(15.20 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Domnívám se, že je velmi důležité podívat se na tyto předložené daňové návrhy v souvislosti s vývojem daňového zatížení. Přirozená otázka a povinná otázka, kterou by si Poslanecká sněmovna měla položit, je, do jaké míry tyto předložené návrhy přispívají z krátkodobého i ze střednědobého hlediska ke zvýšení daňové zátěže v České republice. Pokud všechny tyto návrhy ovlivňují výši jednoduché daňové kvóty, nepromítají se do celkové výše, do výše těch prvků, které ovlivňují následně složenou daňovou kvótu.

Pokud se podíváme na vývoj jednoduché daňové kvóty, což je parametr podílu prostředků vybraných na daních vztažené (?) k ročnímu hrubému domácímu produktu, v roce 2000 byla tato jednoduchá daňová kvóta v České republice 21,9 %, v roce 2001 byla tato jednoduchá daňová kvóta 21,5 % a v roce 2002 se předpokládá, že tato jednoduchá daňová kvóta dosáhne 21,3 %. Z těch čísel, která jsem uvedl, je zřejmé, že v uplynulých třech letech jednoduchá daňová kvóta v České republice postupně klesala. Návrh, který vláda předkládá v tuto chvíli, v roce 2003 a v roce 2004 povede ke stabilizaci daňové kvóty, a to na úrovni roku 2001. Předpoklad dopadu těchto navržených změn do jednoduché daňové kvóty v roce 2003 je celková výše této daňové kvóty 21,5 %, v roce 2004 21,6 %. Z těchto čísel vyplývá, že výše daňového zatížení v oblasti těchto tří daní se v roce 2003 a 2004 bude pohybovat na úrovni roku 2001 a bude se pohybovat pod úrovní roku 2000. Ze střednědobého hlediska se tedy nejedná o zvýšení daňového zatížení, jedná se o otázku stabilizace daňové kvóty, a to je myšlenka, která je v souladu se závazkem vlády, který na sebe přijala v rámci programového prohlášení, jež bylo rovněž předloženo této Poslanecké sněmovně.

Pane místopředsedo, dámy a pánové, dovoluji si požádat Poslaneckou sněmovnu o vyjádření souhlasu s těmito návrhy, které vláda v tuto chvíli předkládá. Jsem připraven přirozeně v následující diskusi reagovat na vaše případné otázky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní uděluji slovo zpravodaji rozpočtového výboru panu poslanci Martinu Kocourkovi.

 

Poslanec Martin Kocourek: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych jako zpravodaj nejdříve stručně zrekapituloval, že tento vládní návrh zákona, který máme v tisku 38, novelizuje tři daňové zákony, a to zákon o dani z příjmu, zákon o spotřebních daních a zákon o dani z přidané hodnoty. Hlavním účelem tohoto vládního návrhu zákona je získat zdroje pro financování povodňových škod, a to pro rok 2003 zhruba ve výši 10 mld. korun a pro rok 2004 dalších dodatečných 4,7 mld. korun.

Pokud budu rekapitulovat efekty vládního návrhu, tak v roce 2003 bude znamenat zvýšení spotřební daně z lihu zvýšení daňových příjmů podle Ministerstva financí o 0,8 mld. korun, zvýšení spotřební daně z tabákových výrobků by mělo přinést dodatečných 2,2 mld. korun, zvýšení sazby u snížené sazby daně z přidané hodnoty z pěti na sedm procent a snížení základní sazby daně z přidané hodnoty z 22 na 21 procent by mělo přinést celkový vyšší daňový výnos o 7,5 mld. korun. Navrhované snížení prahu pro registraci plátců daně z přidané hodnoty na 2 mil. korun za 12 měsíců bude znamenat ztrátu daňového výnosu ve výši 100 mil. korun. Zavedení nového třicetiprocentního daňového pásma bude znamenat vyšší daňový výnos 200 mil. korun. V roce 2003 zvýšení odpočitatelné položky na vyživované dítě bude znamenat ztrátu daňového výnosu ve výši 200 mil. korun. A celkem tato opatření znamenají celkový dodatečný výnos pro státní rozpočet roku 2003 ve výši 10,4 mld. korun. Vláda zároveň uvádí, že spotřebitelské ceny neboli inflace se tak skokově zvýší o maximálně půl procentního bodu. V roce 2004 by navíc zvýšení spotřební daně u benzinu a nafty mělo přinést další 2 mld. korun a spolu s působením ostatních opatření, jako je zejména společné zdanění manželů, by další dodatečný přínos pro veřejné rozpočty měl být v roce 2004 4,7 mld. korun. Tolik tedy stručné shrnutí podstaty vládního návrhu.

Dovolte, abych vás seznámil při této příležitosti zároveň s usnesením z 3. schůze z 11. září 2002 rozpočtového výboru k tomuto vládnímu návrhu zákona, ve kterém rozpočtový výbor za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona, který máme v tisku 38, vyslovila souhlas, dále, aby se k návrhu zákona vedla pouze obecná rozprava, a dále, aby jednání o návrhu zákona skončilo nejpozději v pátek 13. září 2002 do 24 hodin. K tomuto usnesení bych chtěl říci, že ono doporučující usnesení pro Poslaneckou sněmovnu k vyslovení souhlasu bylo přijato v rozpočtovém výboru nejtěsnější většinou. Co se týká vedení rozprav, rozpočtový výbor se domnívá, že by měla být vedena pouze obecná rozprava, a zároveň z tohoto usnesení také vyplývá, aby se podrobná rozprava nevedla k žádné části vládního návrhu. Tolik pro upřesnění smyslu usnesení rozpočtového výboru.

Vážený pane místopředsedo, tolik moje úvodní zpravodajská zpráva. Chtěl bych avizovat, že jako zpravodaj nesouhlasím s tímto vládním návrhem, nicméně své vystoupení si ponechávám až do rozpravy, abych nebyl podezříván, že zneužívám svého zpravodajského postavení, a tímto se do rozpravy zároveň hlásím.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane zpravodaji. Kolegyně a kolegové, prosím věnujte mi pozornost, neboť bych vám rád sdělil návrh, jak postupovat dále. Vzhledem k tomu, že mám přihlášených hodně kolegyň a kolegů, považuji za nepravděpodobné, abychom tento bod doprojednali ještě dnes do 16. hodiny, kdy začínají interpelace na předsedu vlády a členy vlády České republiky. Považoval bych tedy za rozumnější v tuto chvíli pouze hlasovat o tom návrhu výboru, o tom, zda vést pouze obecnou rozpravu, nebo zda vést i podrobnou rozpravu, po tomto hlasování tento bod přerušit, vyhlásit přestávku do 16. hodiny a pokračovat dále interpelacemi a v tomto bodě pokračovat obecnou, případně podrobnou rozpravou jako prvním zítra ráno.

V tuto chvíli v každém případě nechám hlasovat nejprve o návrhu výboru rozpočtového o tom, aby se k uvedenému vládnímu návrhu zákona vedla pouze obecná rozprava. Má někdo jiný návrh? Pan kolega Recman.

 

Poslanec Svatomír Recman: Pane místopředsedo, můj návrh zní, aby se k předloženému tisku konala nejenom obecná, ale ke každé části i podrobná rozprava.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Budeme tedy hlasovat dvakrát, jestli souhlasíte. Nejprve bude hlasování o vedení obecné rozpravy, a poté váš návrh o rozpravě podrobné, tak abychom měli procedurálně ve věci jasno. Nevidím námitku proti takovému postupu.

 

Nejprve tedy rozhodneme o tom, aby se k návrhu zákona vedla obecná rozprava.

Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 36. Kdo je pro? Kdo je proti?

Z přítomných 197 kolegů a kolegyň pro návrh 177, proti 2. Návrh byl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP