(18.20 hodin)
(pokračuje Buzková)

Chtěla bych pouze uvést, že celý systém vzdělávání učitelů se značně změnil oproti (předchozímu?) volebnímu období. Ke školení učitelů nedochází prostřednictvím generálního dodavatele a do značné míry se změnil i manuál vzdělávání učitelů. Byl spuštěn evaluační dobový systém s nabídkou cca 130 ověřených produktů pro použití ve školách, to znamená, že ministerstvo školství pouze nabízí programy, nějakým způsobem je vyhodnocuje, ale je věcí jednotlivých škol, jakým způsobem s touto nabídkou naloží.

Distribuce finančních prostředků na programy P1, to znamená vzdělávání, i P2, software a informační zdroje, je v maximální míře realizována přes zřizovatele. Úspěšně byl spuštěn systém pilotních projektů škol realizací jejich potřeby ze sdružených prostředků státu 70 % a zřizovatelů 30 %. Vláda schválila grantové podpory rozvojových programů červených škol, opět cíleně realizující jejich potřeby.

Tady bych se ráda zastavila, protože pan poslanec Bartoš mi dal konkrétní otázku, co má chápat pod prodloužením realizace projektu státní informační politiky ve vzdělávání o jeden rok.

Původní usnesení vlády - a já se omlouvám, nemám je s sebou, takže nebudu citovat zcela přesně, ale pan poslanec je zná stejně jako já, takže by mě určitě opravil, kdybych nebyla přesná - schvalovalo určitý objem finančních prostředků pro realizaci celého projektu státní informační politiky ve vzdělávání. V počátečních letech v minulém volebním období, tuším, že to bylo především v roce 2001, nebyly všechny tyto prostředky vyčerpány, a tudíž tyto prostředky nebylo možné realizovat v dalších letech. Nyní právě vláda schválila to, aby finanční prostředky, které nebyly realizovány v minulém volebním období, bylo možné vrátit zpět do celého projektu státní informační politiky ve vzdělávání, to znamená, aby nyní, poté co proběhlo prostřednictvím generálního dodavatele vybavení zelených škol, mohly být, když už se nepodařilo získat zvýšení prostředků, alespoň ušetřené finanční prostředky použity v pozdějších letech na vybavení červených škol, jak mám v plánu.

K otázce pana poslance Bartoše také uvádím, jakým způsobem je plánováno využití těchto prostředků. V roce 2004 pravděpodobně ještě nebude možné využít prostředky na vybavení červených škol, protože tak jak je navržen státní rozpočet, budou tyto finanční prostředky stačit sotva na uhrazení závazků ministerstva školství vůči generálnímu dodavateli, nicméně v roce 2005 již zde vzniká jistý finanční prostor a značný finanční prostor vzniká v roce 2006. V této době by mělo dojít vlastně ke druhé etapě projektu P3, to znamená hardwarovému vybavení a napojení, a celý tento projekt by měl být realizován prostřednictvím rozvojových programů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, kde by jednotlivé školy na základě předložených projektů, ke kterým samozřejmě budou stanovena určitá kritéria, mohly získat granty z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a mohly by cíleně realizovat své individuální potřeby. Tento systém považujeme za vyhovující, a to především z toho důvodu, že červené školy jsou školy, které mají již nějaké vybavení, toto vybavení je velice různé, a tudíž i potřeby těchto škol jsou značně různé, to znamená, že zde vlastně bude moci dojít k individuálnímu vybavení těchto škol.

Ministerstvo školství nepočítá s tím, že by spolupracovalo s generálním dodavatelem, tedy s jakýmkoliv generálním dodavatelem, protože počítáme s tím, že nákupy veškerých technických prostředků budou realizovány prostřednictvím elektronického tržiště, které je certifikované Ministerstvem informatiky.

Jaké byly další otázky pana poslance Bartoše? Zda je možné zpřístupnit texty? Texty veškeré smluvní dokumentace jsou přístupné. Texty materiálů, které projednala vláda, vlastně již tím, že se staly oficiálními vládními materiály, jsou veřejně přístupnými.

Sankce vůči generálnímu auditorovi. Na základě zpracovaného stanoviska Nejvyššího kontrolního úřadu připravilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy materiál, který předložilo do vlády. Tento materiál byl předložen až po provedení právního rozboru. Na jeho základě byla podána dvě oznámení o podezření ze spáchání trestného činu na neznámého pachatele. Tento materiál byl projednán ve vládě za účasti viceprezidenta NKÚ Ing. Dušana Tešnera, který s opatřeními navrženými ministerstvem školství jménem NKÚ vyslovil souhlas.

V tuto chvíli - a zde bych reagovala na otázku, která buď byla položena, nebo ne, nejsem si jista, jestli byla, nicméně je to věc důležitá, to znamená, že se o tom rozhodně chci zmínit. Vzhledem k tomu, že ve vládním usnesení bylo uloženo ministryni školství provést revizi uzavřených smluv včetně provedení všech nezbytných kroků vedoucích ke zlepšení pozice České republiky, to znamená Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy jako smluvní strany, ministerstvo školství v této věci nechalo zpracovat analýzu veškerých smluvních vztahů a v tuto chvíli probíhá jednání s generálním dodavatelem o tom, jakým způsobem je možné zlepšit postavení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v těchto smluvních vztazích. Vzhledem k tomu, že jednání běží, omlouvám se, ale nebylo by ode mne korektní, abych zveřejňovala jakékoliv podrobnosti. To se samozřejmě týká i generálního auditora.

Do kdy bude uzavřena kauza Indoš - to byla poslední otázka pana poslance Bartoše. Za prvé bych chtěla říci, že Indoš je značka, která patří soukromé firmě, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ji nevlastní. Přestože byla nabídnuta k odkoupení, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ji odkoupit nehodlá. To znamená, že tuto značku nepoužíváme, a de facto myslím, že se jedná v tuto chvíli o prázdnou obchodní známku, tudíž zásadně hovořím o státní informační politice ve vzdělávání.

Předpokládám, že v roce 2006 proběhne vybavení tzv. červených škol, poté bude celý projekt vyhodnocen, a předpokládám, že v dalších letech, ať už bude ministrem představitel kterékoliv politické strany, každý si uvědomí potřebnost toho, aby po ukončení tohoto projektu Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy do budoucna počítalo s jistou částkou, kterou odhadujeme zhruba kolem jedné miliardy, na údržbu a provoz realizované výpočetní techniky, která je instalována v jednotlivých školách, samozřejmě tím způsobem, že tyto finanční prostředky budou poskytovány zřizovatelům, aby jednotlivé školy mohly provozovat a udržovat síť, kterou prostřednictvím státní informační politiky ve vzdělávání získaly.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji ministryni školství, mládeže a tělovýchovy, a táži se pana poslance Bartoše, zda chce vystoupit s doplňující otázkou. Ano, máte slovo.

 

Poslanec Walter Bartoš: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Vážená paní ministryně, musím po delší době konstatovat, že jsem spokojen s vaší odpovědí, nicméně pokusím se doplnit ještě své vystoupení dvěma otázkami, které mě docela trápí, abych se přiznal. První otázka se bude týkat intranetu - co prakticky znamenají prohlášení o zrušení školského intranetu, který byl za nemalé prostředky zřízen, a je pravda, že nikoliv užitečně provozován. Za druhé - existuje nějaká reálná představa o podobě často zmiňovaného školského portálu, to znamená, kdo jej zřídí, kdo jej bude provozovat a jaké bude mít funkce a hlavně, kolik to bude stát?

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má ministryně školství, mládeže a tělovýchovy paní Petra Buzková.

 

Ministryně školství ČR Petra Buzková: Intranet a portál - vzhledem k tomu, že tato interpelace se, tak jak byla předložena, jmenovala "interpelace ve věci internetu do škol", nemám veškeré podrobnosti na doplňující otázku v tuto chvíli k dispozici, nicméně tuto problematiku znám, nebudu však asi schopna říci veškeré podrobnosti.

Co se týče intranetu. Vzhledem k velkým stížnostem, které přicházely od jednotlivých škol, počítá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy do budoucna s tím, že naším cílem bude, aby školy byly napojena přímo na internet. V tuto chvíli počítáme s tím, že veškeré prostředky, které budou poskytovány červeným školám, budou poskytovány s tím, že tyto školy se napojí na internet přímo. Co se týká intranetu v případě vybavených zelených škol, tam zatím platí uzavřené smlouvy s generálním dodavatelem, které ministerstvo v tuto chvíli nemůže jednostranně rozvázat. V rámci jednání s generálním dodavatelem se snažíme i o to, protože přáním škol bylo, aby jejich napojení bylo přímé.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP