(17.30 hodin)
(pokračuje Kupčová)

Konstatuji, že jsme návrh zákona vrátili k novému projednání výboru hospodářskému a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Končím projednávání tohoto bodu.

 

Dále se budeme zabývat projednáváním bodu číslo sedm, kterým je

 

7.
Návrh zastupitelstva hlavního města Prahy na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání
v oblasti cestovního ruchu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník,
ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 484/ - druhé čtení

 

Z pověření zastupitelstva předložený návrh zákona uvede náměstek primátora hlavního města Prahy pan Rudolf Blažek, kterého srdečně vítám. Prosím, pane náměstku, ujměte se slova.

 

Náměstek primátora hl. m. Prahy Rudolf Blažek: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, takřka téměř po roce projednávání vám předkládám z pověření zastupitelstva hlavního města Prahy k projednání ve druhém čtení návrh zákona, kterým se mění zákon 159/1999 Sb., o některých podmínkách v oblasti cestovního ruchu a o změně některých dalších zákonů.

Obsahem našeho návrhu je vložení nového paragrafu 11a, který obsahuje zmocnění obcím, na jejichž území se nachází objekt zapsaný v seznamu světového dědictví, stanovit obecně závaznou vyhláškou jako podmínku provozování průvodcovské činnosti v oblasti cestovního ruchu povinnost prokázat zkouškou znalosti historie a dějin umění, současnosti obce, jejího místopisu z hlediska umístění památkových objektů v ní i znalosti jednotlivých památkových a přírodních objektů v obci a způsob provádění této zkoušky. Zmocnění by se týkalo výhradně obcí, na jejichž území se nachází objekt zapsaný v seznamu světového dědictví, a povinnost prokázat zvláštní kvalifikaci je vztahována pouze k historickým objektům, resp. kulturnímu a přírodnímu bohatství zapsanému v seznamu UNESCO, tedy takových lokalit, kde zájem na poskytnutí informací na patřičné úrovni je bezesporný. Tento seznam zahrnuje hlavní město Prahu, Český Krumlov, Telč, Žďár nad Sázavou, Kutnou Horu, Lednicko-valtický areál, Holašovice, Kroměříž, Litomyšl, Olomouc, Brno a Třebíč.

Účinnost tohoto zákona v případě jeho přijetí se logicky navrhuje posunout na 1. března 2005.

Naším návrhem bychom rádi řešili následující problémy:

Za prvé. Právní úprava v oblasti průvodcovských služeb je v současnosti nepřehledná, umožňující především zahraničním subjektům využívat tuzemskou nedostatečnou právní úpravu a poskytovat služby vlastními pracovníky, popřípadě jinými osobami provázejícími zájezdy, které v České republice nemají pro tuto činnost potřebnou odbornou způsobilost. Kupříkladu občané států Evropské unie potřebují k provádění průvodcovské činnosti na území České republiky pouze podnikatelské oprávnění z domovského státu, a to bez dalšího.

Za druhé se domníváme, že je třeba řešit i další problém, a to povinnost skládat odborné zkoušky jakožto předpoklad k výkonu průvodcovské činnosti a získání živnostenského listu pro průvodcovskou činnost v oblasti cestovního ruchu. Pokud jde o průvodce - občany České republiky, musím konstatovat, že v současné době živnostenské oprávnění může získat téměř každý bez větší odborné znalosti historie, historie umění, pamětihodností dané lokality apod. V současnosti stačí například středoškolské vzdělání a odborná praxe v zásadě prokázaná potvrzením vydaným v podstatě kýmkoliv.

Při přípravě novely tohoto zákona jsme vycházeli z obdobného institutu zkoušek potřebných pro výkon práce řidiče taxislužby, kterou se prokazuje znalost zákonem stanovených právních předpisů a též praktických dovedností. Provádění těchto zkoušek se v praxi velmi osvědčilo. Proto jsme jako hlavní město Praha i v případě činnosti průvodců zvolili obdobný institut.

Se stanoviskem hlavního města Prahy k výhradám vlády České republiky jsem vás každého jednotlivě seznámil svým dopisem počátkem roku a myslím, že to naše stanovisko bylo naprosto obsáhlé a vysvětlující.

Návrh zákona je podle našeho názoru v souladu s ústavním pořádkem České republiky a s mezinárodními smlouvami a nevyvolá dodatečné nároky na státní rozpočet.

Nicméně bych chtěl zde říci, že uznáváme, že náš návrh vykazuje jisté diskutabilní formulace, které se nepodařilo ani za ten celý jeden rok vyřešit. Jsem si však jist, že s podobnými problémy se potýká i celá Evropská unie a mnohé členské státy tuto problematiku řeší obdobně a mnohdy daleko přísněji. V této souvislosti si však musím povzdechnout, neboť přes opakované ujišťování ze strany představitelů Ministerstva pro místní rozvoj nedošlo k žádnému posunu v oblasti komplexní celostátní úpravy, kterou bychom si samozřejmě i my přáli, a proto dnes máte před sebou na stole pouze návrh úpravy dílčí, byť možná částečně nedokonalé.

Dámy a pánové, přes to všechno si vás dovoluji požádat o podporu našeho návrhu a umožnit tak zlepšit situaci v této oblasti. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Jejich usnesení byla rozdána jako sněmovní tisky 484/3 a 4. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Ivo Vykydal. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ivo Vykydal: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, návrh zastupitelstva hlavního města Prahy, který jsme obdrželi jako sněmovní tisk 484, projednával podvýbor pro cestovní ruch hospodářského výboru, dále potom na dvou schůzích také hospodářský výbor. Základní diskuse se týkala rozporu navržené úpravy s článkem číslo 26 odstavce 2 Listiny základních práv a svobod. Podle tohoto odstavce totiž může jen zákon - podtrhuji zákon - stanovit podmínky omezení pro výkon určitých povolání nebo činností.

Přes tuto výhradu musím konstatovat, že hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky doporučuje Poslanecké sněmovně projednat a schválit tisk 484 ve znění přijatých pozměňujících návrhů, které jsme dostali pod sněmovním tiskem 484/3.

Ty pozměňovací návrhy se týkají dvou bodů. Za prvé je to změna účinnosti zákona, protože jak pan náměstek primátora řekl, již rok tento zákon zde v Poslanecké sněmovně projednáváme. A dalším důvodem pro přijetí pozměňovacího návrhu je legislativně technická úprava.

Tolik má zpravodajská zpráva jako zpravodaje hospodářského výboru. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní prosím, aby nás o jednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí informovala zpravodajka výboru paní poslankyně Miroslava Vlčková. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Miroslava Vlčková: Vážená paní předsedající, vážení přítomní, výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí na své 37. schůzi dne 30. září 2004 přijal následující usnesení. Bylo to po úvodním slově JUDr. Jaroslavy Perlíkové, zástupce živnostenského odboru Magistrátu hlavního města Prahy, po zpravodajské zprávě Miroslavy Vlčkové a po rozpravě.

Za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně předložený sněmovní tisk 484 zamítnout. Za druhé zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu. Za třetí pověřuje předsedu výboru, aby usnesení zaslal předsedovi Poslanecké sněmovny.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil ministr zemědělství pan Jaroslav Palas. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, abych z pověření pana ministra Paroubka přednesl stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj k návrhu zastupitelstva hlavního města Prahy na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu a o změně zákona č. 40/1964, občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 484.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP