(10.10 hodin)

Poslanec Martin Kocourek: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, chtěl bych k projednávanému návrhu daňových změn nejdříve podotknout, že jsem si před druhým čtením udělal podrobnou analýzu dopadů daňových změn, zejména na rodiny s dětmi, tedy analýzu dopadů tzv. daňových výhod a společného zdanění manželů. Zároveň jsem si při této příležitosti vzal na paškál i tzv. daňovou kalkulačku Ministerstva financí, která je veřejně dostupná na webové adrese Ministerstva financí.

Při porovnání údajů z mé analýzy a výsledků z daňové kalkulačky Ministerstva financí mi, vážený pane ministře financí, něco nehrálo. Jinými slovy - výpočty pro některé daňové situace jsem měl nesprávně buď já, nebo vaše daňová kalkulačka. Vzhledem k tomu, že jsem ve věci poctivosti propočtů vůči Ministerstvu financí zaujatý, zadal jsem zpracování některých modelových případů pro jistotu neopozičním daňovým expertům. Výsledky tohoto neutrálního posouzení jsou zcela zarážející. Totiž z pěti posuzovaných modelových příkladů daňových dopadů navržených změn se čtyři výsledky od daňových expertů liší od výsledků oficiální daňové kalkulačky Ministerstva financí. To znamená, že v 80 % namátkově posouzených daňových situací se buď mýlí daňoví experti, nebo Ministerstvo financí.

Jako základní příčinu těchto rozdílů mi dovolte odcitovat z tohoto podkladu od daňových expertů, v čem je rozdíl mezi daňovou kalkulačkou a expertními propočty. Daňoví experti upozorňují na to, že nesprávný výpočet na daňové kalkulačce může být způsoben tím, že společný základ daně je navíc upravován o nezdanitelnou položku na manželku - podle § 15 odstavec 1 písmeno b) připravovaného zákona - to je o částku 21 720 korun. Dle názoru expertů nelze o tuto položku upravit společný základ daně, jelikož v ustanovení § 15 odstavec 1 písmeno b) připravovaného zákona není uvedeno, že do vlastního příjmu manželky se nezahrnují příjmy ze společného základu daně podle § 13 a), a proto příjmem manželky je i příjem ze společného základu daně, neboli obdoba příjmu spolupracujících osob podle § 13 současného zákona o daních z příjmů, tedy tento převyšuje částku 38 040 korun. Tolik citace z expertizy daňové kalkulačky. A to, jistě uznáte, vážený pane ministře, je zcela hrozivý kontrast a námět k zamyšlení.

I přes tento výsledek - podle mého názoru děsivý pro Ministerstvo financí - expertního posouzení jsem se nechtěl ve svém oficiálním hodnocení veřejné tzv. daňové kalkulačky unáhlit. Vzal jsem si proto tentokrát k ruce nikoliv počítač, ale pouze tužku a papír a rychle jsem si propočítal modelovou situaci, kterou v příloze číslo 1 důvodové zprávy pod bodem f) k tomuto návrhu nabízí samo Ministerstvo financí.

Tím příkladem je situace rodiny, kde manžel vydělává 16 tisíc korun hrubého, manželka je v domácnosti a nemá zdanitelné příjmy, vyživují dvě nezletilé děti. Daňová kalkulačka k této situaci říká: a) daňová výhoda nového postupu při uplatňování společného zdanění manželů je 10 035 korun a v tomto případě poplatníkovi bude vyplacen daňový bonus ve výši 6 735 korun; b) daňová výhoda nového postupu bez uplatnění společného zdanění manželů je 4 335 korun.

K tomuto bych chtěl říci, že po mých propočtech mohu říci, že tvrzení b) daňové kalkulačky je správné, avšak tvrzení a) daňové kalkulačky je mylné. Pokud totiž platí návrh ustanovení § 35c odstavec 3, které o daňovém bonusu říká následující: Je-li nárok poplatníka na daňové zvýhodnění podle odstavce 1 § 35c vyšší než daňová povinnost vypočtená podle tohoto zákona za příslušné zdaňovací období, je vzniklý rozdíl daňovým bonusem. Jinými slovy tedy lze říci, že tento případ u této situace rodiny vůbec nenastane, nedá se mluvit o žádném daňovém bonusu, a proto lze tvrdit, že výrok daňové kalkulačky Ministerstva financí o poskytnutí daňového bonusu je matematicky pravda, ale politicky se tomu může říkat lež.

Z mého pohledu na Ministerstvu financí nemají daňovou kalkulačku, ale daňovou kukačku. Na vás, vážený pane ministře, mám v této souvislosti jednu žádost a jedno upozornění. Žádost zní: Vážený pane ministře financí, prokažte veřejnosti pravdivost údajů daňové kalkulačky na modelovém příkladu pod písmenem f) z přílohy číslo 1 k důvodové zprávě. Upozornění zní: Vážený pane ministře, vaše daňové kukačky jdou špatně, seřiďte si je.

Tolik k úvodní části hodnocení tzv. daňové kalkulačky Ministerstva financí.

Po všech propočtech, které jsem zde zmínil, a expertních posouzeních bych chtěl obecně k tomuto návrhu novely zákona o daních z příjmu týkající se zvýhodnění rodin a společného zdanění manželů říci, že vládní koalice tímto návrhem trestá za prvé ty rodiny, kde manželé mají přibližně stejné příjmy; za druhé daňově trestá střední vrstvy; za třetí daňově trestá ty rodiny, které mají více jak čtyři děti.

Z toho mi plyne, že vládní koalice má zájem, aby za prvé rodina byla dominantně závislá pokud možno na jednom příjmu nebo na jednom členu rodiny. Nicméně to je velmi v kontrastu s tím, co tato vládní koalice deklaruje, to je rovnost příležitostí a všech komisí, které se rovnými příležitostmi zabývají. Za druhé - tato vládní koalice má pravděpodobně zájem na tom, aby si lidé moc nevydělávali a raději se houpali v síti daňového zvýhodnění. Za třetí - vládní koalice tímto návrhem vyjadřuje zájem, aby rodiny neměly více jak čtyři děti.

Jinými slovy - princip tohoto daňového zvýhodnění není nic jiného než skryté zvýšení daní rodin a zavedení fiktivního plošného přídavku na děti. A v tomto ohledu musím gratulovat poslancům KDU-ČSL a Unie svobody.

Dále je zcela absurdní, že tento návrh způsobuje, že určité typy rodiny si daňově pohorší, zatímco k rodinám bez vyživovaných dětí je tento návrh zcela neutrální.

Dále tento návrh přinese zcela drastické komplikace daňového systému, o dalších statisících nebo milionech daňových přiznání navíc vlivem společného zdanění manželů nemluvě. Z toho pro mne plyne, že vládní koalice buď neví, co činí, a potvrzuje se její nekompetentnost, nebo opět lidem záměrně neříká pravdu.

Generálně ale lze z tohoto návrhu odvodit jeden zásadní vzkaz vládní koalice. Tento návrh totiž říká: Občané, zůstaňte chudí, my, vládní koalice, vás za to odměníme státními výhodami. A ty úspěšné a snaživé daňově potrestáme. To je vzkaz, který pro mne plyne z tohoto návrhu.

Jaké se nabízí řešení? Řešení, které chce podporovat rodiny s dětmi, a řešení, které všem měří stejně, se nazývá rovná daň. Dovolte, abych při této příležitosti jenom zrekapituloval, že pokud to vládní koalice opravdu myslí s podporou rodiny a společným zdaněním manželů vážně, potom by se měla nad konceptem rovné daně opětovně zamyslet.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP