(14.40 hodin)
(pokračuje Říman)

To je, troufnu si říci, hlavní námitka vůči této předloze. Ale s tím souvisí i další, některé z nich už tady byly vyřčeny, nebudu je tedy opakovat, ale nemohu se nezastavit u dvou klíčových sloupů, na kterých návrh stojí, a tím je bodový systém a sazebník pokut. Já nejsem apriorním nepřítelem bodového systému, naopak. Bodový systém vytváří kvalitativně odlišnou situaci na silnici. Totiž takovou, že pro řidiče za stávající situace je přestupek pouze jednorázovou záležitostí. Projde moje vysoká rychlost - neprojde, projde to, že jedu na červenou, či neprojde. Projde je dobře, neprojde - jednorázová pokuta a začínám s čistým stolem. Bodový systém naproti tomu nutí řidiče uvažovat v dlouhodobějším horizontu, nutí řidiče řídit dlouhodobě s vědomím toho, že něco nastat může a něco nastat nemůže. Já jsem přesvědčen o tom, že to může, nebo určitě by mělo pozitivní vliv na chování na našich silnicích.

Ale s čím už lze obtížněji souhlasit, je konkrétní návrh onoho bodového sazebníku. Jsem přesvědčen o tom, že - a to, že ročně najezdím po českých silnicích a dálnicích asi 60 tisíc kilometrů, mě osobně možná opravňuje k vyslovování jistých závěrů - drtivá většina řidičů nejsou parazity silnic, že drtivá většina řidičů, a nechci to kvantifikovat na procenta, ale drtivá většina řidičů jsou standardní slušní řidiči, kteří ano, jednou zapomenou rozsvítit, jednou, protože jim nefunguje hands-free, tak mají ruku s telefonem u ucha, jednou na rovné silnici v pozdních večerních hodinách, kdy provoz už je malý, projedou obec sedmdesátikilometrovou rychlostí, možná že se ve městě nepřipoutají na vzdálenost půl kilometru. Jestliže by všechny tyto přestupky, které asi nejsou fatální, jak jistě všichni uznáme, spáchali v průběhu 12 měsíců a byli při nich přistiženi, tak výsledkem je, že na dalších 12 měsíců ztrácejí řidičský průkaz. A tady myslím, že toto je špatně. Zákon by neměl být likvidační, zákon by měl působit výchovně. Zákon by měl zejména působit proti těm, kteří jsou piráty silnic. Jinými slovy, bodový systém by se neměl orientovat na trestání bagatelních přestupků, ale na trestání opravdu těch vážných přestupků, jako je např. řízení pod vlivem alkoholu.

Za druhé, bodový systém, obecně řečeno, by měl nejen trestat, ale měl by mít i tu druhou stránku toho pomyslného biče a cukru, totiž měl by také odměňovat. Tak jako odměňuje pojišťovna řidiče, pokud určitou dobu jezdí bez nehody, svými bonusy, tak by také tento systém měl odměňovat řidiče, pokud určitou dobu jezdí bez přestupků. To jsou ty motivační faktory, které by, jak jsem už hovořil o onom dlouhodobějším uvažování řidičské veřejnosti, měly vést k tomu, aby jejich způsob jízdy byl jiný. To, co je navrženo v návrhu, totiž že jistý náznak tohoto opatření tam je ve formě, že když už jste nasbírali nějaké trestné body, tak pokud se pak chováte určitou dobu slušně, jsou vám jakoby odečteny, tak to myslím, že je nedostatečné a zejména nespravedlivé, protože to je výhodné pro ty, kteří jezdí tak napůl, kteří prostě nějaké ty trestné body mají, ale není to v žádném směru pozitivní pro ty, kteří za 12 měsíců opravdu žádný přestupek nemají, protože ti žádné body nezískají a odečítat jim není co. Tolik k bodovému systému.

K pokutám. Ten nárůst pokut je výrazný. Připočítáme-li k tomu skutečnost, že návrh počítá s tím - a to je principem té novely - že už se platí nejen pokuta podstatně vyšší než dnes, ale navíc se ještě dávají ony body, tak skutečně uvědomíme-li si toto, tak míra represe vzrůstá opravdu velmi. Co mi vadí na systému pokut, je nepřiměřeně vysoké rozpětí jednotlivých pokut. Jestliže někdo např. jede bez řidičského průkazu, bez oprávnění k jízdě, což je, řekl bych, jednoznačně definovaný přestupek, prostě nula - jedna, černá - bílá, má řidičské oprávnění - nemá řidičské oprávnění, tak čím je vysvětlitelné to, že výše pokuty za tento přestupek může být v intervalu od 25 000 do 50 000 Kč? Čím je to vysvětlitelné? Je to i v rozporu s bodovým trestem, který není v žádném rozpětí, který je prostě natvrdo 7 bodů. Není 3 až 7 bodů, je 7 bodů minus. Proč potom pokuta je v rozmezí 25 až 50 tisíc korun? Kdo má rád černý humor, řekl by, že je to proto, aby se mohly používat ony nestandardní metody, o nichž dnes a denně slýcháváme či čteme, na našich silnicích při kontrolách.

To jsou mé dvě námitky, co se týče těch dvou pilířů - bodového systému a pokut. Samozřejmě je tady spousta dalších věcí, o kterých už tady bylo hovořeno, takže to nebudu natahovat. Vrátím se k tomu, co jsem říkal na začátku. Ano, tyto dva pilíře výrazně zvyšují stupeň represe, navíc způsobem, který je minimálně diskutabilní, ať už trestání odebíráním bodů za skutečně bagatelní přestupky, nebo výrazným zvýšením pokut, což je ještě umocněno oním nezdůvodnitelně vysokým rozpětím. Jestliže tuto skutečnost vztáhnete na to, co jsem říkal na začátku, tedy na to, že návrh neobsahuje žádné nástroje, které by se alespoň pokoušely, které by alespoň naznačovaly, jak se vypořádat v rámci těchto tvrdých represí s tím, že budou zneužity ve styku kontrolovaný - kontrolor, tak tento mix se stává do značné míry nepřijatelný. Myslím, že musíme uvažovat i o druhé straně mince, tedy o chování nejen kontrolovaných, ale i kontrolujících, a musíme hledat při projednávání tohoto zákona způsoby, jak je najít, počínaje tím, že zakážeme např. placení pokut v hotovosti, ať už je to tím, že budeme deklarovat alespoň na úrovni vlády, že zvýšíme podíl kontrol pomocí automatizovaných systémů, což se osvědčilo v některých zemích, např. v Belgii, protože s radarem a jeho automatickým vyhodnocovacím systémem se smlouvat nedá. Ať už zavedeme takové pomocné instituty jako např. to, že policista, dříve než zastaví jakékoli auto na silnici, to musí ohlásit na dispečink a musí říci, proč to dělá.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP