návrh pana poslance Franka. Nyní prosím pana poslance Macháčka.

 

Poslanec Antonín Macháček: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych načetl jeden drobný pozměňovací návrh. Předmětný návrh zákona totiž přehlédl malý segment finančního trhu a to jsou spořitelní a úvěrní družstva. Dovolte mi, abych toto přehlédnutí napravil již zmiňovaným pozměňovacím návrhem, který by zněl takto:

Za článek XII se doplňuje nový článek XIII, který zní: Článek XIII. V § 25a odstavec 4 zákona číslo 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona České národní rady číslo 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona číslo 100. (Řečník je upozorňován poslancem Klasem, že se jedná o změny k jinému návrhu.) V tom případě se Poslanecké sněmovně omlouvám, byl jsem nesprávně informován pracovníky Ministerstva financí, že tento pozměňovací návrh patří k tomuto zákonu. Beru zpět. Bude se jednat o příští předpis.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ten související zákon. To má na mysli pan poslanec. Počká tedy na podrobnou rozpravu k zákonu souvisejícímu.

Ptám se, jestli ještě někdo má připomínku. Prosím, pan poslanec Klas.

 

Poslanec Jan Klas: Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, vážené dámy a pánové, dovolte mi, abych nejprve předložil pozměňovací návrhy, které se vztahují k vládnímu návrhu zákona tisk 880.

1. V § 58 se odstavec 11 zrušuje.

Odůvodnění: Tento odstavec zcela uměle zavádí nerovný přístup ústavních činitelů k utajovaným informacím NATO, Evropské unie a Evropského společenství pro atomovou energii, a to dokonce i mezi samotnými členy vlády, kdy z prověřování je vyjmut předseda vlády a ministr zahraničí, např. není vyjmut ministr obrany, který se podle starého zákona může seznamovat s utajovanými materiály Evropské unie a NATO.

2. V § 58 odstavec 11 se slova "předsedy vlády nebo ministra zahraničních věcí k takovéto utajované informaci" nahrazují slovy "předsedy vlády, ministra zahraničních věcí nebo ministra obrany k takovéto utajované informaci".

Logicky to navazuje na to, co jsem řekl před chvílí, že i nadále by měl ministr obrany mít přístup k utajovaným informacím NATO a EU. Dosud přístup k těmto informacím měl.

3. V § 14 odstavec 3 se písmeno g) vypouští.

Jedná se o velmi lehce zneužitelnou věc. Zde se jedná o trestní řízení ukončené jiným způsobem, než jakým je uvedeno v bodě f), to znamená pravomocným rozsudkem, což je pravomocné odsouzení pro trestný čin, byla-li v jeho průběhu zjištěna skutečnost vyvolávající pochybnost o schopnosti fyzické osoby utajovat informace. V praxi tedy postačuje, dámy a pánové, aby na člověka, který usiluje o to, aby prošel prověrkou Národního bezpečnostního úřadu, podal kdokoli trestní oznámení, toto trestní oznámení bylo ukončeno jiným způsobem než pravomocným odsouzením, např. odložením vyšetřovatele, a už je na úředníku NBÚ, aby posoudil - a teď to slovíčko je velice důležité - zda má pochybnosti, zda vám takové osvědčení může vydat. Jistě víte z praxe sami, že není problém, aby na kohokoli z vás podal kdokoliv trestní oznámení jen proto, že se mu třeba nelíbí, jak jste ostříháni. Takže je to obezlička, která je velmi zneužitelná ze strany úředníků NBÚ. Navíc si myslím, že v písmenu d), které je v tomto odstavci uvedeno, je všechno toto pokryto. Myslím, že písmeno g) je nadbytečné.

Čtvrtý pozměňovací návrh. V § 24 odstavec 5 písmeno c) slovo "se" nahradit slovy "s písemným".

Odůvodnění: Navrhovaná změna zavádí formu písemného souhlasu odpovědné osoby, resp. bezpečnostního ředitele se zpracováním utajované informace mimo objekt. Písemná forma je nutná z důvodu zamezení paušálních souhlasů dotčených osob a také z důvodu lepší prokazatelnosti uděleného souhlasu z hlediska provádění případné kontroly NBÚ.

5. V § 58 odstavec 1 písmeno a) předložku "v" nahradit slovem "u".

6. V § 28 odstavec 1 písmeno b) předložku "v" nahradit slovem "u".

7. V § 28 odstavec 3 předložku "v" za slovem "osobami" nahradit slovem "u" a předložku "v" za slovy "nejméně jednou osobou" nahradit slovem "u".

Odůvodnění k těmto bodům: Navržené změny konkretizují umístění ostrahy u objektu místo v objektu, a to z praktických důvodů, které vyplývají z možnosti, že zabezpečená oblast může splývat s objektem a tento prostor bude tak malý, že je nemožné v něm mít dvě osoby ostrahy a ještě v něm nakládat s utajovanou informací.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP