(9.50 hodin)

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Zahájil jsem tedy hlasování pořadové číslo 247 a ptám se, kdo je pro, když jak navrhovatel, tak zpravodaj se vyjádřili kladně. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 247 z přítomných 187 pro 80, proti 93. Návrh nebyl přijat.

 

Můžeme pokračovat.

 

Poslanec Jiří Papež: Budeme hlasovat pozměňovací návrh A27. Stanovisko zpravodaje vzhledem k předchozímu hlasování neutrální, spíše nedoporučující. (Navrhovatel: Souhlasím.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Zahájil jsem hlasování 248 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 248 z přítomných 188 pro 113, proti 28. Návrh byl přijat.

 

Prosím další návrh.

 

Poslanec Jiří Papež: Podle mých poznámek jsme odhlasovali všechny pozměňovací návrhy, protože pozměňovací návrhy pod písmenem B byly na začátku staženy. Chci se zeptat, zda má někdo pocit, že jsme na něco zapomněli. Jestliže ne, můžeme hlasovat o návrhu jako celku.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Nikdo nemá námitky. Pan kolega Grůza? Je to v pořádku, děkuji. Také jsem přesvědčen, že byly prohlasovány všechny pozměňovací návrhy, a můžeme tedy přikročit k hlasování o zákonu jako o celku, protože o všech návrzích bylo hlasováno.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění zákona č. 320/2002 Sb., podle sněmovního tisku 28, ve znění schválených pozměňovacích návrhů."

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 249 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 249 z přítomných 187 poslanců pro 110, proti 69. Návrh novely zákona o myslivosti byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji zástupci navrhovatelů panu kolegovi Skopalovi a panu kolegovi Papežovi, který se tak dobře zhostil zpravodajské role.

 

Můžeme pokračovat dalším bodem jednání, kterým je

 

34.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2003
/sněmovní tisk 93/ - druhé čtení

 

Protože jsme se ocitli ve druhém čtení, prosím zástupce navrhovatele, to je vlády, pana ministra financí, jestli chce… (Velký hluk v sále.) Ještě počkám na zklidnění.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, projednáváme druhé čtení jednoho z rozhodujících zákonů pro rok 2003 pro Českou republiku. Je to zákon o státním rozpočtu, a prosil bych tedy o klid. Ještě počkám.

Požádal bych pana předsedu rozpočtového výboru poslance Miroslava Kalouska, aby se posadil u stolku zpravodajů a sledoval rozpravu ve druhém čtení, a zároveň požádám pana ministra financí, jestli by také přešel ke stolku zpravodajů. Ptám se ho, jestli má zájem zákon o státním rozpočtu ČR na rok 2003 ve druhém čtení uvést? Má zájem. Prosím, pane ministře, máte slovo.

Ještě než začnete hovořit, ještě jednou prosím o klid ve sněmovně. Pokud má někdo zájem se dohodnout se zpravodajem nebo navrhovatelem, jak dopadl zákon o myslivosti, může to určitě udělat v kuloárech. Je to jistě vhodnější, než aby tak činil ve sněmovně a rušil projev pana ministra financí. Žádám o to i pana místopředsedu Kasala, pana poslance Janečka, předsedu klubu pana Talíře.

Ještě než se zklidníte, oznámím vám, že v tuto chvíli je do rozpravy ke státnímu rozpočtu ve druhém čtení přihlášeno 19 poslanců, nyní vidím dvacátého, čili 20 poslanců je přihlášeno ve druhém čtení. Už 21. Upozorňuji, že ve druhém čtení v zákoně o státním rozpočtu se vede pouze podrobné rozprava, nikoli obecná. Všechny vaše přihlášky eviduji do podrobné rozpravy.

Teď už vidím, že bych mohl dát slovo panu ministru financí, aby druhé čtení státního rozpočtu krátce uvedl. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane místopředsedo. Musím říci, že skutečně to v tuto chvíli v Poslanecké sněmovně vypadá, jako by byla přestávka a jako by nebylo jednání Poslanecké sněmovny o tak důležité věci, jako je návrh zákona o státním rozpočtu, ale i přes to, že to tady vypadá jako přestávka, dovoluji si přednést několik obecných poznámek, které jsou vztaženy k tomu, že ve druhém čtení návrhu zákona o státním rozpočtu se na plénu koná pouze podrobná rozprava, a má slova se budou dotýkat této podrobné rozpravy, která zde ve sněmovně proběhne. Podle čísel, která jste, pane místopředsedo, uvedl, se dá očekávat, že podrobná rozprava bude hojně zastoupena ze strany členů Poslanecké sněmovny.

Chtěl bych požádat všechny kolegyně poslankyně a kolegy poslance, aby pokud mají ve své úvaze nebo mají v záměru předkládat pozměňovací návrhy, pozměňovací návrhy nesměrovali vůči vládní rozpočtové rezervě. Vládní rozpočtová rezerva musí podle zákona o státním rozpočtu, podle zákona o rozpočtových pravidlech splňovat kritéria, která jsou v zákoně dána. To je jedna věc. Druhá věc, která je samozřejmě důležitější než toto formální pravidlo, je skutečnost, že vláda potřebuje mít ke své pružné dispozici určitý minimální zdroj finančních prostředků. Byl jsem konfrontován v srpnu letošního roku, krátce poté, kdy jsem nastoupil do úřadu, se situací, kdy přišly povodně a vláda v podstatě neměla disponibilní významnější zdroje finančních prostředků, se kterými by mohla okamžitě nakládat, disponovat, a muselo se jít cestou resortů, to znamená, že jednotlivé resorty včetně resortu Ministerstva financí hledaly úspory, hledaly zdroje na to, aby posléze vláda mohla rozhodnout o bezprostřední a neodkladné pomoci těm, kdo byli povodněmi postiženi. Nechci přivolávat toto neštěstí pro příští rok, jsem plný optimismu a doufám, že se povodně v České republice dlouhé roky nebudou opakovat, nedej bože, aby se opakovaly v tom rozsahu, který byl v letošním roce, ale přesto bych chtěl apelovat na všechny poslance a poslankyně, aby zvážili své pozměňovací návrhy vůči vládní rozpočtové rezervě a snažili se rozpočtovou rezervu co nejvíce šetřit, tak aby vláda měla disponibilní záložní zdroj pro případ nenadálých a neočekávaných situací, které by mohly nastat v rozpočtovém roce 2003. To je první poznámka.

Druhá poznámka se týká jevu, ke kterému v minulých letech v Poslanecké sněmovně docházelo a který je podle mého názoru velmi negativní z pohledu vývoje veřejných financí a z pohledu nějaké rozumné promyšlené investiční politiky. Velmi často se v Poslanecké sněmovně stávalo, že byl přijat pozměňovací návrh, který svým objemem nebyl velký, byl to pozměňovací návrh, který se týkal tu akce za tři miliony, tu akce za dva miliony, tu akce za jeden milion korun. Poté kdy se tato akce stala součástí zákona o státním rozpočtu, byly doplněny příslušné údaje a při registraci se zjistilo, že se nejedná o akci, která by byla jednorázová, která by byla akcí v rozsahu jednoho, dvou či tří milionů korun, ale zjistilo se, že takovýmto pozměňovacím návrhem byla velmi často založena akce, která měla být víceletá a která v nejednom případě překročila částku 100 nebo 150 mil. Kč.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP