(14.30 hodin)
(pokračuje Rusnok)
Myslím, že realita dnešních dnů ukazuje, že kraje byly připraveny, včetně financování. Schválení zákona o rozpočtovém určení daní, přijetí určitých opatření týkajících se finančního toku v průběhu roku vedly k tomu, že kraje dnes zvládají tyto záležitosti, a jsem pevně přesvědčen, že je zvládají efektivně, možná i efektivněji než centrální správa, která byla za ně odpovědná před převedením na kraje. Řada momentů, které sleduji v některých krajích, mě naplňuje optimismem. Dochází např. ke slučování bývalých okresních správ silnic, dochází k efektivnějšímu zajišťování nákupu, a tím i k úspoře prostředků a k možnosti lépe sanovat tyto potřebné veřejné služby. Myslím, že bychom měli důvěřovat krajům, že budou schopny zvládnout i tento proces.
Pokud jde o financování, financování přirozeně není součástí tohoto návrhu. Tento návrh nemohl vstupovat do rozpočtových pravidel nějakým zásadním způsobem a nebylo by ani dobré, aby vstupoval do zákona o rozpočtovém určení daní. Už loni ke konci roku, když jsme zde projednávali v současné době platnou novelu o rozpočtovém určení daní, jsem opakovaně upozorňoval na to, že se jedná o přechodné řešení, které bude dále rozvíjeno v letošním roce tak, jak bude připraven převod agent okresních úřadů na kraje, se kterým se počítalo. Znovu opakuji, že bude předložen v odpovídajícím termínu takový návrh na změnu zákona o rozpočtovém určení daní, kde navrhneme opětovné posílení vlastních příjmů krajů, popř. i obcí, aby tak mohly být zajištěny finančně všechny nezbytné agendy, které budou převáděny v průběhu tohoto a na začátku příštího roku.
Domnívám se, že i otázka budov okresních úřadů není tak složitá, není tak démonická, jak zde byla prezentována. Budovy bývalých okresních úřadů budou samozřejmě využity pro potřeby buď státní správy v onom místě, pokud existuje akutní potřeba v daném místě zajistit budovu pro zbývající orgány státní správy jakéhokoliv resortu, bude jedna z alternativ využít část nebo celou kapacitu budovy bývalého okresního úřadu. A pokud tomu tak nebude, budou tyto budovy pochopitelně nabídnuty k převedení na samostatné orgány v těchto bývalých okresních, popř. dnes i krajských městech.
Dámy a pánové, domnívám se, že bychom měli posuzovat návrh tohoto zákona v komplexu otázek a řešení spojených s druhou fází reformy veřejné správy, že bychom měli vyjádřit důvěru v kraje, v samosprávné orgány České republiky, jakož i v obce, které se přihlásily o to, že chtějí převzít některá zařízení, která v současné době jsou zřizována nebo spravována organizacemi podléhajícími okresním úřadům. Je samozřejmé, že součástí řešení bude i financování, zejména změnou zákona o rozpočtovém určení daní, popř. změnami některých speciálních dotačních titulů, jak budou řešeny v návrhu zákona o státním rozpočtu na příští rok.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ještě jednou vám doporučuji, aby tento návrh byl propuštěn do dalšího čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. slovo má paní zpravodajka.
Poslankyně Zuzka Rujbrová: Děkuji. Pane předsedající, kolegyně a kolegové, i když jsem přesvědčena, že nejzpůsobilejším garantem zachování stávajícího rozsahu a kvality služeb poskytovaných občanům v oblasti sociální, zdravotnictví, školství a kultury je stát, jsem připravena respektovat rozhodnutí samospráv na úrovni obcí i krajů. Potud lze souhlasit s námitkami oponentů předlohy i s námitkami Svazu měst a obcí, kde se poukazovalo na skutečnost, že v přípravném procesu nebyly s místními samosprávami otázky předání majetku a samozřejmě i závazků z toho vyplývajících dostatečně konzultovány a že nebyla dostatečně objasněna otázka budoucího financování těchto zařízení.
Souhlasím s rozhodnutím výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, který konzultoval jednotlivá zařízení s obcemi a kraji, které podle návrhu zákona mají tyto majetky převzít, a řídil se jejich stanoviskem. Za těchto okolností se nedomnívám, že by nové projednávání návrhu zákona ve výborech přispělo k dalším změnám při hledání nových stanovisek. Proto návrh, který zazněl v rozpravě - a byl to návrh pana poslance Doležala - na opětovné projednání ve výborech nedoporučuji.
Pan poslanec Doležal - pokud by nebyl tento návrh přijat, alespoň tak jsem mu rozuměla - navrhl přerušení, resp. odročení projednávání tohoto tisku do té doby, dokud předkladatel nedoplní přílohu, která by konkretizovala převáděné majetky a která by také upřesnila otázky financování s tím spojené. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní zpravodajko. Máme tedy před sebou dva návrhy, o kterých rozhodneme hlasováním. Prosím, abyste se všichni zaregistrovali svými hlasovacími kartami, poněvadž jsem vás odhlásil.
Přikročíme tedy k hlasování.
Nejprve máme před sebou vrátit návrh zákona výboru k novému projednání:
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 297 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 297 z přítomných 150 pro návrh 50 proti 93. Návrh nebyl přijat.
Nyní zde máme návrh na přerušení resp. odročení do doby předložení podkladového materiálu dokumentujícího financování jednotlivých převodů.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 298 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že z přítomných 152 pro návrh se vyslovilo 67, proti 81. Návrh nebyl přijat.
Tím jsem se vypořádali s obecnou rozpravou.
Nyní přikročíme k rozpravě podrobné. Avizuji, že nás čeká něco podobného, co jsme zažili v závěru včerejšího jednacího dne. Konkrétně přinejmenším 14 vystoupení v rámci podrobné rozpravy, ve které se přihlášení kolegové a kolegyně budou snažit tuto normu vylepšit.
***