(15.20 hodin)
(pokračuje Škromach)

Čili novelizovat jeden zákon ve dvou zákonech považuji za trochu nesystematické. Myslím, že by bylo dobré, aby to bylo - chápu jeho snahu změnit tento zákon, což samozřejmě je možné, ale asi by to mělo mít také určitý legislativní rámec. Čili neotvírat jeden zákon ve dvou zákonech.

A tady chci možná jen zdůraznit jednu věc, když o tom pan poslanec Kalousek hovořil, že právě tato skupina, o které hovoří, to jsou policie, hasiči, jsou to celníci, jsou to také zaměstnanci Vězeňské správy, tak právě v tom následujícím zákoně, kde o tom budeme hovořit, právě u této skupiny jsou odnímány další platy, to znamená třináctý a čtrnáctý plat, ve výši 100 %, a to bez náhrady, na rozdíl od jiných skupin, u kterých je tato náhrada vlastně v plné výši letošního roku. Když hovoříme objektivně o této skupině, je třeba také přihlédnout k tomu, že v rámci zavedení - a to je také o určité soudržnosti zákona o uvedení v platnost šestnáctitřídního odměňování - tak u této skupiny došlo k propadu 2000 až 2500 Kč v průměru měsíčně. To je realita a to je také potřeba zvažovat při rozhodování v této souvislosti.

Je pravda, že jednotlivé skupiny zaměstnanců ve státní a veřejné správě jsou, jak by se dalo říci, zvýhodňovány postupně. V určitém stadiu, asi před třemi čtyřmi lety, kdy došlo k úpravě zákoníku práce, byly do 25procentní zvýhodněné tarifní stupnice odměňování zařazeni zaměstnanci jak ve státní, tak i ve veřejné správě, což předtím nebylo. Následně potom v následujících letech došlo v tom systému ke zvýhodnění zdravotnických zaměstnanců nejdříve o 10, potom o 17 %, čili jsou zvýhodněni oproti těm, kteří jsou v základní sazbě, o 17 %. Pokud jde o kantory, tady došlo postupně ke zvýhodnění o 8 a následně na 10 % oproti ostatním. Tak jak to teď připravuje vláda, toto zvýhodnění by se mělo opět zvýšit.

Myslím si, že ta debata je příliš jednoduchá a jednostranná. Myslím, že by stálo skutečně za to připravit systematické řešení. Je opravdu škoda, že takováto jednání a diskuse se nevedly při rozhodování o dalším rozpočtovém směřování a o tom, jak by měly vypadat veřejné finance i v té oblasti odměňování, v době, kdy bylo možné normálním způsobem zhodnotit práci jednotlivých skupin skutečně objektivně. Myslím, že pokud jde o právě policii, hasiče a další, kteří jsou pod poměrně velkým tlakem, je možné srovnávat jejich pracovní nasazení, jejich pracovní náplň s povinnostmi, které potom souvisejí, a pak je možné porovnávat i mzdy.

Tento návrh takto předložený a v této chvíli považuji za čirý populismus, byť si myslím, že je možné o těchto věcech hovořit, ale každopádně by asi měly být řešeny jiným způsobem než předkládáním tohoto návrhu změny zákona, a to ještě do tisku, který se vůbec tohoto zákona netýká. Nemám nic proti věcné diskusi o těchto problémech, ale očekával bych od lidí - a myslím, že je to skutečně naplňování určité představy, a myslím, že by bylo dobré ten návrh skutečně dostat do legislativní podoby, aby ho bylo možné připravit. Proto by asi bylo lepší ho realizovat v rámci dalšího disku, který se této věci týká a který bude projednáván později. Jenom předesílám, že pravděpodobně bude vrácen do výboru do druhého čtení, čili bude možné jej projednat.

Já bych požádal pana předsedu Kalouska, zda by nezvážil tuto možnost, protože se dostáváme do určitých problémů, tak mi bylo inzerováno ze strany pana ministra Němce, ohledně platové úrovně a platů soudců a dalších. V té souvislosti by asi bylo dobré posuzovat i tuto záležitost a myslím, že by to bylo snadnější, abychom zjednodušili projednávání celého tohoto tisku.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi Škromachovi. O slovo se přihlásil Miroslav Kalousek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Já samozřejmě respektuji legislativně technické připomínky pana ministra, koneckonců nechal jsem se jimi dokonce i zmást během svého proslovu. Nemyslím, že bychom vás měli zdržovat tímto sporem. Důvod, proč načítám svůj pozměňovací návrh právě v tomto zákoně, je důvod, že tento zákon by pak měl jeden jediný společný jmenovatel a tím jmenovatelem by byla sociální soudržnost.

Pan ministr práce a sociálních věcí samozřejmě sleduje problematiku legislativně technické čistoty svých zákonů, já to respektuji. Navrhuji řešení, ať tento pozměňovací návrh do tisku 680 načte pan ministr Škromach jako poslanec a ať sám zváží, ve kterém zákoně tento pozměňovací návrh podpoří. Já samozřejmě uvítám, bude-li podpořen v tom nebo onom zákoně.

Já samozřejmě souhlasím s tím, že je nutno vést dlouhodobou koncepční diskusi o vývoji platů ve státní správě. Nicméně diskuse, upřímně řečeno, nevedla k uspokojivému cíli. My jsme v situaci, že vstoupí-li tento zákon v platnost, pak už tu diskusi nebudeme moci vést, pak ji prostě zablokujeme. Zablokujeme ji mandatorní povinností výplaty nejen mezd, ale i sociálních příspěvků právě příslušníkům bezpečnostních sborů. Při veškeré úctě k jejich práci, při veškerém právu na to, aby samozřejmě dostali přidáno, jsem přesvědčen, že je správné, abychom udělali onu operaci, že prodloužíme účinnost tohoto zákona. Tím se stane co? Tím těch 8 mld. nezmizí, ty tam zůstanou, jen přestanou být mandatorně vázány na zákon 361 a na příslušníky bezpečnostních sborů a můžeme vést v rámci druhého čtení seriózní diskusi, kolik dostanou přidáno policisté, kolik dostanou přidáno ti ostatní, tak abychom neporušili princip sociální soudržnosti. A v čase, který získáme odložením návrhu tohoto zákona, dohodneme koncepci vývoje platů ve státní správě při zhodnocení všech parametrů, o kterých mluvil pan ministr práce a sociálních věcí, tak, abychom si byli jisti, že budoucí vývoj meziročního nárůstu platů jednotlivých státních zaměstnanců bude v rámci možností jak státního fiskálu, tak bude odpovídat principu sociální soudržnosti. Za předpokladu, že tuto operaci neuděláme a připustíme platnost zákona od nového roku 2005, pak nemáme šanci tuto diskusi seriózně vést, pak jsme si ji zablokovali, pak vždycky budeme v situaci, že bude sedět jedna rodina kolem stolu, uprostřed stolu bude jedno kuře, jeden člen rodiny sní půlku kuřete a ti ostatní, bez ohledu na to, kolik jich je, se budou muset rozdělit o tu druhou půlku. Tomu se snažím zabránit.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi. Opět se hlásí ministr práce a sociálních věcí a místopředseda vlády Zdeněk Škromach.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Pane předsedající, opět jako u předcházejícího tisku bych si dovolil navrhnout zkrácení 72hodinové lhůty mezi druhým a třetím čtením na 48 hodin. Tento návrh předkládám v souladu s § 95 odst. 1 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění zákona č. 359/2004 Sb., tak aby bylo možné tento zákon schválit Parlamentem a dostat do Sbírky zákonů v patřičné lhůtě, aby mohl být uplatněn.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. O slovo se přihlásil pan poslanec Miroslav Kalousek. Má ho mít.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Ještě jednou se, kolegyně a kolegové, omlouvám za ten zmatek, který jsem způsobil v okamžiku, kdy jsem byl osloven zpravodajem během svého vystoupení. Vzhledem k tomu, že si nejsem jist, v jaké podobě jsem onen pozměňovací návrh přečetl, tak prosím o trpělivost, že ho přednesu v definitivní verzi, abych si byl opravdu jist, že zazněl tak, jak zaznít měl.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP