(17.40 hodin)
(pokračuje Palas)

Stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj se plně ztotožňuje se stanoviskem vlády č. 1190 ze dne 26. listopadu 2003, která s návrhem zastupitelstva na vydání zákona, který mění zákon č. 159/1999 Sb., vyjádřila nesouhlas, a to zejména z těchto důvodů:

Předložený návrh zákona je v rozporu s článkem 26 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, dle kterého jen zákon může stanovit podmínky a omezení pro výkon určitých povolání nebo činností, a s jejím čl. 4 odst. 1, dle kterého mohou být povinnosti ukládány jen na základě zákona a v jeho mezích.

Za další. Předložený návrh zákona je v rozporu se zákonem č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů, a s vládním návrhem novely živnostenského zákona v současné době projednávaným v Parlamentu České republiky. Podle stálé judikatury Evropského soudního dvora představuje požadavek složení zvláštní zkoušky pro výkon průvodcovské činnosti v jiných lokalitách než muzeích a historických památkách nepřípustné omezení volného poskytování služeb ve smyslu čl. 49 smlouvy Evropských společenství. Omezení poskytování služeb cestovního průvodce se smí týkat jen jednotlivých muzeí a historických památek, nikoliv tedy celého katastrálního území obce. Z tohoto důvodu je návrh zákona s právem Evropských společenství neslučitelný.

Za další. Řešení navrhované problematiky formou zmocnění pro obce k vydání obecně závazné vyhlášky by mohlo vést k odlišným podmínkách v různých obcích či městech. Ministerstvo pro místní rozvoj se ztotožňuje s tím, že právní úpravu provádění průvodcovské činnosti je nutné upřesnit, a proto připravuje návrh novely zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů, který upraví problematiku průvodcovské činnosti komplexně.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu ministrovi. Nemám žádnou další přihlášku do obecné rozpravy. Vidím předsedu výboru pro regionální rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí pana poslance Martínka. Udílím mu tímto slovo. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážená paní místopředsedkyně, chtěl bych se vyjádřit k tomuto návrhu zákona i z titulu, že moje původní povolání je historik. Zabývám se dlouhodobě památkami a jejich ochranou. Myslím si, že jsem člověk, který má jednak zvýšený zájem o tuto oblast a také využívá všech služeb, pokud se týká cestovního ruchu v této oblasti.

Zajisté se shodnu s většinou z vás, že co mě při jednotlivých poznávacích zájezdech do ciziny vždycky nejvíc rozčilovalo, byla skutečnost, že si člověk vybral cestovní kancelář, zpravidla pokud měl zájem o to, aby dostával správné informace, tak si vybral takovou kancelář, která měla dobré renomé. A pak se to odehrávalo v mnohých zemích, mohl bych země konkrétně jmenovat, tak, že tento průvodce, když se přišlo do konkrétního města nebo na konkrétní místo, tak nemohl vystupovat. Musel se objednat místní průvodce, který nevěděl o nic víc jako průvodce český. Potom mezi těmito dvěma průvodci došlo k takové nepsané dohodě, že místnímu průvodci se vyčlenily příslušné peníze, a odvykládal to stejně český průvodce, protože proč by se zdržovali turisté tím, že on bude něco překládat z mateřského jazyka průvodce místního, když to stejně sám zná dobře. Myslím si, že tato praxe byla poměrně častá. V poslední době musím říci, že je naštěstí alespoň v Evropě na ústupu a i země, kde to bylo poměrně velmi praktikováno, tak od toho ustupují. Mimo jiné také proto, že dostaly určité varování a dokonce i pokuty z Evropské unie. My tímto zákonem, byť samozřejmě předkladatelé postupně měnili návrh a omezili ho jenom na určitá města, tak v podstatě chceme zavést tuto praxi i do praxe České republiky.

Myslím, že to, co nám vadí jinde, bychom neměli zavádět zde, a proto se připojuji k návrhu na zamítnutí tohoto návrhu zákona.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do rozpravy. Jenom pro svoji jistotu se zeptám pana zpravodaje, zda mně unikla skutečnost, že by byl podán v rozpravě návrh na zamítnutí, ke kterému se pan poslanec Martínek přihlásil.

 

Poslanec Ivo Vykydal: Byl podán návrh na zamítnutí. Paní zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj přednesla návrh na zamítnutí, který předložil výbor.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.

Ptám se, zda zástupce navrhovatelů či pan zpravodaj chtějí vystoupit se svými závěrečnými slovy. Pan navrhovatel ano. Je tomu tak. Prosím, pane náměstku, máte slovo.

 

Náměstek primátora hl. m. Prahy Rudolf Blažek: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, jenom velmi krátce. Budu velmi rád, pokud Ministerstvo pro místní rozvoj po dvou letech slibů splní svoji avizovanou přislíbenou novelu příslušného zákona ve smyslu řešení problematiky průvodcovství a cestovního ruchu. Pochopitelně se mi chce věřit, že to tak bude. Bohužel za dva roky máme zkušenost jinou. Proto si vás i přes všechno, co tady zaznělo, dovoluji požádat o podporu našeho návrhu. Navíc jsme nic neomezili na 12 lokalit. Původně jsme to navrhli a nemyslíme si, že by se to mělo dále rozšiřovat.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Budeme pokračovat v podrobné rozpravě, protože, jak jistě víte, podle novely zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny se o návrhu na zamítnutí, který padl v průběhu druhého čtení, hlasuje až ve třetím čtení po ukončení rozpravy.

Nyní tedy otevírám podrobnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa. Není tomu tak. Podrobnou rozpravu tedy končím. Protože v podrobné rozpravě nepadl žádný návrh, o kterém bychom mohli teď hlasovat, končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu náměstkovi, panu zpravodaji i paní zpravodajce. Končím projednávání bodu 7.

 

Dalším bodem, kterým se budeme zabývat, je bod

 

9.
Vládní návrh zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim
/sněmovní tisk 745/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr spravedlnosti pan Pavel Němec. Prosím, pane místopředsedo.

 

Místopředseda vlády a ministr spravedlnosti ČR Pavel Němec: Vážená paní předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych uvedl vládní návrh zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim.

Možná si vzpomenete na minulý program jednání Poslanecké sněmovny, kdy v rámci nového kodexu trestního zákona byly předloženy tři zákony. Jeden návrh zákona samotný trestní kodex, druhý návrh zákona o novelizaci předpisů souvisejících s přijetím trestního kodexu a třetí zákon o trestní odpovědnosti právnických osob. Náročností programu minulé schůze se stalo to, že dva jmenované návrhy prošly již prvním čtením a jsou přikázány výborům k projednání. Nyní nám zbývá doprojednat tento třetí návrh z balíku trestních kodexů.

Tento vládní návrh byl odeslán do Poslanecké sněmovny ještě předchozí vládou. Nyní se dostal na pořad projednávání. Jeho cílem je reagovat na požadavek, který se objevuje na mezinárodním fóru a který směřuje k postihování deliktního jednání právnických osob účinnými sankcemi, neboť dosavadní právní nástroje sloužící k ochraně společnosti před závadným a protiprávním jednáním právnických osob nejsou na jedné straně dostatečně represivní a na druhé straně nepostačují k naplnění preventivního účelu. Tento požadavek byl tedy vtělen do vládního návrhu zákona o trestní odpovědnosti právnických osob, který vnitrostátně upravuje sankce, které by účinně postihovaly právnické osoby za jejich protiprávní jednání, a obsahuje řadu mezinárodněprávních politických nebo vědeckých dokumentů závazného či doporučujícího charakteru.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP