(15.10 hodin)
(pokračuje Talmanová)
Jak jsem již řekla, zpráva je bohužel téměř identickým stenozáznamem. Dnes nám tedy nezbývá nic jiného, než opět - stejně jako před týdnem - diskutovat k vystoupení paní ministryně, nikoliv k faktické zprávě vlády.
Paní ministryně hovoří o nutnosti redukce 66 tisíc akutních lůžek odhadem o 10 % až 15 %. Má-li být cestou k této redukci převod zadlužených nadbytečných lůžkových zařízení na kraje, proč to nepojmenovat otevřeně - například jako pokus vlády České republiky zbavit se části odpovědnosti za stávající krizi ve zdravotnictví?
Krajská samospráva bude donucena převzít nemocnice zadlužené desítkami milionů, v mnoha případech následně učinit jeden z opravdu nejméně populárních kroků, které samospráva učinit může, a to rozhodnout o zrušení těchto nemocnic. Jsou-li toto zásady pro optimalizaci sítě, o kterých zde paní ministryně hovořila, je to - slušně řečeno - optimalizace nadivoko, kterou musíme, stejně jako hejtmani krajů v prohlášení Asociace krajů České republiky, které jsme obdrželi v souvislosti s tímto bodem, odmítnout a stejně jako hejtmani krajů trvat na odpovědném nepopulistickém přístupu státu k tomuto problému.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. O slovo mě v této chvíli požádal zpravodaj, pan poslanec Cabrnoch.
Poslanec Milan Cabrnoch: Pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych i já, byl-li jsem ustaven zpravodajem, využil teď svého práva vystoupit v průběhu obecné rozpravy. Dovolte mi, abych se také vyjádřil k materiálu, který nám byl předložen jako Zpráva vlády o stavu zadluženosti státních nemocnic.
Připomenu některá fakta. V úterý 26. 11. zařadila Poslanecká sněmovna na pořad své 8. schůze nový bod s názvem Zpráva vlády o stavu zadluženosti nemocnic - zestručňuji - a tento bod pořadu byl původně zařazen na pátek 29. listopadu. Cílem zařazení tohoto bodu bylo v návaznosti na stupňující se hospodářské problémy některých státních nemocnic před jejich převody na kraje, a tedy faktickým odstátněním, dozvědět se o velikosti těchto problémů, o příčinách těchto problémů a o opatřeních, kterými vláda hodlá krizi řešit a zamezit jejímu opakování.
Ve čtvrtek 28. listopadu sněmovna rozhodla o odsunutí projednávání výše uvedené zprávy vlády, a to na úterý 5. prosince. Důvodem tohoto odsunutí bylo poskytnout vládě dostatek času na přípravu zprávy, na přípravu tohoto závažného dokumentu.
V úterý 5. prosince vystoupila ve sněmovně v rámci projednávání zprávy vlády ministryně zdravotnictví s ústním projevem k danému tématu. Sněmovna takový způsob předkládání zprávy vlády nepřijala a vyzvala vládu k předložení písemné zprávy, a to v termínu do pátku 8. prosince, a současně sněmovna požádala o vyjádření Asociaci krajů.
Vláda se sešla 6. prosince na mimořádném jednání, jak jsme se dozvěděli z tisku. Toto jednání bylo svoláno za účelem schválení zprávy vlády k výše uvedenému tématu. Podle ČTK z 5. prosince uvedl místopředseda vlády Stanislav Gross, že pokud si sněmovna vyžádala zprávu v písemné podobě, tak ji vláda musí schválit a ministryně zdravotnictví ji nemůže bez schválení předkládat - podotýkám, že překvapivě na rozdíl od ústního předložení.
Zprávu vlády jsem si, dámy a pánové, jako možná jen někteří z vás, podrobně prostudoval. Vzhledem k tomu, že jsem si předtím podrobně prostudoval i stenozáznam z vystoupení ministryně zdravotnictví ve sněmovně 5. prosince, nemohl jsem se ubránit velkému překvapení. Vláda totiž na svém mimořádném zasedání schválila podstatnou část stenozáznamu vystoupení ministryně zdravotnictví, a to kupodivu včetně chyb a nesmyslů, které zřejmě vznikly při přepisu stenozáznamu. Jak jinak si můžeme vysvětlit namátkou např. větu z první strany zprávy vlády, která zní: "V jednotlivých etapách docházelo k pokusům o řešení tohoto stavu např. formou úvěrů a návratných finančních výpomocí, např. v roce 1995 dílčí změnou reálného způsobu ze zdravotních pojišťoven, přechodem na úhradu stanoveným paušálem, který byl konstruován za určitého referenčního období v roce 1997, a současným poskytnutím úvěrů několika velkým nemocnicím a jednotlivým subjektům zdravotních pojišťoven, naposledy v roce 1997 takzvané plošné oddlužení." Nebo věta: "Dále problém nemocnic, které při některém úkonu vytvoří pouze deset operací za rok, poskytuje kvalitu, má-li sto porodů za rok, zda je to úměrné apod., což jsou reálná kritéria optimalizace funkce zdravotnických zařízení, optimalizaci sítě ať už lůžkové, nebo ambulantní."
Zpráva vlády na čtvrté straně velmi novátorsky konstatuje, že některé stavby jsou před dokončením, jiné jsou započaty a některé se nacházejí v průběhu výstavby.
Na páté straně vláda velmi lidovým stylem varuje veřejnost, že "pomalu se nám budou dostávat i další obory na přetřes dne, jako radioterapeuti apod."
Zpráva na mnoha místech připomíná výsledek hry, při které kdosi kupil slova bez toho, že by přesně znal jejich význam. Cituji: "I otázky projektových realizovaných resortů jsou zapotřebí." Nebo: "Bude vytvářet kontrolní mechanismy tam, kde bude mít ještě investiční akce a kde poskytlo i v minulosti některé systémy dotačního charakteru."
Opravdu, dámy a pánové, bych chtěl znát pravé důvody toho, proč pod podobné nesmysly, psané černé na bílém, připojili své podpisy nejen pan předseda vlády, ale zřejmě i většina ministrů vlády naší země. Nebudu zde již vyjmenovávat další skutečně trapné nesmysly, které zpráva vlády na mnoha místech obsahuje a které vznikly evidentně tím, že se vláda zřejmě neobtěžovala přečíst si stenozáznam vystoupení paní ministryně, a prostě jej schválila. Přesto tímto schválením nabyl materiál nové formy a jako takový musí být brán vážně a musí být podroben kritické analýze.
Dovolte mi přednést některé otázky, které vyvstaly z mého studia zprávy vlády.
1. Při vystoupení ve sněmovně 5. prosince uvedla ministryně zdravotnictví: "K 30. září činily pohledávky u těchto zařízení přibližně 2,9 miliardy, závazky 3,7 miliardy, čili rozdíl je 0,8 miliardy." Zpráva vlády přijatá o den později uvádí: "K 30. září činily pohledávky u těchto zařízení přibližně 3,1 miliardy," - tedy o 200 milionů více - "závazky 3,8 miliardy," - tedy o 100 milionů více - "čili rozdíl je 0,7 miliardy." Tedy o 100 milionů méně. Ptám se tedy pana předsedy vlády, co způsobilo během jednoho dne stamilionové přesuny mezi závazky a pohledávkami okresních nemocnic. Zřejmě se přihodilo něco, co jsme nezaznamenali.
2. Ve zprávě vlády se uvádějí závazky a pohledávky. Není jasné, zda se jedná o závazky v běžném platebním styku, či závazky po lhůtě splatnosti a jak dlouho, zda se jedná o pohledávky domnělé, či uznané, případně zda jsou tyto pohledávky dlouhodobě nedobytné.
3. Ve zprávě vlády se uvádí, že prostředky Evropské unie jsou ve zdravotnictví zaměřeny na přenos znalostí a zkušeností nezbytných pro efektivní členství. Dovoluji si zeptat se pana ministra zahraničních věcí, co se přesně rozumí ve zprávě vlády pod pojmem "efektivní členství".
4. Ze zprávy vlády jsme se dozvěděli, a to na druhé straně, že program MATRA je programem nizozemské vlády, který má připravit reformu veřejné zprávy v oblasti zdravotnictví pro přípravu vstupu do České republiky. Ptám se tedy, samozřejmě s úsměvem, ministra zahraničních věcí, zda se opravdu nizozemská vláda chystá vstoupit do České republiky a případně - pokud ano - zda připravuje v té souvislosti reformu veřejné správy u nás, nebo doma v Nizozemí. Pokud ne, čemuž pevně věřím, proč tedy takové informace jsou ve zprávě vlády této země uvedeny?
5. Vláda hodlá upravit způsob práce zdravotnických zařízení, která mají uzavřenu smlouvu se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou. Jedná se mimo jiné o více než 20 tisíc soukromých zdravotnických zařízení.
***