Neautorizováno !


 

(17.40 hodin)

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Protože nevidím ministra zahraničních věcí pana Cyrila Svobodu, není možné, abych mu předala slovo. Předpokládám, že Poslanecké sněmovně bude stačit obsáhlé a detailní úvodní slovo místopředsedy vlády a ministra financí pana Bohuslava Sobotky.

Výbor pro evropské záležitosti přijal usnesení a stanovisko výboru, která jsou součástí předloženého sněmovního tisku 973-E, a postoupil tento dokument k projednání rozpočtovému výboru. Usnesení rozpočtového výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 973-E/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro evropské záležitosti pan poslanec Milan Ekert a informoval nás o jednání výboru.

 

Poslanec Milan Ekert: Děkuji za udělení slova. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane předsedo vlády, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, oddálení jednání o finanční perspektivě na období 2007 - 2013 není v ničím zájmu. Věci jsou v pohybu, lucemburské předsednictví uskutečnilo na přelomu května a června sérii bilaterálních jednání pro vyjasnění stanovisek a prolomení přetrvávajících bariér. Nacházíme se v nejdůležitějším období před předložením definitivního pozměněného návrhu předsednictví, ke kterému dojde zřejmě zítra v odpoledních hodinách. Dnes probíhají důležité schůzky mezi britským ministerským předsedou a předsedou vlády předsedajícího Lucemburska, prezidentem Francie a britským ministerským předsedou.

Schválení finanční perspektivy 2007 - 2013 by mělo dát signál o schopnosti vyjednat kompromis mezi 25 členskými státy, pro Evropskou unii v tuto chvíli a v tak zásadní věci tak důležitý. Existuje obecný zájem na uzavření dohody za lucemburského předsednictví.

Klíčová je v tuto chvíli případná změna pozic čistých plátců v čele s Německem do unijního rozpočtu a přiblížení se k hranici, kterou navrhuje Evropská komise. Dále ve vztahu ke korekčnímu mechanismu, tzv. britskému rabatu, který by se do roku 2013 neměl zvyšovat, a v souvislosti s řešením tohoto problému najít možnost omezení zemědělských podpor, které se týká především Francie, a v neposlední řadě zajištění dostatečné výše a nalezení vhodného způsobu rozdělení prostředků pro politiku soudržnosti mezi staré a nové členské státy.

Pro Českou republiku je klíčové zajištění dostatečné výše prostředků na politiku soudržnosti, tedy dosažení akceptovatelné alokace finančních prostředků na úrovni 4 % HDP.

Druhá verze negociačního balíčku z 21. dubna t. r., finanční perspektivy na období 2007 - 2013, přinesla z pohledu České republiky několik úprav odpovídajících požadavkům, na druhé straně zároveň vyvolala několik problémů. Stala se předmětem projednávání jednak ve výboru pro evropské záležitosti a následně pak v rozpočtovém výboru pro případné zpřesnění pozice vlády České republiky pro jednání Evropské rady, která se koná tento týden. Je totiž jasné, že schválení finanční perspektivy na období 2007 - 2013 výrazně ovlivní sestavování státních rozpočtů v následujících letech.

3. května přijal výbor pro evropské záležitosti usnesení č. 149, kterým schválil stanovisko, v němž konstatuje, že věc tak zásadní povahy by měl projednat příslušný odborný výbor a následně též i Poslanecká sněmovna. Dále se výbor pro evropské záležitosti usnesl na postoupení uvedeného dokumentu k projednání rozpočtovému výboru a určil termín pro projednání ve výboru tak, aby se jím Sněmovna mohla zabývat 14. června, tedy dnes. A za další požádal předsedu Poslanecké sněmovny, aby projednání uvedeného dokumentu zařadil na program červnové schůze Poslanecké sněmovny.

Myslím, že zpravodaj rozpočtového výboru nás seznámí se stanoviskem, které přijal rozpočtový výbor na své schůzi minulý týden. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. A nyní prosím zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Michala Krause, aby se ujal slova a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny.

 

Poslanec Michal Kraus: Rozpočtový výbor se zabýval negociačním balíčkem, zabýval se jím také podvýbor pro finanční hospodaření územních samospráv a využívání fondů Evropské unie a po rozpravě přijal usnesení, ve kterém za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu vyslovit souhlas s postupem vlády České republiky při projednávání finanční perspektivy Evropské unie na období 2007 - 2013; za druhé žádá vládu, aby informovala Poslaneckou sněmovnu o průběhu a výsledcích jednání Evropské rady ve dnech 16. a 17. června 2005 ve věci finanční perspektivy Evropské unie na období 2007 - 2013; za třetí - zmocnil mě, abych s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu, což tímto činím.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní zahajuji všeobecnou rozpravu, do které mám dvě písemné přihlášky. Jako první se přihlásil pan poslanec Petr Braný, jako druhý pan poslanec David Šeich. V tomto pořadí máte slovo.

 

Poslanec Petr Braný: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, nebudu dlouho obtěžovat, chci ale zdůraznit, že problematika, kterou dnes projednáváme, je neobyčejně důležitá. Proto se jí také v průběhu května věnovalo několik výborů Poslanecké sněmovny, jak už zde zaznělo, samozřejmě včetně rozpočtového výboru, kde jsme otázkám připravovaného finančního rámce Evropské unie pro období 2007 - 2013 věnovali velkou pozornost, a to jak na vlastní schůzi výboru, tak i ve schůzi jeho podvýboru pro finanční hospodaření územních samospráv, pro využívání fondů Evropské unie.

Návrh na nový rozpočtový plán Evropské unie se pohybuje od úsporných 1,06 % HDP unie, jak předpokládá aktuální lucemburský návrh, přes 1,18 %HDP unie, jak minulý týden doporučil Evropský parlament, a potom je zde ještě jedna cifra, a to je 1,23 % HDP, jak uvažuje návrh předložený Evropskou komisí. Návrh Evropského parlamentu je celkově přibližně o 40 mld. eur nižší než návrh Evropské komise a zhruba o 100 mld. eur vyšší než to, co předpokládá lucemburský návrh. Mimochodem, nesdílím názor našeho ministerského předsedy, který nedávno prohlásil - a teď volně cituji z denního tisku - že Lucembursko vede jednání neutrálně a nestraní ani jedné z názorových skupin. Vždyť návrh šestice nejbohatších států Evropské unie z prosince 2003 zněl na strop 1 % HDP unie místo nynějších 1,24 %. Nelze si zakrývat, že prosazení takového návrhu zmíněné šestky či návrhu lucemburského by v podstatě zmrazilo, samozřejmě relativně, nikoli absolutně, výdaje Evropské unie na další léta na současné výši.

Pro Českou republiku tyto návrhy, alespoň jak tomu rozumím já, znamenají, že v případě návrhu Evropské komise a také návrhu Evropského parlamentu je strop pro čerpání až do výše 4 % našeho HDP, zatímco v případě lucemburského návrhu je tento strop jen 3,5 až 3,6 %. A nejde o malé částky. Jestli jsem dobře informován, pak podle propočtů Ministerstva financí by Česká republika tímto způsobem každý rok přišla přibližně o 6 mld. eur, tedy za celé období 2007 - 2013 cca o 40 až 45 mld. eur v porovnání s návrhem Evropské komise.A to jistě není málo.

Kromě toho se obávám, že lucemburský návrh de facto navrhuje přesun prostředků vyčleněných dosud pro politiku soudržnosti do fondů na podporu konkurenceschopnosti, jež by byly nově zřízeny. Taková změna by ale byla neblahá pro středně chudé země, tudíž také pro Českou republiku.

Dále jsem principy navrhované v lucemburském balíčku pochopil tak, že peníze původně předpokládané pro pomoc regionům postiženým průmyslovým úpadkem, často městům, by mohly být přesunuty do dalších nových fondů, které by prý lépe odpovídaly potřebám Evropské unie, zejména do vědy, výzkumu, školství, špičkových technologií a dalších forem posilování konkurenceschopnosti podle tzv. lisabonské agendy. V této souvislosti se nemohu zdržet obavy, že pokud by tento názor převládl, skončily by tyto peníze dosti pravděpodobně v rukou subjektů v bohatších regionech unie, tedy s velikou pravděpodobností v proslulém evropském trojúhelníku. Polovina bohatství stávající evropské patnáctky totiž vzniká v trojúhelníku Severní Yorkshire v Anglii, východní Francie, Hamburk, kde žije třetina obyvatel stávající Evropské unie a který představuje jen sedminu zeměpisné polohy stávající Evropské unie.

Myslím, že to, co jsem zmínil, se projevuje zejména v části Konkurenceschopnost a Zaměstnanost, která - alespoň já tak soudím - ve všech verzích lucemburských balíčků nedoznala nějakých významnějších změn.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP