(10.40 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Koneckonců zaznělo to i v argumentaci pana kolegy Kocourka. Proto je potřeba oba dva tyto návrhy dávat na stůl jako vyvážené nástroje podpory rodin s dětmi.

Zdůrazňuji, že podpora rodiny s dětmi zdaleka není jenom sociální politika. Rodinná politika nerovná se politika sociální. Snížení, slevy na daních za každé dítě zvyšují daňovou progresi, to je potřeba přiznat, a zvýhodňují nízkopříjmové skupiny. Na druhé straně je to vyváženo společným zdaněním manželů s dětmi, což mnohem víc než fiskální efekt je efekt principiální, protože daňovou legislativou dáváme najevo, že rodinu vnímáme jako jeden ekonomický subjekt, který má být jako jediný ekonomický subjekt i zdaňován. Budu-li to kvantifikovat, pak slevy na daních představují zhruba pět miliard, společné zdanění manželů s dětmi zhruba jednu miliardu. V této relaci je to navrhováno a jsem přesvědčen, že vyváženě.

Prosím také, abychom si nepletli pojmy. Mluvíme-li o stanovení limitu pro povolený odpočet ze základu daně při nákupu osobního automobilu, rozpočtový výbor nenavrhuje žádné zrušení tohoto ustanovení. Toto ustanovení v zákoně o dani z příjmů zůstává, dochází pouze k úpravě limitu z 900 000 na 1,5 milionu korun, dochází k návratu původní pečlivě uvážené dohody expertů, protože původní pečlivě uvážená dohoda expertů byla skutečně 1,5 milionu korun z jednoho základního důvodu. Tato hranice nediskriminuje dopředu žádného dodavatele. Žádný dodavatel nemůže říkat, že alespoň tou nejlevnější značkou je na trhu diskriminován. Dohodou tehdejších předsedů politických stran pak na poslední chvíli byl tento limit snížen na 900 000 korun, což má dva negativní dopady - dochází k diskriminaci na trhu osobních automobilů, dochází k porušení hospodářské soutěže na straně jedné, dochází k propadu výběru daně z přidané hodnoty, který mnohonásobně převýší efekt na straně daně z příjmů. Těch 900 000 má negativní dopad do příjmů státního rozpočtu, to je také kvantifikovatelné.

Snad jediný argument, kterým se dá podpořit těch 900 000, je argument závisti, a myslím si, že takové argumenty bychom si připouštět neměli. Z tohoto důvodu se vracíme zpět k návrhu, který má svoji logiku a nediskriminuje žádného dodavatele.

Tolik stručná připomínka k diskusi. Zakončím tím, že křesťanští demokraté vnímají tuto vládní novelu jako součást koaličních dohod, jako pozitivní vklad do dalšího vývoje veřejných rozpočtů, protože snižuje daňovou zátěž, a jako takový tento zákon podpoří. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji panu poslanci Kalouskovi. Já tady mám řadu přihlášek do podrobné rozpravy, ale do obecné už žádnou. Takže kdo ještě do obecné? Pan ministr do obecné ještě.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, pane předsedo. Já bych se chtěl vyjádřit nejprve k té otázce daňové kalkulačky. Chtěl bych ujistit Poslaneckou sněmovnu, že tento instrument, který umožnil široké veřejnosti, aby se mohla seznámit v předstihu s možnými dopady této novely návrhu zákona o daních z příjmů, byl sestaven odbornými pracovníky Ministerstva financí. V zásadě všichni tito odborní pracovníci, kteří počítali ty jednotlivé propočty, jsou lidé, kteří na ministerstvu pracovali už před mým příchodem a neměli žádné politické zadání, které by mělo směřovat k tomu, že by snad daňová kalkulačka měla být optimističtější než reálné dopady této novely zákona o daních z příjmů. Čili já jsem opakovaně ujišťován pracovníky Ministerstva financí - a znovu opakuji, odbornými pracovníky Ministerstva financí - že ty propočty, které jsou uvedeny v daňové kalkulačce, jsou přesné a odpovídají dopadům této novely, tak jak byla vládou navržena. Pokud by došlo na půdě Poslanecké sněmovny k nějakým změnám, tak přirozeně daňová kalkulačka nepředjímá, ale daňová kalkulačka velmi striktně vychází z návrhu zákona, tak jak bych schválen vládou České republiky a postoupen k projednání této Poslanecké sněmovně.

Chtěl bych tady odmítnout podezření, které zde v podtextu zaznělo, že snad existovalo nějaké politické zadání k tomu, aby daňová kalkulačka vypadala jinak, než je realita dopadu tohoto návrhu zákona. Prostě je to nová věc. V minulosti občané takovýto instrument neměli, v minulosti nebylo možné, aby si občané na svých příjmech takto jednoduše, zdarma ověřili, jak tento návrh zákona bude působit. Mě těší, že tu daňovou kalkulačku navštívilo několik desítek tisíc občanů České republiky a že několik desítek tisíc lidí si prověřilo, jaký konkrétní dopad pro ně tento zákon bude mít.

Možná bych chtěl vyjádřit přání, aby podobné mechanismy existovaly i u jiných návrhů zákonů, aby se voliči mohli on-line přes internet poučit o tom, co pro ně jednotlivé návrhy, které jsou projednávány v této Poslanecké sněmovně, znamenají. Nepochybně by to pro občany bylo zajímavé zjištění včetně některých návrhů, které zde opakovaně prezentuje Občanská demokratická strana. A myslím si a chtěl bych poděkovat za tento námět panu poslanci Kocourkovi, že by bylo dobře, kdybychom například zpřístupnili nějakou nezávislou daňovou kalkulačku, která by řešila dopady rovné daně, pokud ODS někdy v budoucnu upřesní, co ve skutečnosti pod rovnou daní má na mysli.

Čili já v tuto chvíli nemohu říci nic jiného, než že trvám na těchto číslech, která jsou zde uvedena, ale přirozeně pokud dostanu - požádal bych o to možná v písemné podobě, o ty připomínky, tak je zcela jistě nechám ještě jednou prověřit, tak aby bylo zjištěno, v čem případně mohou být ty odchylky mezi propočty, které zde realizoval pan poslanec Kocourek, případně daňoví poradci, a mezi těmi dopady, které vyplývají z daňové kalkulačky.

Daňová kalkulačka je primárně určena k tomu, aby počítala rozdíl mezi stávajícím stavem a tou změnou k lepšímu, kterou přináší změna zákona o daních z příjmů. Čili nevylučuji, že může existovat odlišná interpretace zákona v očích některých daňových poradců. Koneckonců celé roky se vedou různé interpretační diskuse mezi úředníky Ministerstva financí a mezi různými daňovými poradci, protože velmi často co daňový poradce, to trošku jiný názor na interpretaci některých částí zákona, čili i tady bych nevylučoval, že by mohlo dojít k nějakému produktivnímu dialogu mezi úředníky Ministerstva financí a daňovými poradci, aby se sjednotil náhled na to, jak vykládat příslušné pasáže novely zákona o daních z příjmů.

Znovu konstatuji a tím bych chtěl uzavřít vystoupení k té záležitosti, kterou zde zmínil pan poslanec Kocourek - nejsem si vědom toho, že by zde existovaly nějaké rozdíly mezi reálným dopadem změny zákona a mezi tím, co ukazuje ten instrument na internetových stránkách Ministerstva financí, který se vžil pod názvem "daňová kalkulačka".

Pokud jde o zbylou část debaty, chtěl bych říci, že skutečně tento návrh zákona znamená snížení přímých daní, znamená výrazné snížení přímých daní, které povede k tomu, že složená daňová kvóta v České republice začne klesat v příštím roce a v roce 2006 se vrátíme na tu úroveň složené daňové kvóty, která tu byla v roce 2002. Je to tedy součást dynamického pohybu, který byl koncepčně dohodnut v létě roku 2003 a je nyní postupně v jednotlivých etapách podle plánu realizován, a v rámci programových prohlášení minulé i této vlády směřujeme k tomu, abychom opět snížili složenou daňovou kvótu a snížili a redukovali ono zvýšení složené daňové kvóty, ke kterému došlo zejména v důsledku daňových změn při našem vstupu do Evropské unie k 1. květnu letošního roku, kdy v rámci harmonizačních změn došlo ke zvýšení nepřímých daní, a my nyní snižujeme přímé daně tak, abychom kompenzovali dopady tohoto opatření na tu skupinu obyvatel, které vláda pokládá za hodné zřetele, snížení daňové povinnosti. A k těmto skupinám patří rodiny s dětmi, ať už je využit instrument společného zdanění nebo ať už je využit instrument slevy na daních a daňového bonusu.

Jak zde již bylo řečeno ve vystoupení předsedy rozpočtového výboru, návrh kombinuje oba tyto přístupy a každý z těchto přístupů směřuje k trošku jiné sociální skupině.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP