(17.50 hodin)

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji. Paní předsedající, vážená vládo, paní a pánové, budu jen krátce reagovat na pana ministra Dostála. Já si myslím, že jeho osobní dojmy nepatřily do projevu. Ať si uvědomí, že Ministerstvo kultury není ministerstvem památkové péče, ať předkládá zákony, které mají jakousi logiku v obecné rovině, a neobviňuje jiné politické strany z toho, co nedělají. Ať si hlavně udělá pořádek na svém pracovišti. Když jsem viděl postup Ministerstva kultury ve věci točny v Českém Krumlově, tak jsem opravdu brečel.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má zpravodaj pan poslanec Talíř.

 

Poslanec Jaromír Talíř: Já zkrátím své závěrečné slovo na minimum. Očekával jsem výtku pana ministra Dostála směrem k minulosti a k tomu, co bylo připraveno na Ministerstvu kultury. Nicméně musím konstatovat, že na Ministerstvu kultury byla připravována celá řada jiných věcí, které pan ministr dokázal přetvořit a předělat do úplně opačného gardu, a že se na to odvolávat může, nicméně není to příliš relevantní. Mám pocit, že výsledek, který jsme dostali, je pouhým propilováním a precizováním stávajícího zákona, ve kterém byly odstraněny nejkřiklavější problémy, ale není to nový památkový zákon.

V rozpravě zazněl návrh na vrácení předlohy vládě k dopracování a myslím, že můžeme o tomto návrhu nechat hlasovat.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Já vás na žádost z pléna všechny odhlašuji a prosím o novou registraci.

 

Budeme hlasovat o vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.

V hlasování pořadové číslo 528, které zahajuji, se ptám, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 528 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 153 poslanců vyslovilo 94 a 55 bylo proti. Konstatuji, že tento návrh byl vrácen navrhovateli k dopracování.

 

Dalším bodem je bod č. 99 schváleného pořadu schůze, kterým je

 

99.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním
(trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1225/ - prvé čtení

 

Chci vám oznámit, že předseda vlády v průvodním dopise požádal o zkrácení lhůty pro projednávání tohoto návrhu ve výborech o 20 dnů. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr Karel Březina, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr bez portfeje ČR Karel Březina: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, páni poslanci, předkládám vám k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon o trestním řízení soudním, tj. trestní řád, a zákon o správě daní a poplatků. Předložený návrh jsem připravil ve spolupráci s ministry spravedlnosti a financí.

Návrh právní úpravy má rozšířit možnosti využívání elektronického podpisu v oblasti trestního řízení a správy daní a poplatků. V obou zákonech, kterých se předkládaná úprava dotýká, bude oblast elektronické komunikace zaujímat velmi významné místo.

Původní záměr při návrhu předkládaného zákona počítal s větším počtem dotčených zákonů. V průběhu jeho přípravy však došlo k jejich redukci. Konečná verze návrhu zákona již neobsahuje změny zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, správní řád, a zákona č. 99/1963 Sb., tj. občanského soudního řádu. Změny těchto zákonů jsou řešeny samostatně, ale je nutné zde zdůraznit, že v oblasti elektronické komunikace došlo k harmonizování přístupu u všech předkládaných návrhů.

Návrhy prováděné novely nejsou spojeny s nároky na státní rozpočet ani na pracovní síly vyplácené ze státního rozpočtu, neboť novely obou zákonů pouze zpřesňují postupy, které zákon o elektronickém podpisu obecně vymezil. Návrh zákona také není v rozporu s ústavním pořádkem a mezinárodními úmluvami, kterými je Česká republika vázána, naopak velmi pružně reaguje na přístupy, které jsou vymezeny v legislativních činnostech Evropské unie.

Domnívám se, že navržené novely významně pomohou při využívání zákona o elektronickém podpisu v rámci našeho právního řádu. Oproti samotnému zákonu o elektronickém podpisu tato novelizace řeší problematiku vlastních procesů, tedy výměny elektronicky podepsaných zpráv v oblasti veřejné správy, a to v případech, kdy se vyžaduje použití zaručeného elektronického podpisu opatřeného kvalifikovaným certifikátem vydaným akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb. V právním řádu České republiky tyto skutečnosti tím řadí návrh zákona na významné místo, jelikož jsou zde postihnuty souvislosti, které se vážou k proveditelnosti zákona o elektronickém podpisu.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci, vzhledem k významu, který tato úprava bude mít při uplatňování zákona o elektronickém podpisu a při realizaci elektronické výměny dat, zejména s veřejnou správou, vás žádám o propuštění navrhované úpravy do dalšího legislativního procesu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Dalibor Matulka.

 

Poslanec Dalibor Matulka: Dámy a pánové, po slovech pana ministra bude má zpráva obsahovat pouze jednu větu. Jako zpravodaj sněmovny proti vládnímu návrhu dle sněmovního tisku 1225 v prvním čtení nic nemám. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Sobotka.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Paní předsedající, dámy a pánové, chtěl bych navrhnout, aby byla zkrácena lhůta pro projednávání tohoto návrhu zákona, a to o 40 dnů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo do obecné rozpravy? Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu.

Na žádost z pléna vás všechny odhlašuji a prosím o novou registraci. Pan zpravodaj si přeje přednést závěrečné slovo.

 

Poslanec Dalibor Matulka: Opět velice stručně. Padl jediný návrh na zkrácení lhůty. Jako zpravodaj ústavně právního výboru mohu konstatovat, že ústavně právní výbor se dohodl na programu svého jednání tak, aby se to v takto zkrácené lhůtě dalo projednat. Pro ústavně právní výbor to není vůbec žádný problém. Doporučuji tomuto návrhu vyhovět.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Návrh na zamítnutí ani vrácení nepadl. Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně právnímu výboru.

 

O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 529, které zahajuji. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 529 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 116 poslanců vyslovilo 116 a nikdo nebyl proti.

 

Nyní se budeme zabývat návrhem na zkrácení lhůty pro projednání tohoto návrhu ve výboru o 40 dnů.

 

O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 530, které zahajuji. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 530 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 119 poslanců vyslovilo 91 a 17 bylo proti.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně právnímu výboru a lhůta pro jeho projednání byla zkrácena o 40 dnů. Tím jsme ukončili projednávání tohoto bodu.

 

Dalším bodem je bod č. 183, kterým je

 

183.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1228/ - prvé čtení

 

***




Přihlásit/registrovat se do ISP