(18.00 hodin)
(pokračuje Hojda)
Za druhé: Jak se budou do doby vydání příslušné prováděcí vyhlášky chovat k povinným subjektům orgány státního zdravotního dozoru ve věci nezabezpečení závodní preventivní péče z důvodu absence -
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pane poslanče, vypršel vám čas pro přednesení interpelace.
Hovoří ministr zdravotnictví Bohumil Fišer.
Ministr zdravotnictví ČR Bohumil Fišer: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, já se domnívám, že bude nejlépe, když na interpelaci pana poslance Hojdy odpovím tím, že přečtu text, který vysvětluje a dává odpověď prakticky na všechny otázky, které mi položil.
Čili k vaší interpelaci ve věci prováděcí vyhlášky k § 40 zákona 20/1996 uvádím:
Paragrafem 40 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona 548/1991 Sb., byla zaměstnavatelům stanovena povinnost zajistit pro všechny své zaměstnance závodní preventivní péči.
Současně na základě tohoto ustanovení bylo Ministerstvo zdravotnictví zmocněno ke stanovení bližších podmínek vyhláškou. Tato vyhláška byla v roce 1992 připravena. Zásadní připomínky, které vzešly z vnějšího připomínkového řízení, však nebylo možné zohlednit, neboť přesahovaly možnosti vyhlášky a předpokládaly změnu zákona. Jednalo se zejména o stanovení povinnosti a způsobu úhrady závodní preventivní péče. Vzhledem k tomu, že v té době již byl připravován nový zákon, který měl nahradit zákon o péči o zdraví lidu, byly požadavky zohledněny vně. Od té doby jsou zohledňovány v každém nově připravovaném návrhu, včetně návrhů zákona o zdravotní péči, který byl na podzim loňského roku zamítnut.
V současné době na základě uvedeného zmocnění nelze vyhlášku vydat, neboť jeho obsah neodpovídá současným požadavkům legislativy. Skutečnost, že vyhláška není vydána, však nebrání zaměstnavatelům v tom, aby splnili povinnost zajistit závodní preventivní péči. O tom nás přesvědčuje kromě jiného zejména skutečnost, že závodní preventivní péče je zaměstnavateli zajišťována. Při zajištění závodní preventivní péče kromě zákona o péči o zdraví lidu je potřebné vycházet zejména z úmluvy o závodních zdravotních službách č. 161, zákona o ochraně veřejného zdraví, zákoníku práce, zákona o veřejném zdravotním pojištění, zákona o cenách a prováděcích předpisů k těmto a některým dalším zákonům.
Vzhledem k této skutečnosti a současně v souvislosti s tím, že závodní preventivní péče, resp. závodní zdravotní služby při komplexní úpravě přesahují možnosti zákona upravujícího poskytování zdravotní péče, připravuje Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí v současné době návrh věcného záměru zákona o pracovní lékařské péči.
I tady na chvíli ruším čtení připravovaného textu, abych zdůraznil jednu věc. My jsme si problému, který pan poslanec Hojda interpeluje, vědomi. Z toho pramení také náš záměr. Ještě jednou zopakuji: spolu s Ministerstvem práce a sociálních věcí připravujeme návrh věcného zákona o pracovně lékařské péči. Čili cílem připravované novely je ucelená úprava týkající se služeb poskytovaných v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Orgány ochrany veřejného zdraví v rámci zmocnění daného § 82 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, kontrolují v rámci své plánované činnosti povinnosti zaměstnavatele zajistit závodní preventivní péči, která je stanovena všem zaměstnavatelům paragrafem 40 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů. Již před vydáním zákona č. 258/2000 Sb. byla kontrola zajištění a úrovně závodní preventivní péče uložena hlavním hygienikem ČR nižším orgánům hygienické služby v podobě hlavního úkolu. Na podkladě zkušeností z tohoto úkolu bylo navrženo do návrhu zákona o zdravotní péči stanovit v rámci územních celků na úrovni krajů minimální zajištění center pracovně lékařské péče, která by v případě, že nelze s registrujícími lékaři uzavřít smlouvu o výkonu závodní péče, tuto péči zajišťovala. O problémech s pokusy uzavřít smlouvu o výkonu závodní péče s registrujícími lékaři jste hovořil ve své interpelaci.
Návrh zákona nicméně nebyl přijat. Z tohoto důvodu bylo přistoupeno k přípravě zmíněného návrhu zákona o pracovně lékařské péči, který již prošel závodním připomínkovým řízením. Návrh mj. počítá se zřízením pracovně lékařských center, která kromě úkolů odpovídajících jejich odborné způsobilosti budou plnit úkoly související s doplněním sítě zdravotnických zařízení pracovně lékařských služeb po přechodné, časově omezené období tak, aby byl na jedné straně zajištěn přístup k těmto službám všem zaměstnavatelům, ale současně byl ponechán tržní prostor pro vytváření dalších zdravotnických zařízení poskytujících pracovně lékařské služby bez účasti státu.
Návrh dále předpokládá povinnosti jednotlivých krajů zřídit a vybavit alespoň jedno centrum pracovně lékařských služeb pro své území.
A teď k současné době, protože to je otázka, která byla, alespoň jak já jsem to pochopil, jádrem vaší interpelace.
Při kontrolách zajištění závodní preventivní péče orgány ochrany veřejného zdraví je samozřejmě zvažováno, zda nebyla snaha zaměstnavatele zajistit pro své zaměstnance tuto péči jen formálně a zda byly vyčerpány všechny možnosti ji zajistit.
Věta, kterou teď přečtu, tak ji zdůrazňuji. Pokud mají zaměstnavatelé problémy se zajištěním péče, je jim doporučováno obrátit se na okresního zdravotního radu a Sdružení praktických lékařů, a pokud neuspějí, a to se někdy může stát, na útvary pracovního lékařství hygienických stanic. Ty mají právě od hlavního hygienika pokyn, aby vycházely zaměstnavatelům v této věci vstříc.
Vzhledem k otevřeným otázkám relevantní legislativy nejsou sankce zatím prakticky uplatňovány - a to byla zase další problematika vaší interpelace.
Orgány ochrany veřejného zdraví se snaží vždy najít ve spolupráci se zaměstnavatelem řešení.
Já děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Pan poslanec Hojda si zjevně přeje položit doplňující otázku. Má slovo.
Poslanec Pavel Hojda: Pane ministře, v podstatě jste potvrdil to, co jsem zde řekl. Problém je v tom, že v současné době prakticky dochází k likvidaci systému a ke změně v souvislosti se změnou státní správy a samosprávy.
Měl bych jednu doplňující otázku: Víte o tom, že někteří závodní lékaři rovněž používají té praktiky, že si vyúčtovávají u zaměstnavatele i ty služby, které mají placeny Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, čili které jsou placeny ze zákona? To je jen krátká doplňující otázka.
Ještě bych chtěl konstatovat k otázce, že se to nejvíce týká právě drobných podnikatelů a Svazu drobných podnikatelů. Mám tím na mysli například pekařství atd., kde mají ve více místech, těžko i dostupných - tam je obrovský problém, pokud je jen jeden lékař. Je těžko se s ním dohodnout, pokud má zavedenou klientelu a nemá zájem v podstatě provádět tyto služby, které nemají ani nějakým způsobem podle vyhlášky vyčleněny.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji, pane poslanče, váš čas uplynul. Hovoří ministr zdravotnictví Bohumil Fišer.
Ministr zdravotnictví ČR Bohumil Fišer: Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, problematika taková existuje, jak jste ji popsal, proto jsem se pokoušel ve svém vyjádření právě ukázat, že jsme si tohoto problému vědomi, a pochopitelně že vždycky, když se dějí někde nějaké změny, tak nějakou chvíli trvá, než se celý problém vyřeší.
***