(10.40 hodin)
(pokračuje Paukrtová)

A tady bych chtěla říci, že současný návrh zákona neimplementuje v plné míře šestou směrnici a tyto pozměňovací návrhy napravují deficit v implementaci směrnice do českého právního řádu.

Další vážnou věcí, kterou se Senát zabýval, ač za normálních okolností nepřeřazuje sazby daně, protože se domnívá, že to přísluší Poslanecké sněmovně, v tomto případě však senátní verze přeřazuje do snížené sazby daně sběr a zpracování ostatních odpadů, zejména komunálních. Důvody, proč tak Senát učinil, jsou nejen krokem ve prospěch obcí, nejen krokem ve prospěch ochrany životního prostředí, ale je tam ještě jedna velmi vážná záležitost. Pokud obce likvidují komunální odpad ve vlastní režii, pak to činí jako činnost veřejnoprávní, to znamená nezdaňují. Na katastrální území obcí však působí i jiné firmy, které tuto činnost, tedy likvidaci a svoz komunálního odpadu, činí, a ty jsou zdaňovány 19 %. Šestá direktiva stanoví, že obce ve své veřejnoprávní činnosti jsou osvobozeny od daně pouze tehdy, jestliže významně nenaruší hospodářskou soutěž v místě. Pokud by firmy byly zdaněny 19 % a obce nezdaněny vůbec, tak jednoznačně z toho vyplývá, že obce narušují hospodářskou soutěž v místě a budou dodaněny. Já se domnívám, že Senát se také domníval, že by tato záležitost vedla i k mezinárodní arbitráži z toho prostého důvodu, že většina firem, které provozují svoz a likvidaci komunálních odpadů, má své zahraniční spoluúčastníky či vlastníky.

Pozměňovací návrh k části čtvrté návrhu zákona se týká vypuštění části čtvrté a navrhuje se změna týkající se rozdělení výnosů ze správních poplatků za povolení k provozování výherních hracích automatů, a to ve prospěch obcí a krajů.

Dovolte mi, vážení poslanci, ještě jednu maličkost. Vím, že to asi tady nebývá zvykem, ale já si přesto dovolím jedno srovnání. Chtěla bych říci, co se domnívám, že se stane v případě, bude-li přijata sněmovní verze, bude-li přijata senátní verze a pokud by se stalo, že nebude zákon schválen vůbec. A tím bych začala.

Myslím si, že pokud by zákon schválen nebyl vůbec, potom Česká republika nesplní svou povinnost vyplývající z unijního práva zliberalizovat k 1. 1. 2005 z hlediska DPH mezinárodní obchod s elektřinou a plynem a to si myslím, že by byla vůbec nejhorší situace pro Českou republiku. Bude-li přijata senátní verze, odstraňuje celou řadu nedostatků a činí to, co Senát obvykle nečiní, to je přeřazuje některé záležitosti ze základní do snížené sazby. Bude-li přijata sněmovní verze, tak zavádí retroaktivně k 1. 5. 2004 jiné zdaňování vratných obalů, které je jasně protiústavní. Uvrhnou se do zmatků územně členěná statutární města kromě Prahy z hlediska právního postavení jejich městských částí a obvodů. V právní nejistotě zůstanou veřejnoprávní subjekty, pokud jde o výpočet poměrné části jejich nároku na odpočet, takže řada z nich nebude moci odpovědně uzavřít účetnictví za rok 2004. Zůstane zachován administrativně nesmírně náročný způsob zdaňování při přeúčtování zboží a služeb. A hrozí žaloby na stát, možná též podle smluv o ochraně investic, kvůli nerovným podmínkám pro podnikání v odpadovém hospodářství zdaňovaném základní sazbou, neboť většina firem toto provozující má zahraniční vlastníky.

Závěrem bych vás ráda poprosila o podporu senátní verze návrhu zákona. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní senátorko. Kdo se další hlásí do rozpravy? Nikdo. Rozpravu končím.

Přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o správních poplatcích podle sněmovního tisku 630/3, ve znění schváleném Senátem podle sněmovního tisku 630/4."

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 150. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 150 z přítomných 193 pro 80, proti 63. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 jednacího řádu. Kvorum již bylo nastaveno.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o správních poplatcích, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 630/3."

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 151. Kdo je pro? Kdo je proti?

Z přítomných 193 pro 131, proti 30. Návrh byl přijat.

 

Zahajuji projednávání bodu číslo 103, kterým je

 

103.
Návrh zákona o změně některých zákonů v návaznosti
na realizaci reformy veřejných financí v oblasti odměňování
/sněmovní tisk 680/4/ - vrácený Senátem

 

Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy, jehož usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 680/5. Prosím, aby se za navrhovatele k pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřil místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí pan Zdeněk Škromach.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, vážené paní poslankyně, páni poslanci, tento zákon, tak jak byl původně předložen a který schválila Poslanecká sněmovna, znamená, že od příštího roku se ruší další 13. a 14. platy pro zaměstnance ve státní a veřejné správě. Zároveň se ruší i tyto platy u všech ostatních ústavních a dalších činitelů. Myslím, že je to významný krok poprvé po patnácti letech, kdy se tyto platy vlastně převádějí do dvanácti platů a v celé této sféře by od příštího roku mělo být pouze dvanáct platů, jako je to obvyklé. Je dvanáct měsíců v roce, takže dvanáct platů.

Dále tento zákon upravuje odsunutí státní služby u státních zaměstnanců o dva roky.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP