(10.20 hodin)
(pokračuje Janeček)

8. na další akci celkové rekonstrukce s názvem Domov důchodců Moravská Třebová, rekonstrukce v částce 9 milionů Kč;

9. na novou akci s názvem ÚSP Šebetov, rekonstrukce a vestavba v částce 8 milionů korun;

10. na novou akci s názvem Domov důchodců Brno-Tuřany, výstavba nového domova v částce 7 milionů korun;

11. Na novou akci s názvem Charita Břeclav, rekonstrukce azylového domu v částce 2 miliony korun.

12. Na systémovou dotaci pro akci s názvem Betanie, Křesťanské sdružení, Brno, výstavba objektu Dům pokojného stáří v částce 4 miliony korun.

 

B. Výdaje státního rozpočtu na financování programu investičního majetku kapitoly 313, programů 213, 314 a 314 MPSV - podpora a reprodukce majetku ÚPS a služeb, původní částku 102 034 tisíc snížit o částku 24 286 tisíc na výslednou částku 77 748 tisíc.

1. Částku 24 286 tisíc vyčlenit ve stejném programu na novou akci s názvem ÚSP Bystré u Poličky, objekt chráněného bydlení.

 

C. Ve výdajích státního rozpočtu kapitoly 398, Všeobecná pokladní správa, vládní rozpočtová rezerva - původní částku 2 389 737 tisíc snížit o 202 600 tisíc na částku 2 187 137 tisíc.

1. Ve výdajích kapitoly 313 zvýšit o stejnou částku, tj. o 202 600 tisíc, ukazatel dotace nestátním subjektům poskytujícím sociální služby, a to neinvestiční dotace neziskovým a podobným organizacím, v tom pro občanská sdružení o 101 300 tisíc, pro humanitární organizace o 101 300 tisíc. Celkové výdaje a závazné rozpočtové ukazatele kapitoly 313 MPSV se zvyšují ve smyslu přijatých pozměňujících návrhů. Celkové výdaje kapitoly 398, Všeobecná pokladní správa, se snižují ve smyslu přijatých pozměňovacích návrhů. Tyto pozměňovací návrhy se promítnou do vládního návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2003, sněmovní tisk 93.

Pak je zde požadavek ve směru k rozpočtovému výboru, který už samozřejmě v tomto okamžiku je pasé. Děkuji za pozornost. V písemné formě podávám tento návrh zpravodaji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji kolegovi Janečkovi, který nám přednesl návrh, který vzešel z výboru.

Nyní má slovo pan poslanec Karel Vymětal, připraví se pan poslanec Petr Pleva. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, moje vystoupení bude možná trochu podobné pro starší poslance, slyšeli ho před rokem při projednávání návrhu státního rozpočtu pro letošní rok. A přitom se situace nemění.

Musím už dnes konstatovat zcela jasně a ostře, že rozpočtový výbor nedodržuje zákon o jednacím řádu, který stanoví, jakým způsobem se projednává návrh zákona o státním rozpočtu. Tendence, aby rozpočtový výbor se nadřazoval nad všechny ostatní výbory a pasoval se do role nadvýboru - ne nadlidí, ale nadvýboru - prostě pokračuje. Musím říci, že § 104 zákona o jednacím řádu říká jasně - pane zpravodaji, kdybyste byl tak laskav a sledoval mě - že usnesení výborů k jednotlivým kapitolám projedná rozpočtový výbor a přijme k nim usnesení. To v odstavci 1. V odstavci 2 říká, že rozpočtový výbor předloží svá usnesení, popř. oponentní zprávu předsedovi sněmovny, který je dá vytisknout, doručit všem poslancům atd.

Totéž učiní ovšem s usnesením výboru, pokud výbor přijme usnesení nesouhlasné s usnesením rozpočtového výboru podle předchozí věty. Musím konstatovat, že tady usnesení odvětvových výborů, které nesouhlasí s usnesením rozpočtového výboru, předložena nejsou vůbec, usnesení rozpočtového výboru k nim není předloženo také vůbec.

Dávám návrh, aby toto bylo napraveno, aby písemně všichni poslanci dostali usnesení odvětvových výborů, která jsou nesouhlasná s usnesením rozpočtového výboru, a aby k nim bylo také předloženo usnesení rozpočtového výboru. Nevím, jak to procedurálně vyřešit. Myslel jsem, že bych to nechal na panu předsedajícím, je to možné, ale sám bych možná navrhl, že by bylo vhodné, aby to bylo rozdáno před ukončením podrobné rozpravy, a to tak, aby ještě hodinu po tomto rozdání mohla podrobná rozprava pokračovat. To je procedura, o které jsem chtěl hovořit.

Nyní, dámy a pánové, k jednotlivým kapitolám. Nebudu zde hovořit, jak mnozí se zřejmě chystají, a koneckonců tak vypadá i usnesení rozpočtového výboru. Opět jsou tam ploty, střechy, školy, hřiště atd. Vždy jsem se v minulosti těšil, že toto přejde na krajské zastupitele, bohužel stále se s tím zde zabýváme místo toho, abychom rozhodovali o strategii ekonomiky státu, tak se zabýváme akcemi za dva, čtyři miliony apod.

Jen mě překvapuje, že někteří poslanci samozřejmě znají svůj region, znají problém, ve kterém je škola, ale považoval bych za jedině správné a rozumné, aby poslanec, který dává návrh, aby se spravil tu plot, tu střecha, tu hřiště, si obešel všechny školy v republice, všechny ploty, všechna hřiště a posoudil, které to nejvíce potřebují. Pak sem přišel s takovým návrhem. Když vychází jen ze svého regionu, rozumím tomu, že regionální požadavek je oprávněný, že tam je katastrofální stav, ale neuvědomuje si, že možná na deseti jiných místech v republice je stav ještě horší, a o tom nemluví. To považuji za nefér.

Dámy a pánové, nejdříve bych se chtěl věnovat kapitole Ministerstva vnitra. Pan ministr vnitra tu není, ale minulý týden jsme jednali o mé písemné interpelaci, která se dotýkala Úřadu dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu, Služby kriminální policie a vyšetřování. Z tohoto projednávání jsem hluboce přesvědčen o tom, že tento útvar provádí práce a činnosti, které mu nenáleží, které náleží historikům, a to různé dokumentace, vydávání brožurek, pořádání výstav, spolupráce se školami atd. Jsem přesvědčen o tom, že úřad dělá činnost, kterou dělat nemá.

Proto navrhuji, aby byly sníženy běžné výdaje kapitoly 314, Ministerstvo vnitra, z 39 912 934 tisíc korun o 26 milionů korun běžných výdajů Úřadu dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu, Služby kriminální policie a vyšetřování, a o tuto částku zvýšit běžné výdaje kapitoly 361, Akademie věd České republiky, pro Historický ústav. Návrh předkládám proto, aby tato činnost nezmizela, ale aby se jí věnovali ti, kteří jsou schopni to dělat profesionálně, a ta činnost jim patří. To je můj první pozměňovací návrh.

Dále bych se chtěl věnovat, dámy a pánové, už evergreenu, a sice kapitole 303, což je cestovní kancelář Senát, pardon, což je kapitola 303, Senát. Udělal jsem si, jak je mým dobrým zvykem, podrobný rozbor toho, jaké jsou běžné výdaje této významné ústavní instituce ve srovnání s běžnými výdaji naší významné ústavní instituce, to znamená sněmovny. Mohu vám říci, že v roce 2000 ve skutečnosti běžné výdaje na jednoho senátora byly 132,5 % běžných výdajů na jednoho poslance. Mám to tady i v absolutních částkách. Pokud by to někoho zajímalo, dodám.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP