(18.00 hodin)
(pokračuje Vojíř)

Já sám za sebe ji označuji za balíček opatření, která nepovedou k ničemu jinému, než že zpomalí ekonomiku a občany této republiky přinutí utáhnout si opasky ne o jednu dírku, ale minimálně o dvě dírky.

Já myslím, že jeden z parametrů jsem korektně popsal, a zajímalo by mě, zdali pan ministr financí umí vysvětlit, jak se přihodilo, že i přes opatření, která tato koaliční vláda přijala, není stejně deficit nižší než loni. Vztahuji to k rozpočtu, který byl navržen a také schválen, to znamená ke 111 miliardám. To je první téma.

Druhé téma je, zdali se dalo učinit něco jiného. Já myslím, že ano. Dalo se učinit mnoho kroků, které by skutečně mohly - i když bezesporu postupně - vytvořit prostředí pro reformu a reformní kroky. ODS vždy říkala, že musíme začít revizí výdajů. Není jiná cesta než zrevidovat výdaje a realizovat pouze ty výdaje, které jsou nezbytně nutné k zajištění chodu státu. Sem bezesporu patří obrana, bezpečnost, školství a další náležitosti. Nesmí však docházet k tomu, že se v podstatě plýtvá, že jednotlivé resorty nemají představu o tom, co se děje v rámci rozpadu prostředků, a že drtivá většina těchto prostředků má charakter obligatorní, to znamená, že musejí být vydány. Ani s tímto slovem já nesouhlasím. Jsem přesvědčen o tom, že kdyby se tato revize provedla, zjistí se, že se dodnes "tabulkuje" a že v té tabulce se vždy nechá přidat koeficient a automaticky vznikne částka, která má odejít tu do jednoho resortu, tu do druhého resortu, tu do nějaké příspěvkové či jiné organizace. Myslím si, že to je špatná cesta.

Že si revize výdajů vyžádá čas a že by to byla tvrdá práce, je zjevné. Nicméně ODS by se touto cestou jistě vydala a následně by se snažila stabilizovat výdaje tak, aby v jistém průsečíku - bylo to zde naznačeno, že zhruba v roce 2009 či 2010 podle návrhu ODS - by se mohly výdaje potkat s příjmy a znamenalo by to vyrovnaný státní rozpočet.

Za třetí. Bylo zde již několikrát kritizováno a je to poměrně logické, že jestliže vydáváte přibližně 80 % povinně, tak vám samozřejmě zbývá 20 % na to, co můžete určitým způsobem ovlivnit. Neboli jediným ekonomickým nástrojem vlády je rozpočet a zbývá mu z něj 20 %, které může umístit na priority. Já bych viděl, že je umístí především na podporu investic, to znamená například do infrastruktury, ať je to železnice, ať jsou to železnice nebo i vodní cesty, ale i další záležitosti typu zasíťování některých průmyslových lokalit, nebo chcete-li zón.

Tato vláda se na druhé straně, aby získala nějaké prostředky, vydala dle mého názoru cestou zvýšení zátěže jak podnikatelských subjektů, tak občanů. Zvýšení zátěže podnikatelských subjektů bezesporu spočívá v tom, že tato vláda zvýšila spotřební daně, a já dokonce dodávám - a to je svým způsobem pod čarou - že např. u nafty je zvýšila více, než bylo nezbytně nutné, kdybych použil tento termín, a to "více" znamená o 70 eur. Myslím, že všichni si umíme přepočítat, kolik je to korun na tisíc litrů nafty. Já myslím, že to je špatná cesta, protože samotné zvýšení daní dusí ekonomiku. A stejná vláda nám předkládá návrh např. o investičních pobídkách. Já myslím, že efekt je zřejmý, a já už jsem to opakoval několikrát, že bylo velmi korektní hledat jakýsi průsečík toho, kdy můžeme odstranit zákon o investičních pobídkách, a bude při tom platit, že do České republiky bude plynout kapitál, protože je zde stabilní prostředí, je zde výhodné ekonomické prostředí a že investor má záruku toho, že se mu investice vrátí, a dokonce zhodnotí.

Proto ODS vždy říkala, že je zapotřebí právě v daňové oblasti učinit také nápravu. Náprava by spočívala přesně v opačném kroku, to znamená ve snížení daní a v jejich zjednodušení. Očekávali bychom od toho vyšší ekonomický růst, a tudíž to, co jsem tady zmínil, že v závislosti na ekonomickém růstu by se ony příjmy mohly v čase, jak jsem říkal, to je v roce 2010, potkat s výdaji, a byli bychom v situaci, kdy bychom opět po dlouhých letech měli vyrovnaný státní rozpočet.

Já myslím, že my stojíme před dalším problémem, a to je čtvrté téma, o kterém jsem chtěl hovořit. Opakovaně jsem zjistil, že už od roku 1997, jestli se nepletu - a možná mě pan premiér opraví, možná od roku 1998, on byl v té době ministrem práce a sociálních věcí - dochází k tomu, že populace stárne, že počet lidí, kteří jsou aktivní - a mohou tudíž vytvářet hodnoty a prostředky, jejichž část je pak odváděna do důchodového fondu - se snižuje a dochází k tomu, že na tomto účtu vzniká deficit. Tento deficit vzniká již od roku 1997 resp. 1998. Tento deficit letos, pokud se nepletu, má dosáhnout částky 10 miliard Kč, a v příštím roce má dokonce dosáhnout částky 14 miliard Kč. Já jsem se také dočetl, jak by sociální demokracie potažmo v souručenství s KDU-ČSL a Unií svobody chtěla vyřešit tento letitý problém, a to tak, že by přesunuly 2 % z podpory zaměstnanosti právě do oblasti výplaty důchodů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP