(Jednání pokračovalo 10.32 hodin.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, zaujměte prosím svá místa v jednacím sále, budeme pokračovat v našem jednání.
(Po krátké přestávce.)
Prosím všechny kolegy, aby neprodleně, urychleně, okamžitě zaujali svá místa. Prosím pana kolegu Pešána, aby se vrátil, kam patří, stejně tak prosím hlouček kolem pana ministra Sobotky a stínového ministra Kalouska, aby se rozptýlil.
Budeme tedy pokračovat v projednávání bodu č. 102, to je zákon související s přijetím zákona o správních poplatcích. Byla otevřena rozprava.
V tuto chvíli dávám prostor paní senátorce, protože pan ministr nám už v úvodním slově zřejmě řekl, že nebude hovořit. (Ministr Sobotka dává najevo, že si přeje vystoupit.) - Bude přece jenom hovořit, takže hovoří pan ministr Sobotka k zákonu souvisejícímu se zákonem o správních poplatcích.
Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chtěl bych říci, že s ohledem na rozpočtový dopad, který mají návrhy dodatečně schválené Senátem, bych chtěl podpořit sněmovní verzi zákona. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. V tuto chvíli tedy má slovo paní senátorka. Prosím.
Senátorka Soňa Paukrtová: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych vás seznámila s pozměňovacími návrhy, které byly přijaty Senátem k návrhu zákona, kterým se mění některé zákony související s přijetím zákona o správních poplatcích.
Musím říci, že převážná většina pozměňovacích návrhů se týkala části deváté, to je novely zákona o DPH, a k tomu Senát přijímal pozměňovací návrhy, a to s jednou výjimkou, o které se ještě zmíním. Čeho se ty pozměňovací návrhy týkaly? Za prvé se týkaly odstranění hrubých legislativních chyb návrhu schváleného Poslaneckou sněmovnou. Za druhé se týkaly zpřesnění a odstranění drobných chyb platného nebo novelizovaného textu zákona o DPH. Za třetí doplňují mezeru v zákoně týkající se způsobu výpočtu poměrné části nároku na odpočet daně u veřejnoprávních subjektů. A za čtvrté jsou to pozměňovací návrhy týkající se zatřídění do sazeb daně, osvobození od daně apod.
Dovolte mi, abych velmi stručně se zmínila o tom, čeho se týká odstranění hrubých legislativních chyb v návrhu schváleném Poslaneckou sněmovnou.
Sněmovní verze v důsledku nesprávného zařazení přechodného ustanovení přímo do textu novelizovaného zákona by zavedla přímou retroaktivitu o hospodaření s vratnými obaly k 1. 5. 2004. Senát přechodné ustanovení vypustil z novelizovaného textu a zařadil je mezi ostatní přechodná ustanovení, kam patří.
Sněmovní verze návrhu zákona obsahovala v části deváté zásadní rozpor. V novelizovaném znění § 5 stanovila, že za samostatné osoby povinné daní se považují městské části hlavního města Prahy, ale v přechodných ustanoveních stanovila, že se plátci daně stávají městské části a obvody všech územně členěných statutárních měst, která jsou plátci ke dni účinnosti zákona. Senát tento rozpor odstranil a ponechal statut samostatných osob povinných daní pouze městským částem hlavního města Prahy.
Sněmovní verze v přechodných ustanoveních části zákona, která novelizuje zákon o DPH, používá termín "den účinnosti zákona", přičemž zákon má účinnost dělenou, rozdílnou pro různé jeho části.
Nyní ke zpřesnění a odstranění drobných chyb platného nebo novelizovaného textu zákona.
Sněmovní verze výrazně zjednodušuje administrativu pro uplatnění daně v případě přeúčtování různého zboží a služeb, zejména v souvislosti s nájmem bytů a nebytových prostor. Řeší to však pouze u osob, které vedou účetnictví, dříve podvojné účetnictví. Senátní verze toto vztahuje i na osoby, které vedou daňovou evidenci, v minulosti jednoduché účetnictví.
Platný zákona používá v § 61b termín "dobročinná organizace", který není nikde definován. Senátní verze jej definuje.
Dosavadní zákon osvobozuje od daně prodej zboží při jeho pořízení, plátce neuplatní nárok na odpočet daně. Nicméně Poslanecká sněmovna jaksi zapomněla, že ten nárok na odpočet se vztahuje také na převod nemovitostí, a senátní verze toto doplňuje.
Pokud se týče doplnění mezery v zákoně, která se týká způsobu výpočtu poměrné části nároku na odpočet u veřejnoprávních subjektů, tady bych řekla, že senátní verze tento nedostatek odstraňuje. Veřejnoprávní subjekty totiž - a to jsou obce a kraje, ale nejen ony, nýbrž týká se to také tisíce příspěvkových organizací, týká se to Českého rozhlasu, České televize - by žily v nejistotě, jakým způsobem mají klíčovat odpočet daně v případě, že provozují jednak veřejnoprávní činnost, jestliže provozují činnost zdanitelnou, anebo úplně osvobozenou. Ministerstvo financí navrhovalo Senátu řešit tuto záležitost metodickým pokynem. Nicméně jedná se o nakládání s daněmi, kde podle názoru Senátu není možné toto řešit podzákonnou normou, ale zákonným ustanovením. Senátní verze problém řeší s minimálními změnami textu zákona a bez jakýchkoli nároků na změnu informačního systému ADIS a formátu formuláře daňových přiznání, kde bude postačovat pouze doplnění poučení a změna textu. Umožní se tak všem veřejnoprávním subjektům - Českému rozhlasu, České televizi a obcím - uzavřít účetnictví pro rok 2004, což v případě nepřijetí senátní verze by bylo velice, velice problematické.
Další část návrhu zákona se týká zatřídění do sazeb osvobozených od daně a rozdělení výnosu ze správních poplatků. Senátní verze přeřazuje ze základní do snížené sazby některé cukrovinky a také potraviny pro diabetiky. Senátní verze rozšiřuje osvobození od daně u výchovné a vzdělávací činnosti na ostatní, to znamená nezařazené do sítě škol a školských zařízení.
***