(15.00 hodin)
(pokračuje Škromach)

Ustanovení § 4 odst. 2 a 3, § 5 a § 6 odst. 1 a 3 se použijí přiměřeně.

Odstavec 2 tohoto § 14: "Kraj je povinen ve lhůtě tří měsíců od doručení písemné žádosti obce převést do vlastnictví obce bezúplatně věci, práva a závazky příspěvkové organizace kraje nebo organizační složky kraje poskytující službu sociální péče, jejíž věci, práva a závazky přešly na kraj podle tohoto zákona."

Poznámka pod čarou č. 21 zní: "§ 45 zákona č. 114/1998 Sb., o působnosti orgánů ČR v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů."

Dosavadní § 14 se označí jako § 15.

Je možné, že by mohlo dojít k tomu, že některé poznámky pod čarou budou mít stejné očíslování. Pak bude nutné legislativně technicky upravit čísla těchto poznámek.

Další návrh k tomuto tisku. V příloze důvodové zprávy č. I - Seznam organizačních složek státu a státních příspěvkových organizací, u nichž funkci zřizovatele vykonávají okresní úřady, které se stávají organizačními složkami a příspěvkovými organizacemi krajů, v položkách Jihomoravského kraje na str. 6 se za prvé slova "Azylový dům, Skácelova 2, 695 01 Hodonín, 46937072" nahrazují slovy "Středisko sociálních a rodinných služeb, Hodonín, Skácelova 2, 695 01 Hodonín, 46937072". Za druhé se slova "poradna, Skácelova 2, 695 01 Hodonín, 46937072" zrušují.

Odůvodnění. Z vládního návrhu zákona o přechodu některých dalších věcí, práv a závazků z České republiky na kraje a obce vyplývá, že Okresní úřad Hodonín by měl samostatně převádět na Jihomoravský kraj azylový dům a poradnu. Obě položky mají stejné identifikační číslo, obě instituce fungují v rámci jediného sociálního zařízení - Střediska sociálních a rodinných služeb Hodonín, které je příspěvkovou organizací Okresního úřadu Hodonín, a řídí je jeden statutární orgán - ředitel. V rámci tohoto zařízení rovněž jako třetí organizace funguje pečovatelská služba, která však patrně nedopatřením není do návrhu zákona zahrnuta. Ani azylový dům a poradna, ani pečovatelská služba však nejsou samostatnými příspěvkovými organizacemi, přičemž se jimi ani nemohou stát, protože okresní úřady od 1. 1. 2001 již nemají oprávnění nové organizace zřizovat, takže proto je navržena tato změna.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má paní poslankyně Rujbrová, připraví se pan poslanec Kraus a pan poslanec Záruba.

 

Poslankyně Zuzka Rujbrová: Dámy a pánové, dovolte, abych nejprve dostála svým povinnostem zpravodajky výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a v podrobné rozpravě přednesla návrhy, které tento výbor přijal na své 59. schůzi 27. února 2002. Domnívám se, že postačí, když odkážu na tisk 1151/3, který jste obdrželi písemně.

Současně bych jako zpravodajka chtěla vyzvat předkladatele pozměňovacích návrhů, kteří mají v úmyslu doplňovat další převáděný majetek, ať už na obce, nebo kraje, aby s ohledem na přístup, který výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí zvolil k projednávání těchto převodů, v rámci možností doložili souhlas označeného nabyvatele tak, abychom si při hlasování mohli být jisti, že obec nebo kraj, které mají tento dále doplňovaný majetek převzít, o něj skutečně zájem jeví.

Nyní dovolte, abych přednesla své pozměňovací návrhy. K prvému mě inspirovala skutečnost, že se na výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, ale i na řadu z vás obrátil Svaz knihovníků, který poukázal na skutečnost, že řada knihoven, které jsou převáděny, má pobočky v menších obcích a že při koncepci zákona, tak jak je pojata v návrhu, nelze počítat s tím, že obce, které převezmou knihovnu do svého vlastnictví, budou mít zájem na financování a dalším provozování poboček v obcích jiných. Nemyslím si, že tento problém by se dotýkal pouze knihoven, a zákon, tak jak je navrhován, v podstatě neumožňuje krajům ani obcím majetek, který na jeho základě převezmou, během nejbližších 10 let převádět na někoho jiného, než je stát. Pokusila jsem se tedy svým pozměňovacím návrhem řešit problém, kdy ať už kraj, nebo obec se rozhodnou, a to po vzájemné dohodě, k převodům těchto zařízení, příp. poboček, při zachování jejich účelu a při zachování všech práv a povinností, které z tohoto zákona vyplývají, a to i před lhůtou 10 let, kterou zákon stanoví.

Navrhuji tedy, aby v § 3 byl za § 2 vložen nový odst. 3 - další by se přečísloval - a tento nový odstavec by zněl: "Kraj je oprávněn převést tento majetek bezúplatně i před uplynutím lhůty uvedené v odst. 1 na obec, na jejímž území se nachází, pokud s tím obec souhlasí a převezme současně práva a povinnosti, které jsou stanoveny pro nakládání s tímto majetkem."

Analogicky navrhuji v § 6 doplnit za stávající odst. 2 nový odstavec tohoto znění: "Obec je oprávněna převést tento majetek nebo jeho část bezúplatně i před uplynutím lhůty uvedené v odst. 1 na obec nebo kraj, na jejímž území se nachází, pokud s tím nabyvatel souhlasí a převezme současně práva a povinnosti, které jsou stanoveny pro nakládání s tímto majetkem."

Můj další pozměňovací návrh řeší atypickou situaci Nemocnice Blansko, která se pohybuje v režimu, na který se zákon nevztahuje, přestože o ni obec projevuje dlouhodobě doložitelný zájem, přičemž jde o majetek státu, s nímž hospodaří okresní úřad, a je tedy zapotřebí situaci s ohledem na předpokládaný zánik okresních úřadů řešit. Ale bez přijetí pozměňovacího návrhu by obec nemohla tuto nemocnici převzít, protože již před časem převedl příslušný okresní úřad zřizovatelskou funkci na město. I když neznám podobný případ jinde, domnívám se, že výslovné doplnění tohoto zařízení v příloze I eliminuje nebezpečí, které by jinak včlenění obecného ustanovení obce, které chci navrhnout v § 4, eliminuje tedy nebezpečí, že by zákon byl aplikován vůči jiné obci, která by příp. s převzetím podobného majetku nesouhlasila.

Navrhuji tedy znění § 4 odst. 1: "Dnem 1. ledna 2003 přecházejí do vlastnictví obcí uvedených v příloze č. 1 k tomuto zákonu (dále jen "obce") z vlastnictví státu věci, s nimiž k rozhodnému dni byly příslušné hospodařit organizační složky státu, obce a státní příspěvkové organizace uvedené v této příloze."

V příloze č. I se doplňuje v názvu za slovo "okresní úřady" slovo "obce" a na závěr seznamu v této příloze se doplňuje položka Nemocnice Blansko, Sadová 33, 678 31 Blansko, nabyvatel obec Blansko.

Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP