(10.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Často zde pozměňovacími návrhy, které vypadaly velmi neškodně, byly v rozsahu několika milionů korun, založily budoucí investice v rozsahu desítek a v některých případech, zejména u zdravotnických zařízení, i stovek milionů korun.

Domnívám se, že je velmi důležité, aby poslanci měli informace o tom v okamžiku, kdy hlasují, zda je to akce, která je skutečně jednorázová, nebo zda je to pouze zahájení větší investiční akce, a že by bylo skutečně velmi rozumné, aby poslanci, kteří přednášejí takovéto pozměňující návrhy, současně uvedli, zda se jedná o akci, která bude zahájena a ukončena v roce 2003, anebo zda se jedná o skryté založení víceleté investiční akce, a jestliže je to víceletá investiční akce, kolik si vyžádá celkem finančních prostředků ze státního rozporu. To si myslím, že je poctivé, abychom my všichni, až budeme o těchto pozměňovacích návrzích hlasovat, abychom přesně věděli, o čem hlasujeme, a aby se nám tam nedostávaly kukaččí vejce investičních akcí, jejichž rozsah v tuto chvíli vůbec ani nejsme schopni kvantifikovat.

Musím říci, že jsem toto stanovisko, které se týká víceletých akcí, sdělil poslancům rozpočtového výboru a požádal jsem je, aby při přijímání usnesení rozpočtového výboru toto respektovali. Dostalo se mi ujištění, že drtivá většina akcí, které jsou schváleny v usnesení rozpočtového výboru, má jednoletý charakter a zakládají pouze takové financování ze státního rozpočtu, které je tam uvedeno. Přesto bych k tomuto ještě uvítal informaci, pokud jde o vystoupení rozpočtového výboru, zda tomu tak skutečně je.

Současně bych zde chtěl prohlásit, že jako člověk, který je odpovědný za vývoj veřejných financí v České republice a za vývoj státního rozpočtu, budu velmi pečlivě zvažovat registraci akcí, které budou uvedeny jako součást zákona o státním rozpočtu, a i když ze zákona vyplývá, že tyto akce by měly být registrovány a profinancovány, tak musím říci, že budu velmi pečlivě zkoumat zaregistrování těch akcí, které nebudou splňovat parametry jednoleté akce a nebudou splňovat parametry akce, která bude realizována ze státního rozpočtu v té částce, která je uvedena v zákoně o státním rozpočtu.

Domnívám se, že by bylo vhodné, abychom tímto velkým množstvími individuálních investičních akcí nezakládali víceletou rozestavěnost, abychom nezakládali víceleté vyšší výdaje veřejných rozpočtů, zejména s ohledem na současnou situaci českých veřejných financí. Domnívám se, že je dobré, pokud rozpočet má svoji investiční stránku, aby rozpočet měl určité procento investičních výdajů, ale je důležité, aby tyto investiční výdaje se držely v určitém rámci, aby to byly výdaje, které jsou efektivní, a aby schvalování takovýchto investic podléhalo určitému procesu, kde budou zvažována jiná kritéria než to kritérium, jestli právě v Poslanecké sněmovně je zastoupena ta skupina, která takovouto investiční akci prosazuje nějakým svým kontaktem nebo osobou, která je ochotna vyslyšet přání obce, regionu či nějakého jiného subjektu.

Takže tolik jen velmi stručné poznámky. Musím říci, že pokud tomu je skutečně tak, že usnesení rozpočtového výboru splňuje tyto základní parametr, pak musím říci, že nebudu mít problém jako ministr financí, abych usnesení rozpočtového výboru při projednávání ve třetím čtení zákona o státním rozpočtu podpořil. V tuto chvíli děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru financí, včetně jeho přání, které vyslovil na adresu sněmovny.

Ještě než dám slova panu předsedovi rozpočtového výboru, sděluji sněmovně, že v tuto chvíli je přihlášeno 43 poslanců a poslankyň ke druhému čtení státního rozpočtu. Nakonec kvůli státnímu rozpočtu nebo rozpočtu jsme parlament vůbec vytvořili. Takže asi ne všichni poslanci vyslyší přání pana ministra, ale to už uvidíme v hlasování.

Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Pane předsedající, dámy a pánové, rozpočtový výbor, tak jak měl uloženo harmonogramem projednávání státního rozpočtu, na své páté schůzi, na několika zasedáních své páté schůze, přijal usnesení, které máte předloženo ve sněmovním tisku 93/2.

Ve smyslu vstupní řeči pana ministra jsme skutečně se snažili zjistit nebo maximálně zajistit, aby schválené akce nezakládaly rozestavěnost pro následující období, a jsem přesvědčen, že tam žádná taková akce není. Nicméně kdyby tomu tak přece jen při zpracování isprofinové registrace nebylo, tak deklaruji, že rozpočtový výbor bude mít pochopení a ministr financí bude mít plnou podporu u rozpočtového výboru pro to, aby takovéto akce nebyly zaregistrovány.

Velmi vás prosím o pochopení, že při zpracování usnesení došlo ke třem drobným technickým překlepům, dovolíte-li mi ono pracovní slovo. Takže u položky č. 72/89 slovo "Čáslavce" má být správně slovem "Čáslavice". U položky 207 "Tělovýchovná jednota Žabovřesky" není "TJ Žabovřesky" ale "SK Žabovřesky". A u položky 25/11 prosím o vyškrtnutí slov v programu 233/510 "podpora rozvoje obnovy materiálně technické základny sportu a tělovýchovy". Tato slova se tam dostala nedopatřením. Jedná se o opravy textu, nemají samozřejmě žádný dopad do bilance a do celkového objemu.

Závěrem mi dovolte, kolegyně a kolegové, abych požádal všechny, kteří budou přednášet své pozměňující návrhy z řečniště, aby mně pak odevzdali v písemné formě příslušný pozměňovací návrh, aby při zpracování bilanční tabulky nedošlo k nedorozumění a chybě. Děkuji za pochopení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji a zároveň předsedovi rozpočtového výboru. Ještě než přistoupíme k rozpravě, mám tady požadavek, aby přednostní právo ve vystoupení ve druhém čtení měli zpravodajové jednotlivých výborů. Protože to není obvyklé, jednací řád to neřeší, musím takovýto požadavek nechat odhlasovat. Přivolám tedy poslance, kteří využili mé nabídky, aby diskutovali o schváleném mysliveckém zákonu mimo jednací sál sněmovny, požádám je aby se dostavili k hlasování o tomto procedurálním návrhu, protože o nic jiného než o proceduru nejde.

Je tedy tady požadavek, aby zpravodajové jednotlivých výborů, kteří předkládali konkrétní kapitolu, která byla projednávána v rozpočtovém výboru, měli přednost před ostatními přihlášenými. Podotýkám, že takto mám označen pouze jeden, resp. dva návrhy, jeden písemně, jeden ústně. Mám tak označeno, že to je přihláška zpravodaje výboru. Ještě pan kolega Kapoun, než zahájím hlasování.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Pane předsedo, jsou to zpravodajové výboru nebo zpravodajové kapitol?

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Zpravodaj výboru pro kapitoly, které projednal konkrétní výbor, to znamená výbor školský, zdravotní a sociální, výbor petiční a další, prostě tak jak měly jednotlivé výboru kapitoly na starosti.

Čili opakuji procedurální návrh, který jsem zaznamenal: zpravodajové výborů mají přednost před řádně přihlášenými poslanci, s tím, že nepřednášejí svůj pozměňovací návrh, ale zprávu výboru ke státnímu rozpočtu.

 

Zahájil jsem hlasování číslo 250 a ptám se, kdo je pro tento procedurální návrh. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 250 z přítomných 185 pro 84, proti 35. Návrh nebyl přijat.

 

Čili všichni, kteří budou vystupovat, jsou v pořadí tak, jak se přihlásili. Podotýkám, že přihlášených je v tuto chvíli 45.

K návrhu zákona o usnesení rozpočtového výboru otevírám podrobnou rozpravu, do které mám jako prvního přihlášeného pana poslance Pavla Hrnčíře, takže ho žádám, aby se ujal slova. Připraví se pan kolega Janeček.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP