(11.40 hodin)
(pokračuje Tlustý)

Že tento návrh má vazbu na letošní povodně, je myslím samozřejmé. Je to návrh, který je podložen usnesením Středočeského kraje, a proto bych prosil o jeho podporu.

To jsou všechno pozměňovací, návrhy, které jsem chtěl přednést. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. Slovo má pan poslanec Walter Bartoš, připraví se pan poslanec Václav Votava a poté paní poslankyně Eva Dundáčková.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, v dnešním Radiožurnálu v 7.50 hodin se vyjádřil pan ministr financí Sobotka, že šanci na projití mají ty pozměňovací návrhy, které jsou věcné, které jsou odargumentované a které nesledují zájem jednotlivců nebo zájmových skupin. Předesílám, že můj pozměňovací návrh bude věcný, nebude sledovat zájmy jednotlivců ani zájmových skupin, neboť je to pozměňovací návrh systémový; a protože se jedná o velice vysoké číslo pohybující se v mnohem vyšších řádech, než byly předchozí pozměňovací návrhy, dovolte, abych je také podrobně odargumentoval.

Jak jsem řekl, můj pozměňovací návrh se týká závažného problému, a tím závažným problémem je oblast financování vzdělávání. Specifikoval bych tento problém a nazval bych jej přesněji nerovnost v přístupu státu v podpoře vzdělávání ve školách různých zřizovatelů. Obecně lze říci, že povinnost zajistit vzdělávání, zejména základní a střední, je úkolem státu. Stát zákonem přenesl tuto povinnost v oblasti vzdělávání na obce a kraje.

Z logiky věci by bylo možné předpokládat, že vzdělávání ve všech těchto školách bude ze státního rozpočtu podporováno na základě stejných principů. Ve všech případech se totiž jedná o principiálně stejný zájem. Dámy a pánové, ale opak je pravdou. Zdá se, že viděno očima ministerských úředníků je maximální podpory státního rozpočtu hodno jen těch několik málo škol a výchovných školských zařízení, které zůstaly ve zřizovatelské péči ministerstva školství. Ministerstvo si samo určuje počet jejich zaměstnanců, na jejich platy přidělí příslušnou částku a rovněž ostatní výdaje zajistí z peněz resortní kapitoly. Je ale ve hvězdách, jakými pravidly se přitom řídí.

Bohužel jinak je nahlíženo na školy zřizované obcemi a na školy, které zřizují kraje. Když mluvím o obcích, tak samozřejmě v těchto školách plní žáci povinnou školní docházku. Na zajišťování vzdělávání stát obcí poskytuje dotaci, tentokrát výjimečně přísně normativně. Kritériem je dítě nebo žák mateřské školy a základní školy, včetně speciální mateřské školy a speciální základní školy, které ovšem zase zpravidla nezřizují obce, ale kraje. To je ale drobná kriteriální anomálie, důležitější je výše dotace.

Poznámka příslušné části textu státního rozpočtu připouští, že je stanovena ve výši přibližně 20-25 % skutečných výdajů. Pro rok 2003 byla konkrétní dotace určena ve výši 904 Kč, tedy ve stejné výši, jako tomu bylo v roce předchozím, v roce 2002, a předesílám, že je to nižší dotace, než byla v roce 2001. Vzpomínám si, jak právě toto číslo vzbudilo při přípravě rozpočtu na minulý rok nevoli starostů. Vzpomínám si rovněž na výmluvy ministerstva školství, že snížení dotace oproti roku 2001 se stalo jakýmsi nedopatřením, že věc bude napravena a příspěvek bude zvýšen. Samozřejmě nebyl. A o jeho narovnání alespoň na předloňskou úroveň se neuvažuje ani pro příští rok. Jen s ohledem na inflace tak lze konstatovat, že dotace poskytovaná obcím na zajištění jejich zákonné povinnosti se reálně snížila o více než jednu třetinu. Z toho dovozuji, že problémy obcí při zajišťování vzdělávání zřejmě nejsou prioritou této vlády.

