(10.20 hodin)
(pokračuje Nečas)

Byla tady otázka, kdy v rámci resortu Ministerstva obrany existovalo několik vojenských technických ústavů. Jsem přesvědčen o tom, že tady nedošlo zrovna ke šťastným krokům, kdy některé tyto ústavy, například Vojenský technický ústav ve Slavičíně, jsou de facto likvidovány tím, že jsou uměle a neústrojně propojovány s některými vojenskými opravárenskými podniky. Dochází k odchodu celé řady vysoce kvalifikovaných odborníků a je to obrovská škoda pro nás pro všechny. Je otázkou, zda právě Univerzita obrany neměla být tím místem, kde bychom dokázali v sobě integrovat vzdělávací a výzkumné a vývojové kapacity do jedné vojenské instituce, která by dokázala poskytovat kvalitní vzdělání a také kvalitní výsledky výzkumu a vývoje. Jsem ale přesvědčen, že v rámci druhého čtení bude podle mého názoru ještě možné hledat cesty, jak udělat z této instituce skutečně efektivní výzkumnou, vzdělávací a vývojovou instituci tak, aby to skutečně byla kvalitní univerzita.

Další otázkou, která podle mého názoru, a zmínil se o tom pan ministr obrany ve svém úvodním expozé, si zaslouží diskusi, je otázka umístění této školy. Netajím se tím, že jsem zastáncem toho, aby sídlo této vysoké vojenské školy, Univerzity obrany, zůstalo ve Vyškově. Je k tomu celá řada důvodů. Za prvé. Současná Vysoká vojenská škola pozemního vojska, která bude zrušena tímto zákonem, svou tradicí navazuje na původní důstojnickou akademii umístěnou v Hranicích na Moravě, která produkovala po celá dvacátá, třicátá a čtyřicátá léta jádro důstojnického sboru tehdejší československé armády. Na tuto tradici navázala později Vysoká vojenská škola pozemního vojska ve Vyškově. Jsem přesvědčen o tom, že by na ni měla navázat i Univerzita obrany. Dalším důvodem je to, že v Brně existuje celá řada vysokých škol, jejich sídel, existuje zde několik univerzit, kdežto Vyškov je v podstatě odkázán pouze na tuto jednu jedinou vysokou vojenskou školu, která je jedinou vysokou školou na jeho teritoriu.

Myslím si, že vzhledem k tomu, že dislokace v každém případě bude taková, že minimálně jedna fakulta bude umístěna mimo sídlo školy, protože ač to není úplně zřetelné z důvodové zprávy, z její obecné části, tak platí to, že lékařské studium nadále bude probíhat v kooperaci s Karlovou univerzitou, respektive s její lékařskou fakultou v Hradci Králové, tak bychom se podle mého názoru neměli bránit debatě o tom, že by tato Univerzita obrany byla umístěna nejenom v Hradci Králové a nejenom v Brně, ale některé její složky, například jedna fakulta a rektorát, by podle mého hlubokého přesvědčení měly být nadále umístěny i ve Vyškově.

Chci avizovat, že v tomto slova smyslu podám příslušný pozměňovací návrh v průběhu druhého čtení, to znamená, aby sídlem Univerzity obrany zůstal Vyškov.

