(10.10 hodin)
(pokračuje M. Beneš)
Teď přichází vláda s návrhem na geniální recept - a já bych chtěl v tuto chvíli moc a moc poděkovat panu poslanci Křečkovi - přichází s receptem, kterak pomoci formou pomoci družstvům.
Dámy a pánové, donedávna jsem byl osoba podjatá, neboť jsem bydlel v družstevním bytě, byl jsem členem jednoho takového družstva, které mělo několik tisíc bytů, tedy několik tisíc členů. Byl jsem členem družstva, který byl tak drzý, že si podle zákonů platných v České republice zažádal o byt, a protože se nechtěl soudit, tak jej samozřejmě od družstva nikdy nedostal.
Dámy a pánové, my se pokoušíme přispět k množství bytů v České republice, a neklademe si elementární otázku. Opravdu je to třeba? Opravdu je tak velký nedostatek, jak nám někteří tvrdí? Opravdu stávající nástroje jsou nedostatečné? Můj předřečník poslanec Kvapil zde hovořil o jednom ze systémů podpory, nikoliv nového bydlení, ale odstraňování nedostatků bydlení staršího. Pojďme se podívat na…
(Místopředseda vlády Zdeněk Škromach telefonuje.) Nechci rušit pana vicepremiéra Škromacha, prosím ať si dotelefonuje.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Chtěla bych poprosit pana místopředsedu vlády Zdeňka Škromacha, aby bral ohled na to, že řečník za řečnickým pultem si stěžuje na to, že ho svým hovorem do telefonu ruší. (Velká veselost v sále. Mpř. Škromach stále telefonuje.) Zřejmě budeme muset počkat, až pan místopředseda dohovoří do telefonu.
Poslanec Miroslav Beneš: Rozumím tomu, že je těžké vládnout, ale myslím si, že se toto nedělá, že to není slušné. Jestli nebudeme respektovat aspoň to, že když někdo je za řečníkem, tak že nebude hovořit, pak nevím, co chceme v této Sněmovně ještě dělat dál. (Potlesk poslanců ODS.) Děkuji, pane místopředsedo.
Vážené dámy, vážení pánové, jsem zastáncem jiného pohledu. Jsem zastáncem pohledu, že jsme neučinili dostatek kroků k deregulaci. Aby to nevypadalo jako strašák, tak začnu onou deregulací právní. Jak je možné, že v naší zemi při posledním sčítání obyvatel se ukázalo, že je půl milionu volných bytů? Je to proto, že lidé prostě chtějí mít prázdné byty, anebo je to proto, že se obávají byt pronajmout, protože se pak nebudou schopni nezodpovědného nájemníka zbavit? Tady je cesta k tomu, jak výrazným způsobem pomoci počtu bytů na trhu v České republice - provést deregulaci právní.
Vím, že je rozdílnost pohledů na to, jak hluboká deregulace má být, ale my jsme se na to zodpovědně nepodívali ještě pořádně ani jednou.
K deregulaci ekonomické nezbývá nic jiného než konstatovat, že zatímco družstva si účtují za provoz družstevních domů tolik, kolik je to stojí, tak vlastníci si nemohou účtovat ani to. Vláda před několika lety strčila hlavu do písku před deregulací ekonomickou. Výsledek je, že vztahy, které logicky mezi nájemníky a vlastníky nemusí být jenom idylické, jsou krajně napjaté.
Vláda nyní přichází s návrhem na podporu družstev. Vážené dámy, vážení pánové, ptám se. Je hypoteční podpora umožněna družstvům? Mohou družstva čerpat hypoteční úvěry na stavbu bytů? Samozřejmě že mohou, ale proč by to dělala? To by nevyužila naprosto standardních podmínek a nevcházela by na trh za stejných cenových podmínek. Ona raději chtějí přijít před politickou reprezentaci, natáhnout ruce, říci - dejte nám peníze. Samozřejmě, že jim z peněz něco v rukou zůstane.
Dámy a pánové, když Poslanecká sněmovna projednávala návrh zákona o kampeličkách, byla přesvědčena, jak dobře přispěje k tomu, aby drobní vkladatelé zúročovali své finanční prostředky. Nyní vláda přichází s návrhem, kterak malí družstevníci si budou moci pomoci. V žádném případě. Skončí to u managementů velkých družstev, které díky extrémnímu počtu členů jsou neodvolatelné a nekontrolovatelné.
Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Stanislav Křeček.
Poslanec Stanislav Křeček: Velmi lituji, ale pan kolega Beneš se mýlí ve dvou věcech.
Není v této zemi půl milionu volných bytů. Nevím, kolik jich je, ale žádný průzkum nezjišťoval, které byty jsou volné. Poslední sčítání obyvatel zjišťovalo byty, ve kterých nikdo není přihlášen k trvalému pobytu. A to je, pane kolego, podstatný rozdíl. Byty jsou plné lidí až po střechu, jenom tam nejsou lidé přihlášeni k trvalému pobytu z celé řady důvodů. Takže nevíme, kolik bytů je volných. Takový průzkum prováděn nebyl.
Za druhé. Družstevníci skutečně platí jen to, co jsou skutečné náklady. Platí si všechny náklady, ale v důsledku toho platí méně, než platí nájemci v takzvaných regulovaných bytech. Dneska družstevníci platí méně než ti, kteří bydlí v takzvaných nájmech regulovaných. I ten takzvaný regulovaný nájem - o žádnou regulaci nejde - je dneska vyšší než nezbytné náklady na bydlení, které platí družstevníci.
Děkuji. (Potlesk poslanců ČSSD.)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Miroslava Vlčková. Připraví se pan poslanec Petr Lachnit.
Poslankyně Miroslava Vlčková: Vážená paní předsedající, vážení přítomní, zdá se, že vstup České republiky do Evropské unie přináší své ovoce. Po patnácti letech zatracování předkládá vláda návrh zákona o podpoře výstavby družstevních bytů.
Přiznám se, že jsem do zákona vkládala velké naděje, zejména ve vztahu k dostupnosti bytů pro mladá manželství, respektive též pro rodiny s dětmi obecně. Moje očekávání ale bohužel naplněna nebyla. Požadovaná částka 20 % pořizovacích nákladů, 428 513 tisíc u tří- až čtyřpokojového bytu dalšího vkladu družstevníka je několikanásobně vyšší než průměrná naspořená částka u jedné smlouvy stavebního spoření. A také celkové měsíční náklady na bydlení ve výši přes 16 tisíc jsou dle statistiky rodinných účtů Českého statistického úřadu nedostupné pro rodiny s průměrnými příjmy. Instrumentů státní podpory bydlení majetným již máme dost. Očekávala jsem, že družstevní bydlení pomůže alespoň průměrným. Tolik k problému číslo jedna, k vládní předloze zákona.
Problém číslo dvě vidím v navržených formách podílu Státního fondu rozvoje bydlení. Služebně starší kolegové si jistě vzpomínají, že důvodem založení tohoto fondu v roce 2000 byla podpora bydlení takzvanými revolvingovými nástroji, to je prostřednictvím výhodných úvěrů, úrokových dotací ke splátkám bankovních úvěrů prostřednictvím státních záruk. Přímé dotace obcím, které fond dosud poskytuje, jsou dočasné a mají být v roce 2006 zrušeny, a družstevnímu bydlení poskytovány budou. Takto nikdy na revolving nepřejdeme.
Za třetí. Jako problém třetí si dovoluji označit chybné nastavení institutu státní podpory. O obou složkách podpory, to je o výši přímé dotace, tak i o podmínkách úvěru, je zplnomocněna rozhodovat vláda. Konkrétní výše podpory tak má být proměnlivá v čase, a to podle počtu žádostí a podle finančních možností fondu. Doufám, že uvedené determinanty budou jediné a že nebudou zneužívány, a to například před parlamentními volbami.
***