(17.40 hodin)
(pokračuje Tlustý)

Ještě ke všemu si od týchž bank těchto 41 miliard musela vypůjčit a to, jestli státní rozpočet České konsolidační agentuře uhradí těchto 41 miliard letos, příští rok nebo jindy, je jenom účetní hrátka, která na podstatě dluhu nic nemění, protože ten tady prostě je a existuje a to, kdy bude přehozen z jedné kapsy do druhé, nic neovlivní. (Potlesk v části sálu.)

Za druhé. Všichni, kdo jenom trošku racionálně vyhodnocují skutečný vývoj české ekonomiky. vědí, že odhad růstu české ekonomiky 3,3 %, tak jak s tím počítá vládní návrh, je pro rok 2003 nereálný. Tuto pochybnost jsme zde vyslovili v prvním čtení na začátku listopadu a teď, když byly zveřejněny skutečné údaje za 3. čtvrtletí letošního roku, je naprosto zřejmé, že česká ekonomika nezrychluje, česká ekonomika docela zpomaluje. Je zřejmé, že 3,3 % růstu nemohou nastat. Jedno procento tohoto růstu přitom reprezentuje významné příjmy státního rozpočtu, a proto je zřejmé, že skutečný deficit, se kterým bude moci hospodařit vláda na základě tohoto schváleného rozpočtu, bude větší než ten, kterým se snaží zmást veřejnost.

Za druhé. Tento návrh rozpočtu je nebezpečný pro celý český stát, a to z následujících důvodů:

a) Dále pokračuje růst míry přerozdělování. Uvedu jenom čtyři čísla, čtyři údaje. V roce 1997 brali a přerozdělovali státní úředníci z každé vyprodukované koruny v České republice 40 haléřů. V roce 2003 budou státní úředníci přerozdělovat téměř 50 haléřů z téže koruny. Myslím, že je z toho patrná rychlost, s jakou roste míra přerozdělování.

Za druhé. Veřejné finance, jak tu řekl kolega Kocourek, se dostávají do dluhové povodně, nebo jak jsem řekl já jinými slovy, do dluhové spirály. Za jeden rok vládnutí Špidly a spol. se zvýší dluh o stejnou částku, jako byl na konci Klausových vlád za celou minulost České republiky, včetně závazků vyplývajících ze zaniklé československé federace. (Potlesk v části sálu.) Do roku 2006 dokonce vláda plánuje zvýšit dluh o 600 miliard Kč. Jinými slovy, na jeden rok vládnutí vychází přibližně stejných 150 miliard Kč. Dluhy státu u bank díky tomuto zadlužování pohltí možnosti těchto bank úvěrovat českou ekonomiku, české podniky. Není katastrofální jenom absolutní výše tohoto dluhu, ale naprosto nebezpečná pro českou ekonomiku (je rychlost?), s jakou probíhá zadlužování státu, a tato rychlost bude ohrožovat stabilitu české koruny. Tento státní rozpočet a tato rychlost zadlužování je v České republice prospěšná pro jediné - pro banky, které tyto dluhy státu budou úvěrovat a které na úrocích z těchto dluhů státu budou vydělávat. A pak ještě pro spekulanty, kteří budou investovat, spekulovat na vývoj kursu české koruny.

Pro občana České republiky z tohoto rozpočtu nevyplývá nic dobrého. Já bych si dovolil zrekapitulovat co. Za jediný rok tato vláda zadluží každého občana této země - od nemluvněte po důchodce - částkou přibližně 16 000 Kč. Úroky, které bude platit český stát každý příští rok až do smrti každého tohoto občana, o kterém tu mluvím, činí 1000 Kč na jednoho takového občana. Místo toho, aby se financovaly proklamované dálnice, školy, nemocnice, aby se zvyšovaly platy a nevím co všechno ostatní, o čem tady jako o prioritách bylo dlouho hovořeno. Takováto míra zadlužování bude podporovat inflaci a růst cen a nutně povede ke zpomalení růstu české ekonomiky, a proto k růstu nezaměstnanosti.

Na tomto se, dámy a pánové, Občanská demokratická strana podílet nemůže. Děkuji za pozornost. (Potlesk v části sálu.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Tlustému. O slovo se přihlásil pan ministr, potom pan předseda klubu KSČM Kováčik.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Pane místopředsedo, dámy a pánové, já bych chtěl poděkovat Poslanecké sněmovně za velmi konzervativní přístup ke schvalování pozměňujících návrhů, které zde byly předneseny ve druhém čtení zákona o státním rozpočtu. Chtěl bych poděkovat také proto, že vládní rozpočtová rezerva po projednání návrhu zákona o státním rozpočtu před závěrečným hlasováním je v tuto chvíli ve výši, která splňuje zákonný limit, to znamená přesahuje částku 2,2 miliardy Kč. Je to dostatečná vládní rozpočtová rezerva, která vládě poskytuje dostatečný prostor pro řešení případných mimořádných situací. Takže ještě jednou si dovoluji Poslanecké sněmovně poděkovat za její postup při hlasování ve třetím čtení zákona o státním rozpočtu.

Dovoluji si tvrdit, že tento rozpočet, tak jak jsme ho v Poslanecké sněmovně projednali a tak jak se blížíme k jeho finálnímu schválení, je rozpočtem, který je realistický. Je to rozpočet, který je poctivý. Je to rozpočet úsporný. Je to rozpočet uměřený a je to rozpočet transparentní. Na rozdíl od minulých let ukazuje pravdivě situaci státního rozpočtu v kontextu celých veřejných financí. Nekamufluje skutečnou výši deficitu započítáváním jednorázových neopakovatelných příjmů. Vyrovnává se i s takovými dopady, jako je transformace Českých drah k 1. lednu příštího roku a s přenosem dluhů, které byly ukryty v rámci Českých drah, na státní organizaci. Je to rozpočet, který je založen na realistických makroekonomických odhadech, které se shodují s odhady, které pro růst české ekonomiky na rok 2003 počítá OECD a v zásadě i Mezinárodní měnový fond.

Co přináší tento rozpočet? Tento rozpočet mimo jiné přináší 3 miliardy Kč na přímé financování popovodňové obnovy, přináší 6,5 miliardy Kč na valorizaci penzí od 1. ledna 2003. Přináší 7 miliard Kč na zvýšení platů zaměstnanců veřejného sektoru. Přináší dostatečné prostředky na aktivní politiku zaměstnanosti a na další budování průmyslových zón v České republice.

Pokud jde o kontext schválení tohoto návrhu zákona o státním rozpočtu, rád bych Poslaneckou sněmovnu informoval o tom, že vláda má v tuto chvíli na stole první návrh reformy veřejných rozpočtů. Je to materiál Rozpočtový výhled 2003 - 2006, koncept reformy veřejných rozpočtů. Vláda se od počátku příštího roku tímto materiálem bude velmi vážně zabývat. Tento materiál již navrhuje různé variantní postupy, které by měly v příštích letech směřovat ke konsolidaci veřejných rozpočtů v České republice.

Dámy a pánové, já si vás dovoluji požádat o podporu tohoto návrhu zákona o státním rozpočtu při závěrečném hlasování. Děkuji. (Potlesk v části sálu.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Sobotkovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Pavel Kováčik.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji. Pane předsedající, vážená vládo, paní a pánové, já bych ve svém stanovisku, které je stanoviskem klubu KSČM, rád vyzdvihl jednu věc. To je to, že pan sociálně demokratický ministr financí ocenil konzervativní přístup sněmovny k projednávání návrhu státního rozpočtu. (Potlesk v části sálu.) V pozměňovacích návrzích, abych byl úplně spravedlivý. V tom to totiž je.

Hlavním motivem diskusí u nás na klubu KSČM byla otázka mandatorních výdajů, jejich růstu, které dlouhodobě rostou i v tomto rozpočtu pomaleji než rozpočet samotný. Takže problém není v tom, že by se reformovaly nebo chtěly reformovat tak, aby sloužily k tomu, čemu sloužit mají, spíše to znamená, že si vláda chce zjednodušit situaci tím, že půjde cestou mírně úspor v sociální oblasti, a to dlouhodobě nelze.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP