(14.20 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. K tomuto tisku jsme ovšem obdrželi oponentní zprávu menšiny výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, a to jako sněmovní tisk č. 1159/1. Zpravodajem menšiny výboru je určen poslanec Radko Martínek. Prosím, aby se ujal slova.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovoluji si vás požádat, abyste upřeli svou pozornost na tisk 1159/1, oponentní zprávu menšiny poslanců výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Menšina výboru se neztotožnila s usnesením našeho výboru, a to především z důvodu, který tady řekl pan ministr. To znamená za prvé proto, že navržené řešení, které většinou jednoho hlasu bylo na výboru odhlasováno, je v příkrém rozporu s podstatou reformy veřejné správy, tak jak je předložena a jak se odráží v jednotlivých zákonech.

Druhý důvod, proč vznikla tato oponentní zpráva, o kterém se zmínil také pan ministr, je ten, že návrh, který byl na výboru prohlasován, byl dle našeho názoru v podstatě nehlasovatelný, neboť kdyby měl být realizován tak, jak je schválen, je nerealizovatelný. Proto předložila menšina výboru tento materiál.

Já bych si dovolil stručně tento materiál okomentovat.

Proti usnesení výboru pro veřejnou správu je tam vložen nový odstavec 4. V tomto odstavci navrhuje menšina výboru Poslanecké sněmovně paragraf, podle kterého vládou přidělené prostředky na realizaci reformy veřejné správy - to znamená 1,2 miliardy Kč, které tato sněmovna schválila v letošním roce, a 1,4 miliardy Kč, které vláda přislíbila ve svém prohlášení na reformu veřejné správy v rozpočtu na rok 2003 - jsou v podstatě uzákoněny, tudíž na ně obce mají právní nárok. Což umožňuje, aby obce počítaly s tím, že určité finanční prostředky na vybudování nových úřadů dostanou a mohou si také podle tohoto návrhu velmi lehce spočítat, kolik finančních prostředků to bude.

Dovolil bych si upozornit, že v odstavci 2 tohoto § 4 je řečen ještě jeden princip. U těch obcí, které budou bezplatně využívat administrativní budovy v majetku státu, bylo by nesmyslné, aby dostávaly příspěvek jako obce, které si budou muset úřad vybudovat. V obou letech se zároveň vyčleňuje částka 100 milionů Kč, která slouží Ministerstvu vnitra k tomu, aby všechny pověřené úřady, tak jak je ve třetím čtení schválí Poslanecké sněmovna, byly propojeny do celostátní sítě, tak jak jsou propojeny v současné době okresní úřady.

Jinak jsme respektovali schválené usnesení, ve kterém došlo k určitým změnám, pokud se týká pověřených obcí. Učinili jsme také určité změny, které odpovídají schválenému usnesení, resp. neschválenému usnesení, podle kterého sněmovna zamítla změny hranic stávajících krajů.

Zároveň bych si dovolil vás upozornit na přílohu ke zprávě na str. 3. Na výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj se obrátila řada obcí s žádostí o to, aby byly zařazeny do seznamu, který zahrnuje obce s rozšířenou působností. My jsme si dovolili v této příloze seznámit vás se seznamem těchto obcí a požádat vás touto přílohou o to, aby Poslanecká sněmovna o těchto obcích rozhodla. Aby rozhodování Poslanecké sněmovny bylo snazší, dovolili jsme si dodat do naší zprávy - také jako přílohu - pracovní materiál, resp. stanoviska Ministerstva vnitra k této záležitosti.

Vážený pane předsedající, já bych si vás dovolil zeptat, zda si myslíte, že ta příloha ke zprávě zakládá - z toho, že je uvedena v tomto tisku - sama z povahy věci možnost, aby se o jednotlivých obcích hlasovalo, protože je to velmi důležité. Předpokládám, tak jak mám signály od řady kolegů ze všech politických stran, že někteří z nich jsou připraveni s určitými návrhy, to znamená - pokud by se tohoto návrhu využilo - že by nebylo nutno předkládat obce, které jsou v této příloze připojeny. Pokud byste uznal za vhodné, že je tuto věc nutno rozhodnout v podrobné rozpravě, tak prosím, abyste nám to sdělil.

Já bych si dovolil na závěr říci ještě jednu věc. Myslím si, že tento návrh zákona je mimo jiné velmi důležitý proto, že pověřené obce, to znamená ty obce, které nebyly vybrány mezi pověřené obce s rozšířenou působností, jsou tímto návrhem zákona, pokud je sněmovna schválí, taktéž uzákoněny a stanou se vlastně základním stavebním kamenem státní správy v přenesené působnosti našeho státu.

Myslím, že to stačí k oponentní zprávě menšiny výboru. Jinak v podrobné rozpravě učiním ještě jednu drobnou změnu. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Nejprve jedna poznámka. Myslím, že by bylo vhodné hovořit, když používáte formulaci "v příkrém rozporu s reformou", o "příkrém rozporu s vládní reformou". Nebo s vládní představou. To je obecná poznámka. A poté k příloze - což je věcná poznámka. Myslím si, tak jak jsem studoval přílohu, že není možné ji brát jako součást tisku. Třebaže to jednání sněmovny prodlouží, obávám se, že by měli z formálního hlediska ti, kteří mají zájem, aby ty obce byly předmětem hlasování, přednést ty návrhy v podrobné rozpravě. Má to opravdu charakter pracovního materiálu. Myslím si, že je třeba, aby nebylo pochyb, co tam patří, co tam nepatří, aby někdo tento návrh přednesl.

V tuto chvíli máme za sebou zpravodajskou zprávu pana poslance Vladimíra Paulíka, zprávu oponentní menšiny výboru a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první písemně přihlásila paní kolegyně Marie Machatá, které uděluji slovo. Připraví se pan poslanec Tom Zajíček.

 

Poslankyně Marie Machatá: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Vláda nás dnes už ve druhém čtení hodlá přesvědčit, že tzv. druhá fáze reformy veřejné správy je připravena dobře a že nová česká veřejná správa bude skutečně moderní, ba evropská. Vzhledem k tomu, že koncepce velkého hospodářského třesku byla nakonec zavržena, zdá se, že skutečný, tedy legislativní třesk nás čeká právě nyní.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP