(10.30 hodin)
(pokračuje Vymětal)

V roce 2001 se sněmovna pochlapila a tyto výdaje běžné na jednoho senátora byly pouze o 20 % vyšší než na jednoho poslance. A byl to skutečně mimořádný rok, kdy její rozpočtový výbor se zabýval touto situací a přijal jakés takés rozhodnutí a sněmovna je schválila.

Rozpočet na rok 2002, byť jsem se velice pral o to, aby to tak nebylo, tak běžné výdaje na jednoho senátora jsou 129,5 % běžných výdajů na jednoho poslance. Velice jsem se zlobil, protože bylo jasné, že byly v červnu volby v letošním roce, a bylo jasné, že mnoho měsíců Senát nebude zasedat. Nejsou důvody, proč by měly být o 30 % větší běžné výdaje. No a výsledkem potom jsou výlety pánů senátorů do Austrálie, do Jižní Ameriky, tak je třeba ty peníze utratit, tak se jezdí po celém světě, že.

A je mi velice líto, že rozpočet na rok 2003 se navrhuje tak, že mají být výdaje na jednoho senátora běžné 128,6 % ve srovnání s výdaji běžnými na jednoho poslance. Já bych samozřejmě mohl teďka přednést pozměňovací návrh, který by mohl znít: Zvýšit běžné výdaje Poslanecké sněmovny o 256 milionů 917 korun, to je na 1 153 740 tisíc korun, a potom bychom měli stejné náklady na jednoho poslance, jako jsou navržené na jednoho senátora. Tak si uvědomme, že tady vlastně mluvíme o čtvrt miliardě korun ve prospěch Poslanecké sněmovny.

Tak a protože to nechci udělat, tak já navrhnu jiné pozměňovací návrhy, a sice jeden pozměňovací návrh, který srovná běžné výdaje Senátu na jednoho senátora a běžné výdaje na jednoho poslance. A abych nebyl třeba tak krutý a uvolnil ruce některým pánům kolegům, aby neměli ten pocit, že jsme tak tvrdí vůči Senátu, tak navrhuji i druhou variantu, kde by se snížily ty běžné výdaje jenom o polovinu, takže ony by byly ve výši tím pádem 114,3 % běžných výdajů na jednoho senátora ve vztahu k běžným výdajům na jednoho poslance.

Takže, dámy a pánové, na rozdíl od mnoha jiných také navrhnu, aby tyto prostředky byly převedeny jistě k velké radosti pana ministra financí, pokud mě bude poslouchat, do všeobecné pokladní správy. To asi bude možná dělat málokdo z poslanců.

Takže, dámy a pánové, můj pozměňovací návrh zní snížit běžné výdaje z kapitoly 303 Senát ze 467 264 tisíc o - a teď varianta a) 104 miliony korun, varianta b) o 52 milionu korun - a tyto prostředky převést do kapitoly 398 všeobecná pokladní správa.

Ještě pan ministr mi říká, že jsem ve starých termínech, takže opravuji to: do vládní rozpočtové rezervy. Já si to tady musím napsat.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane kolego, upozorňuji vás na to, že porušujete jednací řád v § 59 odst. 3 a obracíte se přímo jak na předsedu rozpočtového výboru, tak na pana ministra, což nemůžete činit podle jednacího řádu. Jinak máte dál slovo.

 

Poslanec Karel Vymětal: Já, pane předsedající, jsem se na pana zpravodaje neobrátil, já jsem jenom říkal, že bych byl rád, kdyby on mě poslouchal. To znamená, neříkal jsem "pane Kalousku, buďte tak laskav a poslouchejte mě". A na pana ministra jsem...

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, mluvte k věci.

 

Poslanec Karel Vymětal: Já mluvím k námitce vás, pane předsedající. A pana ministra oslovit mi jednací řád nezakazuje. Takže, dámy a pánové, tyto dvě varianty jenom připomenu, že ta první a) 204 milionu znamená srovnání běžných výdajů na jednoho poslance a senátora. Ta druhá bude znamenat, když bude přijata, že senátoři budou mít běžné výdaje na 114,3 % ve vztahu k běžným výdajům poslanců.

To je všechno, děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegu Vymětalovi. Slovo má pan kolega Petr Pleva a připraví se pan poslanec Eduard Vávra.

Ještě ale předtím, před kolegou Plevou, předseda rozpočtového výboru s faktickou poznámkou. Pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za udělení slova, pane předsedající. Já nechci rozprostřít procedurální spor, v žádném případě. Nicméně musím se ohradit a odvolat se, že rozpočtový výbor porušil jednací řád. Rozpočtový výbor tak, jak mu ukládá § 104 jednacího řádu, projednal řádně všechna usnesení výborů a přijal příslušná usnesení. Od okamžiku, kdy vydal své usnesení, neobdržel rozpočtový výbor jedno jediné usnesení jakéhokoliv jiného výboru, který by se usnesl, že příslušný výbor nesouhlasí s usnesením rozpočtového výboru. Pokud by takové usnesení obdržel, postupoval by v souladu s § 104 a samozřejmě by takovéto nesouhlasné usnesení - požádal by předsedu sněmovny, aby toto usnesení rozdal. Tak zní § 104 a tak bychom postupovali, kdyby se tak stalo. Ještě jednou se ohrazuji proti tomu, že rozpočtový výbor porušil jednací řád.

Dovolte ještě drobnou poznámku k tomu, co tady říkal můj předřečník, když si nebyl jist, zda vládní rozpočtová rezerva, nebo všeobecná pokladní správa, a říkal, že hovoří ve starých termínech. To všechno jsou relevantní a nové termíny. Já jsem to pochopil tak, že si přeje upravit specifický dílčí ukazatel vládní rozpočtová rezerva v rámci kapitoly všeobecná pokladní správa.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi rozpočtového výboru za jeho stanovisko. Slovo má pan poslanec Petr Pleva.

 

Poslanec Petr Pleva: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, přestože bych mohl teď mluvit obecně, i když je podrobná rozprava, protože pan předsedající mého předřečníka pana Vymětala také nenapomenul, že nemluví k věci, neučiním to a budu mluvit podrobně, tudíž přednesu napřed své pozměňovací návrhy a pak je krátce zdůvodním. (Do toho poslanec Vymětal volá na předsedajícího: Podal jsem procedurální návrh.)

První pozměňovací návrh. Zvýšit kapitolu 334 o částku 26 milionů korun jako účelově vázanou částku na program podpory českých divadel.

Za druhé. Zvýšit kapitolu 334 o částku 15 milionů korun jako účelově vázanou částku na program podpory stálých symfonických orchestrů a pěveckých sborů.

Za třetí. Zvýšit kapitolu 334 o částku 29 milionů korun jako účelově vázanou částku na program veřejné informační služby knihoven.

Za čtvrté. Zvýšit kapitolu 334 o částku 50 milionů korun jako účelově vázanou částku na program záchrany architektonického dědictví.

Tak a teď za páté. Snížit kapitolu 313 - Ministerstvo práce a sociálních věcí, aktivní politika zaměstnanosti, o 120 milionů korun, což je souhrn předchozích požadavků. A jako alternativu zdroje uvádím všeobecnou pokladní správu, vládní rozpočtovou rezervu.

Prosil bych, aby se o návrzích pod bodem jedna až čtyři hlasovalo samostatně a podle výsledku hlasování aby se upravila položka pod bodem pět. Jestliže něco projde, něco neprojde, tak ta výsledná částka požadavků buď na Ministerstvo práce a sociálních věcí, nebo na vládní rozpočtovou rezervu bude různá.

Nyní mi dovolte krátké zdůvodnění. Kapitola Ministerstva práce a sociálních věcí v položce aktivní politika zaměstnanosti rok od roku roste a počítá se v mnoha miliardách. Já se tady nebudu rozhovořovat o tom, jak účelně jsou tyto peníze vynakládány, hovoříme o tom každý rok a už mi to připadá téměř zbytečné. Nicméně chci říci, že pokud nepřijdou peníze jako podpora českých divadel, jako podpora symfonických orchestrů a podobné věci, pak např. symfonické orchestry a pěvecké sbory, které některé jsou obecně prospěšné společnosti, bez tohoto příspěvku zaniknou. Tudíž budou nezaměstnaní a pan ministr Škromach na ně bude muset vydávat peníze na aktivní i pasivní politiku zaměstnanosti. Já mu takhle chci jenom ušetřit práci a ušetřit peníze a vydat peníze tam, kde budou udržena stávající pracovní místa, která jsou ohrožena tím, že v rozpočtu není dostatek peněz proti minulým letům.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP