(10.20 hodin)
(pokračuje Kocourek)

Rovná daň totiž měří všem poplatníkům stejně, nikoho nediskriminuje a neurčuje, jak má vypadat příjmová struktura uvnitř rodin. Díky rovné dani dojde k opravdovému daňovému zvýhodnění rodin s dětmi, a to v kontextu s ostatními daňovými poplatníky. Díky rovné dani se nebude dále komplikovat naše daňová soustava, ale naopak dojde k jejímu zjednodušení a zpřehlednění, nebude potřeba milionů daňových přiznání navíc. Ale zejména principiální vzkaz rovné daně zní: Občané, nebudeme vás daňově trestat za vaši zvýšenou snahu, aktivitu a úspěch. My se totiž chceme řídit podle principu, že bohatý občan znamená také bohatý stát.

Toto nabízím v obecné rozpravě jako alternativu k tomuto vládnímu návrhu, a s konkrétními pozměňovacími návrhy se přihlásím v obecné rozpravě. Děkuji za pozornost. (Potlesk zprava.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Dalším přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Jaroslav Gongol.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedo, dámy a pánové, úvodem chci říci, že již v prvním čtení jsem v této Sněmovně na grafech dokumentoval, že tvrzení, že se jedná o podporu rodin s dětmi, je lživé. Ty mé grafy jsou totiž zcela přesvědčivé. Pro vaše zapamatování vám ještě jednou graf předložím.

Dovolte mi, abych v obecné rozpravě k zákonu o daních z příjmů se ještě vrátil několika poznámkami k úvodnímu vystoupení pana ministra Sobotky, který zdůvodňoval tuto vládní novelu zákona, která je obvykle nazývána jako společné zdanění manželů, a pravdou je, že je to poněkud zjednodušené označení, neboť obsahuje i poněkud nesystémové zařazení zrychlených odpisů, které je z našeho pohledu bezproblémové. Jsem přesvědčen, že právě toto zařazení mělo přispět ke zlepšení průchodnosti společného zdanění manželů.

Pan ministr ve svém úvodním slově prohlásil, že společné zdanění manželů přispěje ke zlepšení sociálních podmínek rodin s dětmi. Pan ministr se zcela jistě v tomto závěru mýlí, a to zřejmě proto, že je vázán koaliční dohodou, nebo proto, že si vůbec nestačil tento zákon prostudovat. Při dnešním stavu výpočetní techniky by pro něj nemohl být problém si třeba graficky znázornit přínos tohoto zákona pro jednotlivé rodiny. Došel by zcela jednoznačně k názoru, že tento zákon nejvíce zvýhodňuje rodiny s jedním dítětem, ve kterých jeden z manželů dosahuje výrazně vyšších příjmů. Pan ministr by musel zjistit, že rodina s minimální mzdou při jednom dítěti ušetří 6 tisíc korun a rodina s příjmem 70 tisíc korun ušetří při jednom dítěti 50 tisíc korun, ale při čtyřech dětech - považte! - jenom 42 tisíc korun. Nevím jak vy, ale já to za podporu rodin s dětmi nepovažuji. Ještě zřetelnější je to však u každého dalšího dítěte a u deseti dětí rodina při příjmu 25 tisíc korun měsíčně na tuto úpravu proti stávajícímu systému odpočtu pevné částky, která se v tomto zákoně ruší, tato rodina na každé dítě doplatí.

Nenechte se mýlit tím, že to je opatření pro problémové rodiny. To by někoho mohlo napadnout, ale alespoň jeden z rodičů by musel pracovat a musel by dosáhnout příjmu na rodinu kolem 50 tisíc korun. To přece není problémová rodina a není to podpora, ale diskriminace rodin s dětmi. Zcela logicky to vyplývá z toho, že tzv. záporná daň ve výši 6 tisíc korun na dítě se počítá maximálně u čtyř dětí, ale odpočitatelné položky ze základu daně se již neodečítají, což dnes u rodin s více dětmi hraje značnou roli.

Na tento systém doplatí i samoživitel či samoživitelka, kteří budou mít příjem 30 tisíc korun nebo více a dvě děti. Pak už se dostanou do ztráty.

Nechci vás dále zdržovat logickými argumenty, které jen potvrzují, že pravou příčinou, proč je tento zákon předkládán, je snaha snížit daně těm manželům, z nichž jeden má výrazně vyšší celkový příjem. Koneckonců tlak pravice na zavedení rovné daně není nic nového, vždyť jde přece v konečné fázi o snížení daní u lidí s vyššími příjmy, a protože zákon o daních z příjmů bývá vždy příležitostí pro "lidovou tvořivost poslanců", očekávám, že přijdou další, které povedou opět - jak jinak - ke snížení daní u vyšších příjmových skupin. To se již projevilo i při projednávání tohoto zákona v rozpočtovém výboru, za který nás pan ministr zde chválil.

O kvalitě přípravy tohoto zákona Ministerstvem financí svědčí celkový počet přijatých pozměňovacích návrhů, které opět vycházejí z dílny Ministerstva financí a jen byly osvojeny koaličními poslanci.

Zákon o daních z příjmů, který považuji za jeden z nejdůležitějších zákonů, není měněn koncepčně, pane ministře, ale zcela chaoticky, a dnes se v něm orientuje jen málokdo. Tak například v rozpočtovém výboru - což vy chválíte - prošel návrh na zrušení limitu odpočtu 900 Kč za osobní automobil a jeho zvýšení opět na 1,5 mil. Kč, který začal platit teprve nedávno. My jsme ho schválili asi před rokem. Jako důvod v rozpočtovém výboru bylo uvedeno, že prý to nic nepřineslo. Samozřejmě že ne, když se to obejde tím, že se sníží cena auta, ale zvýší se cena vybavení, nebo ještě lépe, auto se neprodá, ale pronajímá a uhrazují se měsíční splátky. A tak místo toho, aby Ministerstvo financí a finanční úřady na takovéto obcházení zákona dohlédly a připravily zákonnou úpravu, jak tomu zamezit, tak se ani ne rok staré opatření zruší. A přitom vím, že pan ministr plédoval za jeho přijetí před rokem. Stát asi peníze od bohatých nepotřebuje, on si je totiž vybere u chudých. Zřejmé je to například při odpočtu DPH za tzv. užitková vozidla, což tato Sněmovna řešila v minulém roce.

Pane ministře, víte o tom, že v letošním roce se sice snížil celkový prodej osobních automobilů asi o 2 %, ale prodej užitkových vozidel se zvýšil asi o 10 %, a to pouze tím, že o tom, zda jde o automobil s možností odpočtu DPH, rozhoduje v podstatě prodejce? Proč vaši úředníci nepřišli s pozměňovacím návrhem, jak tento problém vyřešit a do státního rozpočtu, tak chudého, nepřinést další finance? Jak k tomu přijdou ti poctivci, kteří zákony neobcházejí a platí? Měli na to ti vaši úředníci dost možností. Vždyť tato novela je v pořadí již osmou novelou v tomto roce. Je načase připravit nový zákon o daních z příjmů a celý zákon podle mého názoru rozdělit minimálně na dva, a to pro fyzické a právnické osoby.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP