(18.30 hodin)
(pokračuje Dundáčková)

Přitom právě děti kojeneckého a batolecího věku, jichž se zmíněná novela dotýká nejvíce, jsou ve svém vývoji nejzávažněji ohroženy ústavní deprivací, která je celoživotně poškozuje. Navíc není v souladu se zájmem dětí, aby jejich zákonnými zástupci nadále zůstávali rodiče, kteří se o ně dlouhodobě nezajímají nebo kteří se vůči nim dopustili tak závažného jednání, že bylo zahájeno řízení o zbavení rodičovských práv. Současná úprava, kdy rodiče zůstávají zákonnými zástupci dítěte, i pokud o ně zcela ztratili zájem, a dokonce i tehdy, když dítě je již v předadopční péči, neboť rodičovská zodpovědnost zaniká až právní mocí osvojení, přináší v praxi řadu problémů, např. při zajišťování souhlasu zákonného zástupce k operaci opuštěného dítěte nebo k vystavení cestovních dokladů. V případě navrhované úpravy by za dítě jednal ustanovený poručník a do doby jeho ustavení orgán sociálně právní ochrany dětí.

Návrh druhý. Přiřazuje se § 45e, který zní: "Soud může na návrh pěstouna rozhodnout, že dítě bude mít příjmení pěstouna. Totéž platí, jde-li o poručníka, který o dítě osobně pečuje."

Tento návrh umožňuje, aby soud rozhodl na návrh pěstouna, že dítě ponese jeho příjmení. Je to důležité z psychologického hlediska pro pocit sounáležitosti a jistoty nového domova. Obdobně jako je tomu u osvojení, by o tak důležité záležitosti, jako je změna příjmení dítěte, i v dalších dvou typech náhradní rodinné péče nadále rozhodoval samozřejmě soud.

Návrh třetí. V § 68 odst. 1 b) se vypouštějí slova "po narození dítěte".

Návrh odstraňuje neodůvodněné rozlišování dětí novorozených a starších třeba jen o několik týdnů nebo měsíců, když novela zavedla zkrácený dvouměsíční nezájem pouze pro novorozence. Žádné psychologické ani jiné rozumné důvody pro tuto právní nerovnost ve skutečnosti neexistují. Děti starší než novorozenci, minimálně po celé kojenecké, ne-li celé předškolní období, potřebují náhradní rodinu neméně rychle a naléhavě jako děti novorozené.

Návrh poslední, čtvrtý. Přiřazuje se nový § 68c, který zní:

Odst. 1: Orgán sociálně právní ochrany dětí může svěřit dítě do zatímní péče fyzické osoby vhodné stát se osvojitelem, jestliže:

a) bylo zahájeno řízení o určení, zda je třeba souhlasu rodičů dítěte k jeho osvojení, nebo bylo zahájeno řízení o zbavení rodičovských práv, nebo

b) rodiče ve lhůtě do 6 týdnů od narození dítěte učinili před orgánem sociálně právní ochrany prohlášení, že po uplynutí této lhůty udělí souhlas k osvojení dítěte.

Odst. 2: Zatímní péče se pro nároky podle zvláštních předpisů považuje za péči budoucích osvojitelů podle § 69 odst. 1.

Toto ustanovení umožňuje, aby se dítě co nejdříve dostalo do péče osob vhodných stát se jeho osvojiteli a nemuselo za následek řízení o nezájmu čekat v ústavu jednak v případě, že je zahájeno řízení o nezájmu nebo o zbavení rodičovských práv, jednak tehdy, kdy matka v porodnici před orgánem sociálně právní ochrany prohlásí, že po uplynutí 6 týdnů od porodu udělí souhlas k osvojení dítěte, a o jeho převzetí do své péče nemá žádný zájem a dítěte se v podstatě tímto způsobem vzdává. Obdobná úprava existuje např. v sousedním Rakousku, kde je dítě předáno budoucím osvojitelům již z porodnice, pokud matka prohlásí, že hodlá dát souhlas k osvojení.

Tolik návrhy, které jsem chtěla předložit. Prosím, aby ctěný poslanecký sbor zvážil tyto návrhy a pokud možno je podle vlastního svědomí podpořil. Děkuji vám mnohokrát za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se někdo dále do podrobné rozpravy? Pakliže tomu tak není, podrobnou rozpravu končím, a tím končím i druhé čtení tohoto návrhu.

Děkuji tedy panu radnímu Blažkovi a jménem Poslanecké sněmovny se s ním loučím.

 

Budeme pokračovat bodem

 

16.
Návrh poslanců Ivana Pilipa a dalších na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1145/ - druhé čtení

 

O úvodní slovo prosím zástupce navrhovatelů pana poslance Ivana Pilipa.

 

Poslanec Ivan Pilip: Děkuji za slovo. Paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, velmi krátce bych uvedl tento zákon, připomněl jeho hlavní princip.

V dnešním znění zákona o veřejných zakázkách existuje v § 50 v odst. 1a) možnost, aby vláda svým vlastním rozhodnutím bez jakýchkoli omezujících podmínek rozhodla o tom, že na výběr nějaké veřejné zakázky nebude konána standardní soutěž. Tento návrh je veden přesvědčením, že takovéto zvláštní oprávnění mít v žádné zemi vláda nemá, že mohou existovat mimořádné situace, za kterých je nutné, aby vláda, ale také jiné orgány státní správy či samosprávy mohly upustit od výběrového řízení, ale že není nutné, ba ani správné, aby takovéto právo měla vláda, pokud zvláštní situace nenastala.

Paragraf 50 odst. a) ve své první části přitom naléhavé situace definuje. Říká se tam: Jde-li o ohrožení životů nebo zdraví lidí, havárii, přírodní katastrofu nebo hrozí-li škody velkého rozsahu. My navrhujeme, aby tato možnost, takto definovaná situace, kdy vláda či jiné orgány státní správy či samosprávy mohou nekonat veřejnou soutěž, neuskutečnit veřejnou soutěž a vybrat dle vlastního uvážení, aby zůstala, ale aby se odstranila alternativa, že vláda České republiky má jakési zcela mimořádné právo oproti kterékoli jiné instituci a může to rozhodnout kdykoli, za jakýchkoli okolností pouze na základě svého vlastního uvážení.

Připomínám, že dnešní úprava je kritizována i v rámci hodnotící zprávy Evropské unie, a domnívám se, že v tomto případě to není možné považovat za nějakou přehnanou tendenci k regulaci, ale naopak o snahu, aby i v oblasti veřejných zakázek nebo právě v oblasti veřejných zakázek platil co největší prostor pro soutěž a co nejprůhlednější prostředí. Proto vás prosím, abyste propustili tento návrh zákona do konečného čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Předložený návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1145/2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Jaroslav Plachý.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, hospodářský výbor projednal návrh zákona, kterým se mění zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, tisk 1145, na své schůzi konané dne 27. února 2002 a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit tisk 1145 bez pozměňovacích návrhů. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu a ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Je tomu tak. Hovoří pan poslanec Martin Starec.

 

Poslanec Martin Starec: Vážená paní předsedající, kolegové a kolegyně, budu mít velice jednoduchý návrh. Podám návrh na zamítnutí, aby byl ve hře a mohlo být o něm hlasováno.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Jsou nějaké další přihlášky v rámci obecné rozpravy? Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP