(14.20 hodin)
(pokračuje Beneš)

My jsme tak učinili a ocitli jsme se ve velkých rozpacích. Proto dovolte, abych podpořil návrh pana poslance Doležala. To je jedna věc.

V případě, že nedojde k tomu, co pan poslanec Doležal navrhuje, tak bych se velmi přimlouval za to, aby v podrobné rozpravě a následně ve třetím čtení byly přijaty takové mechanismy, které již nebudou umožňovat stanovení podmínek, které ministerstva pro užívání majetku předaného státem na kraje stanovovala. Tedy v podstatě jakési vazalství krajů z hlediska nakládání s majetkem.

Dámy a pánové, chtěl bych ještě jednou zdůraznit, z těch tuším 35 obcí, na které jsem se jako předseda výboru obracel, drtivá většina nebyla informována o chystaném převodu na ně.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče, a doufám, že vás kolegové velmi pečlivě poslouchali, protože takových příkladů je určitě možné najít mnoho v každém volebním obvodě.

Kdo další se hlásí do obecné rozpravy? Pan kolega Bílý.

 

Poslanec Jiří Bílý: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, pan kolega Beneš tady vlastně řekl všechno, co jsem chtěl říci ohledně stálé divadelní scény v Klatovech. Řeknu jenom maličkost, že s tím souhlasím, a proto jsem nucen v podrobné rozpravě dát pozměňovací návrh právě ke stálé divadelní scéně, aby přešla pod stát. Myslím si, že když se předává majetek, měly by se předávat i finanční prostředky, aby obce a potažmo i kraj mohly s nimi hospodařit. To je vše. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Ještě pan poslanec Doležal.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Pane předsedající, já si dovolím reagovat na slova reformního mága pana kolegy Martínka. Rád bych ho vaším prostřednictvím chtěl požádat, aby řekl, která fakta překrucuji. Dále bych chtěl vyzvat vaším prostřednictvím pana ministra financí, který řekl, že ve financování není problém, aby řekl, jak to bude financováno a odkud ty kraje a obce peníze získají. To znamená na čí úkor - Ministerstva pro místní rozvoj, financí, kde ? Já bych rád, aby to tady zaznělo na mikrofon, až někteří budou odstupovat, abych se mohl ministra financí ptát, jestli to tak bylo.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Prosím pana deformního mága, tedy reformního mága, omlouvám se. - Nic. Oba pánové, pane poslanče, slyšeli vaši otázku, resp. výzvu. Nikdo z nich se nehlásí.

Pane ministře, chcete ještě vystoupit v rozpravě nebo se závěrečným slovem? Až se závěrečným slovem. Do rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu tedy končím. Slovo dávám panu ministru financí.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte, abych zareagoval na proběhlou obecnou rozpravu. Chci znovu zopakovat, že tento návrh je komplementárním návrhem k již schválenému návrhu, stručně řečeno ke zrušení okresních úřadů a převedení kompetencí. Není návrhem, který by vystupoval samostatně. To znamená, že je třeba mít na paměti, jestliže dojde ke zrušení struktury okresních úřadů, že je nutné řešit i převedení zřizovatelských funkcí a majetku.

Pokud jde o proces přípravy tohoto zákona, jeho připomínkování, informovanosti, znalosti či neznalosti obcí a krajů o tom, co bude převáděno, tak musím nesouhlasit s tím, co tady zaznělo od některých poslanců z opozičních lavic. Tento návrh zákona prošel nejméně dvakrát rozsáhlým připomínkovým řízením. To první kolo bylo připomínkové řízení, kde kromě resortů byly osloveny i kraje, a ony měly možnost se vyjádřit, a tak jak řekl pan poslanec Martínek, v zásadě jednotně vyjádřily souhlas koncepcí tohoto zákona.

Druhou část připomínkového řízení tvořila i rozsáhlá debata s obcemi, které byly na základě návrhů a konzultací jednotlivých resortů zařazeny do tohoto zákona jako obce, na které budou přímo přecházet některá zařízení, některé instituce. Chtěl bych připomenout, že původní filozofie toho návrhu byla poněkud odlišná. My jsme jako zpracovatel, jako Ministerstvo financí původně navrhli, aby všechna zařízení paušálně přešla pouze na kraje. Aby v té první etapě, v tom prvním kroku přešla pouze na kraje a aby následně kraje ve vlastní kompetenci a v dialogu s obcemi vyřešily tuto záležitost na své úrovni.

Po určité rozsáhlé debatě jsme přistoupili na kompromisní návrh, který je obsahem tohoto návrhu, to znamená na návrh, kdy některé resorty doporučily po konzultaci s obcemi, aby některá zařízení přešla přímo na obce, a to z důvodu, že tyto obce projevily zájem o převedení těchto zařízení, to byla jednoznačná podmínka, a dále z důvodu, že u těchto zařízení bylo shledáno jejich lokální zaměření, jejich lokální spádovost čili spádovost, která neodpovídá tomu, aby byly okamžitě převedeny pod kraje, a spádovost, která neměla pochybnost, a nebyl proto problém souhlasit s tím, aby došlo k převodu přímo na obce.

Pan poslanec Doležal tady hovořil o tom, že není znám rozsah majetku, který bude převáděn. Musím toto konstatování opět uvést na pravou míru. Součástí důvodové zprávy tohoto návrhu je její příloha, kdy jsou identifikovány veškeré majetky, které budou převáděny na jednotlivé krajské úřady. Samozřejmě, že v těchto institucích je přesná evidence majetku, byly prováděny, jsou prováděny a budou ještě nadále prováděny inventury tohoto majetku tak, aby převedení mohlo pokračovat hladce. Proto rovněž navrhujeme, aby platnost tohoto zákona byla od 1. července t. r., aby převod mohl být řádně připraven. Domnívám se, že by bylo dobré doplnit onen pozměňovací návrh, který signalizoval pan poslanec Martínek - uvolnit možnost i předčasného převedení těchto objektů, pokud budou obě strany na to připraveny.

Pan zpravodaj rozpočtového výboru si rovněž stěžoval na to, že předávací protokoly bude podepisovat vedoucí organizace. Dámy a pánové, to je věc, která podle mého názoru je zcela v pořádku a je standardní. Protože vedoucí jednotlivých příspěvkových organizací a organizačních složek státu jsou zodpovědni za hospodaření s tímto majetkem státu. Přednosta okresního úřadu nemůže podepisovat předávací protokol, protože nehospodaří s majetkem státu v těchto zařízeních.

Myslím si, že v těch vystoupeních, která byla směřována k zamítnutí nebo k návrhům na přepracování tohoto návrhu, jejich autoři nedoceňují schopnost krajů zvládnout tuto situaci a vůbec životaschopnost krajů. Chtěl bych připomenout, že i před začátkem letošního roku, v době, kdy se v této Poslanecké sněmovně debatovalo o oněch právních normách, které vedly k tomu, že došlo k převodu řady agend na krajské úřady už v letošním roce - namátkou vzpomenu některé dopravní záležitosti, správu a údržbu silnic, některé školské záležitosti, resp. školské úřady a s tím související agendy - bylo argumentováno, že kraje nejsou připraveny, že není zajištěno financování.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP