(12.20 hodin)
Poslanec Ladislav Šustr: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych jenom podat informaci, že rozpočtový výbor se rozhodl neprojednávat znovu tento tisk, tudíž setrvává na původním usnesení. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pan kolega Zajíček nemá - ještě není rozprava, zatím zpravodajové. Čili pana kolega Plachého vnímám tak, že přednese stanovisko hospodářského výboru, který iniciativně tento návrh zákona projednával.
Čili zpravodaj výboru hospodářského pan poslanec Jaroslav Plachý. Máte slovo, pane zpravodaji.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. Hospodářský výbor projednal vládní návrh zákona, kterým se mění zákon 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávním celkům a některým státním fondům, zákon o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, tisk 365, a doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit tisk č. 365 ve znění následujících pozměňovacích návrhů.
Tyto návrhy nebudu číst, jsou uvedeny v tisku 365/4. Nicméně, vážený pane předsedající, současně se tímto hlásím do rozpravy obecné, ve které jako zpravodaj hospodářského výboru odůvodním přijatý komplexní pozměňovací návrh. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, vnímám přihlášku zpravodaje hospodářského výboru a nyní ještě v rámci zpravodajských zpráv místo pana poslance Zajíčka předseda výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí pan poslanec Martínek. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Radko Martínek: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové. Za nepřítomného pana kolegu Zajíčka jenom chci sdělit, že výbor se znovu zabýval touto záležitostí, resp. měl ji na programu s tím, že se rozhodl nezabývat se tímto návrhem zákona, neboť konstatoval, že v podstatě všechny možné varianty tohoto zákona byly Poslanecké sněmovně předloženy a je na Poslanecké sněmovně, aby si mezi nimi zvolila tu nejlepší variantu. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi výboru a nyní můžeme přistoupit k obecné rozpravě. Vnímal jsem přihlášku zpravodaje, kterou podle zákona o jednacím řádu předřadím před ostatní písemně podané přihlášky. Slovo má pan poslanec Plachý jako zpravodaj hospodářského výboru v obecné rozpravě.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. Dovolte mi tak, jak jsem již avizoval, odůvodnit komplexní pozměňovací návrh, který iniciativně projednal a přijal hospodářský výbor.
Podle stávající úpravy zajišťuje financování výstavby, modernizace, opravy a údržby silnic a dálnic Státní fond dopravní infrastruktury. Návrh novely zákona předpokládá vyčlenění financování silnic druhé a třetí třídy z působnosti Státního fondu dopravní infrastruktury a přenos působnosti na úseku financování správy a údržby silnic druhé a třetí třídy a investičních výdajů do nich do působnosti krajů. Je pravdou, že navržená změna na jedné straně zajišťuje ve své podstatě odpovědnost vlastníka, kraje, za svůj majetek, silnice druhé a třetí třídy, ale na straně druhé je tu hrozba, že může dojít k narušení silniční sítě jako uceleného systému obslužnosti celého území České republiky, jak byla postupně budována.
Jednotlivý systém financování silnic a dálnic v současné době garantuje propojení státních i regionálních zájmů a odstraňuje krajové disproporce. Nezanedbatelným atributem tohoto financování je jeho přísná účelovost, která zajišťuje, že finanční prostředky budou použity výlučně k účelu, ke kterému jsou určeny. V případě oddělení financování silnic druhé a třetí třídy bude znemožněno koncepční řešení modernizace silnic druhé a třetí třídy ve větším celku, než je kraj. Při samostatné výstavbě dopravní infrastruktury bude docházet k neprovázanosti jak v organizaci staveb, tak při plánování výstavby, protože řada akcí se týká obvykle několika druhů silnic. Proto bude nutné rozdělit investorsky například výstavbu křižovatky silnice první třídy a silnice druhé nebo třetí třídy, nebo například stavbu dálnice a stavbu přivaděčů, přičemž se sníží investice potřebných procesů s výstavbou související.
Další nevýhodou je obtížnost stanovení klíče pro podíl jednotlivých krajů, protože dopravní infrastruktura v jednotlivých krajích má nejen odlišnou hustotu, ale i odlišné využití a velká část dopravních výkonů se uskutečňuje přes velmi omezený počet krajů. Také stav komunikací druhé a třetí třídy je mezi kraji velmi odlišný. Rozdělení finančních prostředků pro výstavbu pozemních komunikací mezi Státní fond dopravní infrastruktury a kraje by znamenalo rovněž zhoršení efektivity výstavby, protože při současném stavu financování se financují významnější akce tak, aby výstavba proběhla v co možná nejkratší době a prostředky se postupně podle skutečné potřeby přesouvaly z jednoho kraje na druhý.
Operativní schopnost stávajícího systému financování řešit nastalou situaci se projevila i při krizových situacích, a to nejen velkého rozsahu, jako byly povodně, ale i při krizových situacích místního charakteru, např. při sesuvech jednotlivých silnic.
V současné době je systém financování pozemních komunikací stabilní a není ani rozporován dopravní sekcí Asociace krajů. Také rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2004 byl sestavován stejně jako rozpočet pro rok 2003, tedy letošní rok, tj. včetně oprav, údržby a výstavby silnic druhé a třetí třídy. Podotýkám, že tento rozpočet nám byl již ve shodě se zákonem předložen a máme ho ve sněmovně. Kraje byly účastny tohoto procesu a vzniklá kritéria při přerozdělení prostředků pro rok 2004 jsou výsledkem projednání s dopravní sekcí Asociace krajů.
V návaznosti na uvedené skutečnosti je proto navrhováno zachování působnosti SFDI, pokud jde o financování výstavby, modernizace, oprav a údržby silnic druhé a třetí třídy. Z toho důvodu je potřebné zachovat i stávající 20% podíl SFDI na spotřební dani z uhlovodíkových paliv a maziv, jak je uvedeno v pozměňovacím návrhu. V souladu s tím bylo v odpovídajícím rozsahu vybilancováno procento podílu z celostátního hrubého výnosu na již určených sdílených daních pro kraje. Propočet procentních podílů krajů na sdílených daních vychází z tabulky a propočtu, který stanovilo Ministerstvo financí a který je uveden v příloze č. 13 důvodové zprávy k návrhu novely zákona.
Výše uvedeným pozměňovacím návrhem se celkový objem finančních prostředků rozpočtového určení daní krajům po novele v úhrnné výši 39 miliard 668 milionů 500 tisíc korun sníží o výdaje určené na financování silnic druhé a třetí třídy ve výši 7 miliard 306 milionů 613 tisíc korun na částku 32 miliardy 361 milionů 887 tisíc korun. Tím se sníží i celkový podíl objemu rozpočtového určení daní na sdílených daních roku 2003 z 10,32 % na 8,42 %.
Dámy a pánové, děkuji za vaši podporu tomuto pozměňovacímu návrhu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Jaroslavu Plachému za jeho vystoupení v obecné rozpravě. Řádně přihlášený do obecné rozpravy je pan poslanec Marian Bielesz. Ještě než mu dělím slovo, řeknu vám průběh rozpravy. Dále je přihlášen pan poslanec Pavel Hrnčíř, paní poslankyně Taťána Fischerová - a to jsou všichni do obecné rozpravy. Do podrobné rozpravy mám další čtyři přihlášky.
Slovo má pan poslanec Marian Bielesz. Prosím, pane poslanče.
***