(10.40 hodin)
Poslanec Vladimír Doležal: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Chci reagovat na to, co tady zaznívá. Já jsem tady nehovořil o deregulaci nájemného, já jsem tady hovořil o přehnané ochraně nájemníka. Já tady vůbec nerozebírám deregulaci. Já bych byl rád, aby se ostatní kolegové vyjádřili k té přílišné ochraně nájemníka, která potom brání řešit problémy s ním. To je ten problém. Ne že budeme deregulovat. O tom jsem tady nehovořil, protože vím, že je to zcela zbytečné.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan poslanec Vladimír Doležal je posledním přihlášeným do obecné rozpravy. Pokud se nehlásí nikdo z místa, obecnou rozpravu končím.
Ptám se pana ministra, zda chce vystoupit se svým závěrečným slovem. Poté se zeptám pana zpravodaje.
Ministr pro místní rozvoj ČR Jiří Paroubek Dámy a pánové, pokusím se být maximálně věcný, protože myslím, že v určitých okamžicích debata sklouzla do poněkud emotivní úrovně, a nechci tomu dávat jiná epiteta, i když bych určitě mohl.
Začal bych reakcí na jedno z posledních vystoupení, pana poslance Doležala. Hovoří o mých úžasných nápadech. Chtěl bych říci, že tohle je můj první vážný předklad v této Sněmovně, čili nevím, o jakých úžasných nápadech hovoří. Mohl bych hovořit o jeho ideologické předpojatosti, ale myslím si, že to tady vcelku nemá smysl rozvíjet.
Chtěl bych říci, pokud jde o systémové řešení, o kterém hovoří, že je možná i chybou Ministerstva pro místní rozvoj, že nerozeslalo na poslanecké kluby, myslím opoziční, akční program Ministerstva pro místní rozvoj - já to hned napravím, panu poslanci tento program pošlu - kde je uvedeno devatenáct opatření v oblasti bytové politiky, které chceme do konce volebního období realizovat, tak aby se bytová politika tohoto státu změnila na moderní západoevropskou bytovou politiku.
Pokud jde o obvinění pana náměstka Přikryla, myslím, že to tady velice solidně vysvětlil pan poslanec Kvapil.
Zvýhodnění bytové výstavby na družstevním principu. Já bych řekl, že my vlastně zvýhodňujeme všechny typy bytové výstavby. Cožpak nepodporujeme také hypoteční financování jeho řekněme dotováním úroků z úvěrů? Cožpak nepodporujeme další formy? Já nevím, která forma bytové výstavby v této zemi není podporována.
Pokud jde o přílišnou ochranu nájemníků, já bych řekl, že ta ochrana nájemníků je prostě západoevropská. Bude vždycky taková. Já si nemyslím, že jednou, když se třeba Občanská demokratická strana dostane do vládních lavic, že ji nějak bude moci změnit - pokud chce směřovat skutečně do Evropy a nechce směřovat na jihovýchod nebo na východ Evropy.
Pokud jde o paní poslankyni Horníkovou, já jsem trošku zklamán z jejího vystoupení, protože si myslím, že paní poslankyně má velmi slušné znalosti v té oblasti bytové politiky, ale já chápu, že tady vystupuje jako opoziční politička. Já myslím, že každý občan v této zemí ví, co je družstevní bydlení.
Myslím, že pokud jde o takové proškolení, takový edukativní výkon, tak ten tady pronesl pan poslanec Kvapil. Jsem mu za to vděčný, že to nemusím opakovat. Myslím si, že každý občan této země ví, co je družstevní bydlení, a že každá forma, která může přinést bytovou, nebo dává možnost bytové výstavby na rozumném principu, tak je vhodná.
Hovořil jsem v tom svém úvodním slově o tom, že tady jde o nástroj, který může přinést, může vyřešit výstavbu bytů pro střední vrstvy. Já jsem neříkal, že je to tedy nástroj, který je obecně použitelný. Jestli paní poslankyně hovoří o tom, že jde o drahý nástroj, o náročný nástroj na veřejné rozpočty, na veřejné zdroje, nemá myslím pravdu. My tady říkáme, že dáváme 10 procent z těch prostředků, to znamená z toho milionu korun asi je to 100 tisíc korun, jako dotace. Dalších 200 tisíc přináší družstevník, to jsou jeho zdroje, na to používá stavební spoření. Konečně to stavební spoření bude používáno na něco jiného jako nejlepší a nejvíce dotovaná forma spoření v této zemi, než je na nákup zahraničních vozidel. Bude používáno na to, k čemu je určeno. To znamená, v tomto případě si myslím, že také nemá pravdu. A 700 tisíc je půjčka úročená sice třemi procenty, ale je to přece zdroj, který bude vratný, který bude zdrojem v příštím období. Je to revolvingový zdroj, tak je to potřeba vnímat. Čili je tady vysoká participace těch lidí, kteří půjdou do této formy na bydlení.
A pokud jde o to zlevnění, které tady naznačovala. My chceme mít na Ministerstvu pro místní rozvoj registr projektů, které budou, které už jsou realizovány v praxi, bytových domů, které byly realizovány v rozsahu 15 až 18 tisíc korun na metr čtvereční. Myslím, že takovéto projekty existují v našich městech a je potřeba, aby po nich obce, aby po nich družstva v tomto případě, která mohou vytvářet třeba obce, nemusí to být tedy jenom ta stará bytová družstva, o kterých tady myslím mylně hovořil pan poslanec Křeček, tak mohou po tomto sáhnout.
Co očekáváme. Znovu podtrhuji, že vzniknou nové byty s přiměřeným zatížením financí státu pro části středních vrstev, které se dnes k bydlení, k výstavbě bytů jiným způsobem nedostanou, které nepřekročí tu hranici svým příjmem 18 až 19 tisíc korun čistého příjmu, které požadují hypoteční banky. Ale samozřejmě já zdůrazňuji, že my podporujeme i to hypoteční úvěrování. Ale to si může dovolit 10 až 15 procent občanů této společnosti. A my přicházíme nyní s nástrojem, který rozšiřuje tu možnost pro další vrstvy společnosti.
Pokud jde o návrhy, které tady zmínila paní poslankyně - zamítnutí, myslím si, že s tím se samozřejmě ztotožnit nemohu a to jistě ani neočekává.
Pokud jde o to, co tady řekla ona a vlastně naznačil i poslanec Křeček, jestli jsem mu dobře rozuměl, to znamená prodloužit dobu projednávání, já myslím, že to není potřeba, protože fakticky to druhé, třetí čtení bude probíhat někdy až v únoru, čili do té doby si některé ty věci můžeme ještě vyjasnit.
Myslím, že tady pan poslanec Kvapil některé ty věci zmínil. Já si myslím, že mají své ratio některé ty věci. Znamená to třeba to, o čem tady hovořil, o tom počtu podlaží. Domnívám se, že míní především venkovské bydlení. Já si umím představit, že bychom mohli udělat třeba změnu v této věci, tak abychom reflektovali také potřeby venkovských sídlišť. A to myslím, že je rozumné.
Chci tady podtrhnout, že uspořádáme seminář k tomuto zákonu, předpokládám v průběhu ledna, tak abychom v průběhu února mohli v rámci druhého čtení ty věci zmínit.
Pan poslanec Beneš, kterému děkuji za jeho vystoupení, myslím, že tady hovořil o ISO, o certifikaci, že se to týká jenom velkých firem. Já si myslím, že dneska spousta středních firem, velká řada středních firem, tak jak já znám situaci na trhu stavebních prací, prostě tuto certifikaci má. Je to prostě tlak na kvalitu, nezbytný tlak na kvalitu a já si myslím, že je to cesta správným směrem. Některé ty vaše připomínky k těm energetickým záležitostem určitě vnímám.
Pan Vávra hovořil o věcech v podstatě v kontextu toho, co říkala paní poslankyně Horníková. (Předsedající zvoní zvoncem na uklidnění atmosféry.) Chtěl bych říci, že připravujeme skutečně na jaro…
Možná, že by bylo také slušné, já jsem také nehlučel, páni poslanci, že by bylo dobré, abyste mě vyslechli. Myslím, že je to v okolí pana poslance Beneše (Miroslava).
Myslím, že je potřeba říci, že připravujeme pro obce, především pro obce, návrh zákona o neziskových společnostech pro bydlení, který by měl svým způsobem zaplnit mezeru, která tady skutečně může vzniknout, nebo vzniká, v oblasti bydlení nájemního. Čili to připravujeme na jarní měsíce.
***