Jsem přesvědčen o tom, že i kapacitní problémy z hlediska vyškovské posádky se dají vyřešit. Trošku v tom vidím umělé zdůvodnění toho, aby sídlo této vysoké vojenské školy Univerzity obrany zůstalo v Brně. Jsem přesvědčen o tom, že bychom měli tento návrh zákona podpořit, a po několika změnách ve druhém čtení jsem přesvědčen o tom, že bychom měli co nejrychleji tento návrh zákona schválit, protože je pozitivním krokem přispívajícím k reformě ozbrojených sil a přinášejícím bezesporu i nezanedbatelné finanční úspory.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Nemám žádnou další písemnou přihlášku, ale registruji přihlášku z místa pana poslance Martínka, kterému uděluji slovo.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, v postatě naváži na slova svého předřečníka. Domnívám se také, že návrh zákona je rozumný, to znamená vytvořit, zejména v případě reformy vojenství a armády, která vlastně znamená výrazné snížení počtu příslušníků české armády, jednu univerzitu je zcela určitě správný postup. Myslím si také, že je otázka zvážení některých dalších věcí, které souvisejí právě s regionální podstatou armády, protože armáda samozřejmě řeší úkoly celospolečenské a celostátní, nicméně její dislokace má samozřejmě regionální dopady. A stejně tak jako můj předřečník, i já se domnívám, že je samozřejmě na zvážení, jestli je rozumné, aby sídlo univerzity bylo v Brně, nebo ve Vyškově, protože je samozřejmě otázkou, ve kterém z těchto měst má armáda, respektive její vysoká škola, do budoucna lepší předpoklady pro rozvoj. Myslím si, že ve Vyškově, kde to bude zcela určitě výjimečná záležitost, i spolupráce s městem může být výjimečná, zatímco v Brně to bude jedna z dalších univerzit, respektive vysokých škol. Nicméně nechci posuzovat tuto záležitost. Je to spíše můj názor jako regionalisty, nicméně nechci zasahovat do věcí vojenských. Myslím si, že je to otázka příslušných odborných výborů, aby tuto záležitost řešily.

Nicméně stejně tak souhlasím se svým předřečníkem v tom, že tento zákon je potřebný schválit co nejrychleji, protože v okamžiku, kdy bude schválen, tak to bude znamenat samozřejmě celou řadu dalších ještě organizačních záležitostí, a čím dříve bude schválen, tak tím samozřejmě bude více času na přípravu konkrétního provedení tohoto zákona.

A proto bych si dovolil navrhnout, zda bychom nemohli zkrátit projednávání tohoto zákona o 35 dnů, což by vlastně umožnilo, aby tento zákon mohl přijít ve druhém a třetím čtení na jednání na příští schůzi Poslanecké sněmovny. Tento návrh, se domnívám, že není ani proti tomu, co tady říkal pan kolega Nečas, to znamená, aby se v příslušných výborech řádně projednala tato záležitost a věci, které jsou na diskusi a o kterých tady hovořil on a které tady nechci opakovat, aby se probraly ze všech stran a zjistil se optimální přístup k řešení problémů. To znamená, že bych pak, paní místopředsedkyně, prosil, abyste o tomto mém návrhu nechala hlasovat - to znamená zkrácení lhůty na projednání o 35 dnů.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Mám tento návrh poznamenán. Děkuji vám, pane poslanče. Zeptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Pan poslanec Petr Nečas.

 

Poslanec Petr Nečas: Paní předsedající, chci jenom formálně i v kontextu svého vystoupení, když jsem to označil za důležitý krok v rámci reformy armády, navrhnout, aby tento návrh zákona byl přikázán výboru pro obranu a bezpečnost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji za tento návrh. Zeptám se, zda ještě někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě. Neregistruji takovou přihlášku. - Omlouvám se panu poslanci Václavu Menclovi.

 

Poslanec Václav Mencl: Paní předsedající, dámy a pánové, myslím, že tento zákon je skutečně velmi důležitý. Dovolte mi konstatovat, že rozhodně je enormně důležité, aby vojenská posádka Vyškov, respektive areál, který ve Vyškově byl, byl také využit pro potřebu této univerzity. Velmi bych chtěl požádat pana ministra, jestli by tedy bylo možno předložit variantní posouzení, co to znamená, když bude vojenská univerzita v Brně a bude mít tedy dependance, abych tak řekl, umístění jedné fakulty při využití prostoru Vyškov. A co by znamenalo, kdyby tomu bylo tak, jak zde padlo, že bude sídlo ve Vyškově a naopak bude fakulta v Brně, jak z hlediska využití kolejí, tak z hlediska využití technického zázemí. Myslím, že bychom takové varianty měli mít k dispozici.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Menclovi. Je nějaká další přihláška do obecné rozpravy? Není, obecnou rozpravu proto končím.

Nezazněly žádné návrhy na vrácení ani na zamítnutí předloženého návrhu zákona, proto se můžeme zabývat návrhem na jeho přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Pan poslanec Petr Nečas předložil návrh na přikázání tohoto návrhu pro výbor pro obranu a bezpečnost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP