(11.10 hodin)
Poslanec Vladimír Doležal: Domnívám se, že hlasovat o vrácení zpět do výboru po ukončení podrobné rozpravy bychom měli hlasovat až po ukončení té podrobné rozpravy. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Rozumím, děkuji.
Poslanec Miroslav Kalousek: V takovém případě, pane kolego, musíte ten návrh zopakovat v podrobné rozpravě.
Takže budeme hlasovat jenom o jednom návrhu, který padl v obecné rozpravě - vrácení výborům k novému projednání. Já, prosím pěkně, nedoporučuji tento návrh přijmout.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Budeme tedy hlasovat o vrácení tohoto návrhu zákona výboru k novému projednání. Věřím, že všichni jsou na svých místech a můžeme hlasovat.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, vrátit návrh zákona výboru k novému projednání, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování má pořadové číslo 16. Přítomno bylo 175 poslanců, pro hlasovalo 55, proti 80. Návrh nebyl přijat.
Poprosím pana místopředsedu Kasala, aby se ujal řízení schůze v této chvíli.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové, budeme pokračovat rozpravou podrobnou. Přihlášeni jsou tito poslanci: pan poslanec Kocourek, Gongol, Dolejš, Mládek, Kvapil, Macháček, paní poslankyně Horníková, pan poslanec Janeček, Václavek, Vymětal, Papež, Skopal a František Pelc.
Jako první vystoupí pan poslanec Martin Kocourek. Pan poslanec Martin Kocourek je vyzýván k mikrofonu! Ostatní jsou nabádáni ke klidu.
Poslanec Martin Kocourek: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych přednesl své pozměňovací návrhy, které jsem již avizoval v rámci obecné rozpravy. Pozměňovací návrhy se týkají tří okruhů problematiky a jeden okruh problematiky se týká novely zákona o dani z přidané hodnoty, tak jak jsem to zde již také zmínil.
První okruh pozměňovacích návrhů se týká vypuštění minimální daně pro osoby samostatně výdělečné činné, vypuštění společného zdanění a daňového zvýhodnění.
Pozměňovací návrhy znějí: Do vládního návrhu novely se vkládá nový bod xa), který zní: Vypouští se § 7c Minimální základ daně a zároveň i všechna návazná ustanovení v § 7c.
Dále body 16 až 22, bod 25, bod 26, bod 30, bod 80, body 93 až 112, body 115 až 116, body 118 až 139 z vládního návrhu novely se vypouštějí.
Dále v bodě 23 vládního návrhu novely se slova "v § 15 odst. 1 písm. b)" nahrazují slovy "v § 15 odst. 1 písm. c)".
Dále v bodě 27 vládního návrhu novely se slova "v § 15 odst. 5" nahrazují slovy "v § 15 odst. 8".
Dále v bodě 28 vládního návrhu novely se slova "v § 15 odst. 7" nahrazují slovy "v § 15 odst. 10".
A dále v bodě 29 vládního návrhu novely se slova "V § 15 odst. 10" nahrazují slovy "v § 15 odst. 13".
To je tedy první okruh pozměňovacích návrhů, který se týká, jak jsem zmínil, vypuštění minimální daně pro osoby samostatně výdělečně činné, vypuštění společného zdanění manželů a daňového zvýhodnění.
Zdůvodnění: Jsem přesvědčen o tom, že minimální daň pro osoby samostatně výdělečně činné způsobuje onu disproporci v daňovém zatížení, které způsobuje, že osoby samostatně výdělečně činné neboli živnostníci odnášejí daňově tu takzvanou vládní reformu. Navíc podle posledních prohlášení pana ministra Škromacha se systém minimální daně jako měřítka pro příjmy osob a posuzování jejich sociální situace neosvědčil.
Společné zdanění manželů a daňové zvýhodnění, které navrhuji vypustit, navrhnu v další části svého vystoupení nahradit právě rovnou daní.
Druhý okruh, jak jsem zmínil, mých pozměňovacích návrhů se týká zavedení rovné daně a negativní daně. Pozměňovací návrhy znějí:
Vkládá se nový bod xb), který zní:
xb) V § 15 odst. 1 písm. a) se částka 38 040 Kč ročně nahrazuje částkou 39 000 Kč ročně.
Dále se vkládá nový bod xc), který zní:
xc) V § 15 odst. 1 písm. b) se částka 25 560 Kč ročně nahrazuje částkou 39 000 Kč ročně.
Dále se vkládá nový bod xd), který zní:
xd) V § 15 odst. 1 písm. a) se částka 21 720 Kč ročně nahrazuje částkou 39 000 Kč ročně.
Dále se vkládá nový bod xe), který zní:
xe) § 16 nově zní: § 16 Rovná daň.
Odst. 1. Pro daň ze základu daně sníženého o nezdanitelnou část základu daně (§ 15) a o odčitatelné položky od základu daně (§ 34) zaokrouhleného na celá sta korun dolů, a je-li takto snížený základ daně větší než nula korun, činí sazba daně 15 %.
Odst. 2. Z příjmů uvedených v § 8 odst. 4 a § 10 odst. 8 plynoucích ze zdrojů v zahraničí, jsou-li zahrnuty v samostatném základu daně, činí sazba 15 %, nejde-li o příjmy uvedené v § 10 odst. 1 písm. h) a ch). Z příjmů podle § 10 odst. 1 písm. h) a ch) plynoucích ze zdrojů v zahraničí, které jsou zahrnuty v samostatném základu daně, činí sazba 20 %.
Dále vkládá se nový bod xf), který zní:
xf) Vkládá se nový § 16a, který zní: § 16a Negativní daň.
Odst. 1. V případě, že snížený základ daně vypočtený podle § 16 odst. 1 je menší než nula korun (negativní daň), poplatníkům uvedeným v § 2 vzniká tak nárok na vyplacení daňového bonusu.
Odst. 2. Daňový bonus se stanoví jako součin sazby daně podle § 16 odst. 1 a absolutní hodnoty negativní daně.
Odst. 3. Poplatník může daňový bonus uplatnit, pokud jeho výše činí minimálně 100 Kč, maximálně však do výše 24 000 Kč ročně.
Odst. 4. Daňový bonus může uplatnit poplatník, který ve zdaňovacím období měl příjem podle § 6, 7, 8 nebo 9 alespoň ve výši šestinásobku minimální mzdy. Odkaz pod čarou na číslo 111. U poplatníka, který má příjmy pouze podle § 9, nesmí výdaje převýšit tyto příjmy. Do těchto příjmů se nezahrnují příjmy od daně osvobozené, příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně, nebo příjmy, u nichž je uplatněna sazba daně podle § 16 odst. 2.
Odst. 5. Poplatník uvedený v § 2 odst. 3 může daňový bonus uplatnit, jestliže úhrn všech jeho příjmů ze zdrojů na území České republiky (§ 22) činí nejméně 90 % všech jeho příjmů s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně podle § 3 nebo 6, jsou od daně osvobozeny podle § 4, 6 nebo 10, nebo příjmů, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně.
Odst. 6. Poplatník, který je povinen podat daňové přiznání podle § 38g nebo který se tak rozhodl učinit, uplatní daňový bonus v daňovém přiznání a požádá místně příslušného správce daně o jeho vyplacení.
Odst. 7. Při výplatě daňového bonusu postupuje správce daně obdobně jako při vrácení přeplatku podle zvláštního správního předpisu o správě daní. Odkaz pod čarou 35e).
***