A jak je to s kraji, dámy a pánové? Na ty byl z ministerstva školství převedeny střední a vyšší odborné školy, dětské domovy, domovy dětí a mládeže, pedagogicko-psychologické poradny a další školy a školská zařízení. Dlužno dodat, že školy byly převedeny v neoptimální struktuře; kraje po školských úřadech zdědily i některé typicky socialisticky fungující otesánky, mnohé školy byly delimitovány s výrazným dluhem. Ten vznikl mimo jiné z ministerstva nařízeným zkreslováním účetnictví v oblasti odpisů. Jak je to tedy s kraji a případnou účelovou dotací na žáka ze státního rozpočtu?

Snažil jsem se a hledal velmi úporně zákon o státním rozpočtu a určený dotační titul pro kraje jsem bohužel žádný nenašel. A to jistě není dobře. Přístupem ke stejně kvalitnímu a vyššímu odbornému, ale i speciálnímu vzdělávání by podle mého soudu neměla být takto natvrdo limitována aktuální solventnost konkrétního kraje. Státní exekutiva podobným přístupem jakoby krajům vzkazuje: co bylo, to bylo, teď jsou školy vaše, chtěli jste disponovat i jistým nemalým podílem na výběru daní tak se v rámci rámce - to je oblíbené slovo na ministerstvu školství - teď se starejte! Jestliže jsem v případě obcí kritizoval nedostatečnost podpory, v případě krajů je to ještě horší. Státní rozpočet závazně nepočítá ani s tímto málem.

A teď, dámy a pánové, mi dovolte, abych se pokusil tento nedostatek ve státním rozpočtu pozměnit svým pozměňovacím návrhem, který se týká sešitu H s názvem "Rozpočty územních samospráv", přílohy 8b s názvem "Návrh dotací ze státního rozpočtu územním samosprávným celkům v roce 2003". Tady se v kolonce "Školství" mění ve sloupci "celkem" číslovka 1 176 844 na číslovku 2 617 575. Ve sloupci "Kraje" se doplňuje číslovka 1 050 000 a ve sloupci "Obce" se číslovka 1 176 844 mění na číslovku 1 567 575.

V kapitole 313 Ministerstva práce a sociálních věcí navrhuji snížit o částku 1 mld. položku "Aktivní politika zaměstnanosti" a o částku 440 mil. 731 tis. položku "Pasivní politika zaměstnanosti". To vše se nachází v sešitu E "Struktura výdajů kapitol státního rozpočtu podle druhů a odvětví" tabulka č. 5, str. 10.

Abych všem asi sdělil, co se pod tímto pozměňovacím návrhem skrývá: Na žáka mateřské a základní školy navrhuji zvýšit dotaci z 904 Kč na 1204 Kč a na žáky a studenty krajských škol navrhuji zavést dotaci na pokrytí neinvestičních výdajů z 0 na 1500 Kč.

To je, dámy a pánové, z mé strany všechno. Děkuji vám za pozornost, pozměňovací návrhy předám.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. Slovo má pan poslanec Václav Votava, připraví se paní poslankyně Eva Dundáčková a poté pan poslanec Vlastimil Dlab.

 

Poslanec Václav Votava: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, také já bych si dovolil předložit vám tři drobné nenáročné pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu pro rok 2003.

První pozměňovací návrh. Dovoluji si sněmovnu požádat o schválení převedení částky 6 mil. Kč do kapitoly 334 Ministerstvo kultury na program 234/510 "Podpora obnovy kulturních památek a ochrany kulturního dědictví" zařazením nové položky "Záchrana jízdárny Tachov Světce". O uvedenou částku bude snížena kapitola 398 Všeobecná pokladní správa.

Krátké zdůvodnění mého návrhu: Historická novorománská jízdárna v Tachově Světcích je ojedinělou kulturní památkou svého druhu v České republice. Obdobným skvostem se může pyšnit v Evropě pouze Vídeň. Záchrana památky byla zahájena v roce 2000, v roce 2001 byla ze státního rozpočtu uvolněna částka 5 mil. Kč a rok 2002 byl vykryt dotací Ministerstva kultury.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP