(9.20 hodin)
(pokračuje Payne)

Musela by se dotázat těch výrobců, k jakému datu použili směnný kurs, musela by vzít opět kalkulačku, přepočítat to zpátky do původní měny, a pak teprve by mohla porovnávat ceny nabídek. Pokud takto vláda připravuje výběrová řízení, pak je to tragédie.

Třetí otázka, třetí téma, o kterém chci pohovořit, se týká toho, jaké alternativní nabídky byly vládě učiněny a vláda o nich nejednala. Pan předseda vlády uvedl, že Ministerstvo obrany dostalo dopis ze dne 5. 12. 2001 od belgické firmy S.A.B.C.A, kde je zmíněno, že belgické ministerstvo obrany uvažuje o prodeji použitých letounů F-16 a uvedená firma by je mohla modernizovat. Tolik uvádí pan předseda vlády. A předseda vlády pokračuje: vláda se nabídkou nezabývala, protože nabídka nesplňovala stanovené podmínky.

Připadalo mi divné, proč přichází podivná nabídka, francouzská vláda nebo francouzská firma napíše podivuhodnou nabídku na nevyžádané výběrové řízení. To si belgická vláda, belgická firma neumí přečíst - doufám, že v jazyce anglickém - podmínky pro výběrové řízení, že vláda chce nakupovat letadla nová, nikoli letadla stará? Divné mi to připadalo jenom do doby, kdy jsem zjistil, že zpočátku Ministerstvo obrany skutečně ve svých podmínkách mělo návrh, aby se uvažovalo o alternativě nakoupení použitých letounů.

Mimochodem - to není tak hloupá myšlenka, protože Evropa v současné době zaostává za Spojenými státy v technologiích, včetně Švédska, o 10 až 15 let. Například Maďarsko si zapůjčilo letouny na 10 let. Mezitím doufejme Evropa pokročí ve svých technologiích a za 10 let je možné se zodpovědně rozhodnout a vybrat správné řešení. Kromě toho všechna letadla v současné době, včetně letadla Gripen, jsou pozůstatkem studené války, byla koncipována pro očekávané střety v rámci studené války a v současné době právě probíhá vývoj letadel nového typu. A tady já nemohu souhlasit s tím, že Gripen je letadlem nějaké nové generace. Ta nová generace teprve přijde. Bylo by rozumné přijmout nějaké provizorní opatření a řekněme za nějakých 8 až 10 let věc řešit teprve definitivně. A k tomu by použitá letadla mohla výborně posloužit, protože jsou řekněme šestkrát levnější.

Problém je, že ta původní alternativa, kterou Ministerstvo obrany mělo ve své nabídce, byla z nabídky, z toho výběrového řízení vyškrtnuta, a to na přímou žádost české vlády. To znamená, že když si česká vláda uvědomila, že by jí tato alternativa mohla zkomplikovat to, že dospěje k jednoznačnému výběru švédského partnera, tak pro jistotu upravila podmínky, vyškrtla možnost nákupu použitých letadel a změněnými podmínkami vlastně vyšachovala ze hry všechny nabídky, které by se mohly týkat použitých letadel, a tím se zcela zřetelně vysvětluje, proč belgický subjekt najednou nabízí České republice, že by případně byla možnost odkoupit použitá letadla. Teď to najednou dává smysl.

Je-li to tak, že česká vláda předem vyloučila alternativu, která se přinejmenším nezdá být nemoudrá, která se stala řešením pro Maďarsko, a česká vláda se tím vůbec nezabývala, pak je silné podezření, že výběrové řízení nevedlo k tomu, že jsme vybrali alternativu nejvýhodnější pro Českou republiku, ale vybrali jsme alternativu, která je výhodnější z hlediska nějakých dodatečných parametrů. Pak se ale upevňuje podezření, které sám premiér uvádí v rámci argumentů, které použila americká vláda pro odůvodnění toho, proč americké firmy odstoupily z toho tendru, a to - teď cituji pana premiéra - že mezi účastníky soutěže byl od počátku znám kandidát, který bude vybrán. Necitoval jsem úplně přesně.

A teď se dostáváme k tomu tématu možnosti korupce. Jaké jsou ty dodatečné parametry, podle kterých vláda vybírala? Proč nehledala nejlepší řešení pro Českou republiku, které vychází z nějakého souboru parametrů, které jsou transparentní, které je možné uvést? Proč náhle změnila podmínky a dospěla k řešení, které - a teď už si to neověříme - možná není nejvýhodnější pro Českou republiku?

A tady se musím vrátit k politickým aspektům, protože vláda přece slibovala ve svém volebním programu v akci čisté ruce, že bude předcházet korupci, a že bude-li někde podezření z korupce, bude ji přísně vyšetřovat. Vláda by v případě, že je odůvodněné podezření k tomu, že k nějaké korupci dochází, že nějaké výběrové řízení řekněme na státní zakázku neprobíhá zcela korektně, byla povinna zahájit kroky k prošetření takové záležitosti. Já bych dokonce panu premiérovi poradil, protože na Ministerstvu vnitra existuje služba pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti. Tato služba preventivně, když je někde podezření, vyhledává, využívá tajných služeb, nasazuje odposlechy telefonů, kontroluje poštu, aby zjistila, zda k nějaké korupci nedochází.

V této věci se odkážu na článek, který vyšel v deníku Právo právě včera - 12 vysokých důstojníků armády je stíháno pro korupci ve věci veřejných zakázek na Ministerstvu obrany, a hodnota těch sporných zakázek je pouhých 550 milionů Kč, to znamená něco přes půl miliardy. Kolikrát je vyšší pravděpodobnost korupce, když se jedná o zakázku, která je přinejmenším - teď to musím přepočítat - ve výši nějakých 100, 150 miliard? Jak vysoká tam může být korupce? A předseda vlády neměl sebemenší tušení, že by u takto vysokých zakázek mohlo k nějaké korupci dojít, a tudíž neučinil žádné opatření, aby případné korupci zabránil. K čemu tedy máme onu instituci pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti! Jestliže policie je schopna u těch dvanácti vysokých důstojníků dospět k tomu, že je obvinila a prokázala jim právě odposlechem telefonů, že ke korupci došlo, tak proč stejnou metodu nepoužila ve věci výběru gripenů u všech případů, kde to podezření mohlo nastat!

Zároveň z té odpovědi pana předsedy vlády vyplývá, že přinejmenším z dopisu americké vlády, ve které americké firmy odstupují z tohoto tendru, premiér musel vědět, že americká vláda takové podezření, že něco není v pořádku s tímto výběrovým řízením, má. Já se domnívám, že to je velmi vážná věc, když dostaneme takovýto oficiální dopis, a že to je důvod k tomu, abychom využili všech právních možností a všech českých institucí k tomu, abychom prokázali, zda tomu tak je, nebo není. V případě, že všechna tato opatření učiníme - a nejlépe ve spolupráci s americkými službami podobného charakteru, a my je tady máme dokonce na americké ambasádě - pak si můžeme potřást ruku s americkým velvyslancem a říci "tak chvála bohu, ukázalo se, že tomu tak není". Česká vláda neudělala nic, a tím se to podezření ještě zvyšuje.

Pátým bodem, o kterém se chci zmínit, je otázka vztahu mezi českými a švédskými sociálními demokraty. Samozřejmě, že v kompetenci předsedy není, aby se zabýval politickými kontakty politických stran, a bylo by smutné, kdyby tomu tak bylo. Ale což kdyby se jednalo o podezření, že někdo ze zaměstnanců nebo členů sociální demokracie je podezřelý z korupce? Tam také pan předseda vlády není kompetentní? A my jsme slyšeli o některých případech ve volebních kampaních sociální demokracie, které přinejmenším vzbuzují takové podezření. Koneckonců dokonce jeden ministr financí této vlády musel odstoupit z podobných důvodů. To není důvod k tomu, aby byla využita např. SPOK, například další služby k tomu, aby se prověřilo, zda tomu tak je, nebo není?

***




Přihlásit/registrovat se do ISP