Neautorizováno !


 

(15.50 hodin)

Poslanec Miloslav Kala: Děkuji, pane předsedo. V obecné rozpravě vystoupili tři poslanci. Žádný hlasovatelný návrh nezazněl, takže můžeme postoupit do rozpravy podrobné.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Výborně, děkuji. Otevírám tedy podrobnou rozpravu, do které je přihlášek podstatně více. Mám tady přihlášky, jenom to pro pořádek přečtu, pana poslance Ladislava Urbana, Ladislava Býčka, Karla Sehoře, Eduarda Vávry, Lubomíra Suka, Martina Římana, Karla Černého. Tady mi nějaký z poslanců dal přihlášku, na kterou nenapsal svoje jméno. Někdo tady zapomněl napsat své jméno. Pan poslanec Kužvart, pan poslanec Jiří Třešňák, Zdeněk Koudelka, Jaroslav Plachý, Miloš Patera, Jaromír Schling, František Beneš a Vojtěch Filip. To máme skoro takových dvacet přihlášek do podrobné rozpravy. Můžeme se do toho pustit.

Prvním přihlášeným byl pan poslanec Ladislav Urban a teď se mi přihlásil pan poslanec Votava, že má také podanou přihlášku. To bylo i s tou obecnou. Takže bych dal pak poslanci Votavovi slovo hned vzápětí do podrobné a pak pan poslanec Býček. Prosím, pan poslanec Ladislav Urban má slovo jako první.

 

Poslanec Ladislav Urban: Pane předsedo, děkuji za slovo. Vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych přednesl pozměňovací návrh k vládnímu tisku návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, tisk č. 833.

První novelizační bod, a to v novelizačním bodě č. 99 vládního návrhu, který je nazván přílohou k zákonu č. 361/2000 Sb., nazvaná Přehled jednání spočívajících v porušení vybraných povinností stanovených předpisů o provozu na pozemních komunikacích a počet bodů za tato jednání.

Zde navrhuji poslední porušení oceněné dvěma body změnit takto: "Překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o více než 10 kilometrů v hodině v obci, nebo o více jak 20 kilometrů v hodině mimo obec."

Druhý pozměňovací návrh. V novelizačním bodě č. 1 vládního návrhu zákona č. 200/1990 Sb. navrhuji v § 22 odst. 1 písm. f) bod 4 nové znění, a sice "překročí nejvyšší dovolenou rychlost stanovenou zvláštním právním předpisem nebo dopravní značkou.".

Velice stručné zdůvodnění. Myslím, že zákonodárce by měl nejenom zákony schvalovat, ale také sledovat jejich aplikaci v praxi. Víme, že v mnoha obcích jsou i velmi dlouhé úseky bez zástavby, kde není maximální rychlost zvýšena místní úpravou, a rovněž v obcích i mimo obec jsou často označeny úseky silnic dopravní značkou omezení nejvyšší dovolené rychlosti bez zřetelného důvodu anebo tam, kde již důvod dávno pominul. Ve všech těchto případech nemá mírné překročení rychlosti naprosto žádný vliv na bezpečnost silničního provozu a řidiči by byli postihováni stejně tvrdě jako rychlá bezohledná a riziková jízda pirátů silnic. Proto provedením pozměňovacích návrhů by se v těchto případech na řidiče vztahoval pouze finanční postih. Jde o zvýšení plynulosti silničního provozu, i když s finančním rizikem pro řidiče.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To byl příspěvek pana poslance Urbana. Nyní poprosím pana poslance Votavu jako dalšího. Připraví se pan poslanec Býček.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, jak jsem předeslal v obecné rozpravě, předkládám pozměňovací návrh, který je motivován zvýšením bezpečnosti silničního provozu.

Pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku č. 833 zní:

Za prvé, za bod č. 26 návrhu zákona se doplňuje nový bod č. 27, který zní: Za § 34 se doplňuje nový § 34a, který zní: "§ 34a. Zvláštní ustanovení o pneumatikách vozidel. V období mimo část kalendářního roku, pro kterou je stanoven letní čas podle zvláštního právního předpisu, musí být v provozu podle tohoto zákona opatřena všechna kola motorového vozidla pneumatikami podle prováděcího právního předpisu." Následující body návrhu zákona se přečíslují.

Za druhé, v bodu č. 97 návrhu zákona se v § 137 odst. 3 za slova "§ 10 odst. 4" doplňují slova "34a".

Zjednodušeně, tento pozměňovací návrh zavádí povinnost ve vymezeném období, zimním období používat tzv. zimní pneumatiky. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Prosím pana poslance Ladislava Býčka, připraví se pan poslanec Karel Sehoř. Pan poslanec Býček.

 

Poslanec Ladislav Býček: Pane předsedo, vážené kolegyně, kolegové, vážení členové vlády, dovolte mi, abych předložil několik pozměňovacích návrhů, které podle mého názoru je třeba vzít v potaz, než vstoupíme do třetího čtení.

Nechci reagovat na obecnou rozpravu při druhém čtení, ale myslím si, že bychom skutečně měli opustit demagogii a měli bychom se zamyslet, co přinesou jednotlivá znění ustanovení navrhovaného zákona. Samozřejmě musíme chápat, že některé věci mají souvislost nejen například s Evropskou unií, ale i se stavebním zákonem, a my jsme se některým záležitostem vyhnuli.

Dovolte mi, abych tedy jako prvý předložil pozměňovací návrh k zákonu č. 361/2000 Sb., kdy v § 2 doplnit nový odstavec písm. ll), že chodník je část komunikace nebo uličního prostoru, který slouží k převedení pěšího provozu. Od hlavního dopravního prostoru je oddělen výškově nebo opticky.

Není to příliš vzdálený návrh z toho původního textu zákona někdy z roku 1990.

§ 27 vypustit odst. 3 a další body pak přečíslovat.

Jde v podstatě o to, že v době od 5.00 do 19.00 hodin je zakázáno stání tam, kde by nezůstal mezi vozidlem a nejbližší tramvajovou kolejnicí volný jízdní pruh široký nejméně 3,5 metru. V současných podmínkách měst tento zákon je dost tvrdý v tom, že nikde nemůže být, aniž by byla porušena dikce zákona, nějakou vyhláškou nebo změnou využit ten pruh. Přitom je zvykem v praxi, že ty prostory nebezpečné či méně obtížně průjezdné jsou označeny samostatnou dopravní značkou.

Za třetí. § 67 odst. 4 - nahradit v první větě text "vjezd zakázán" textem "zakázáno zastavit a stát".

Jde o to, využít těchto parkovišť jako únikového řešení z přetížených nebo jinak zaplněných komunikací.

Poznámka k bodu 3, že se týkají pozměňovacího návrhu hospodářského výboru. Pokud se týká b) pozměňovacího návrhu k novelizačním bodům, chci se vyjádřit k novelizačnímu bodu 41, kdy předkládám k návrhu tři v podstatě varianty. Vše se týká měření rychlosti vozidel s tím, že v jedné variantě doporučuji, aby to bylo v tom § 79, což je podle mého názoru nesmyslné, neboť by oprávněně měla být tato podmínka měření rychlosti v § 18, který pojednává o rychlosti jako takové.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP