(18.00 hodin)
(pokračuje Lachnit)

To je do doby před vstupem do EU a v rámci strukturálních fondů to je po vstupu. Systém je budovaný pod projekčním vedením Ministerstva pro místní rozvoj spolu s nejvýznamnějším partnerem Ministerstvem financí za úzké operativní součinnosti s dalšími subjekty státní správy a účastníky procesu distribuce pomoci, tzn. Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva zemědělství, Ministerstva dopravy a spojů, Ministerstva životního prostředí, Českého statistického úřadu.

Při zásadním rozhodování o projektu byla zvažována varianta výstavby monitorovacího systému na zelené louce nebo varianta využití existujícího systému, kterých v Evropě již několik existuje, a jeho modifikace na podmínky ČR. Po zvážení obou variant jsme se rozhodli po konzultacích se zástupci EU a po předvedení některých systémů v zemích EU, konkrétně ve Francii, Německu, Skotsku a Anglii - podotýkám jenom pro upřesnění, že jak Francie, tak Skotsko a mj. i Irsko jsou našimi tzv. finery, takže proto v těchto zemích mimo jiné. Pro monitorovací systém strukturálních fondů bylo vybráno jako základ ověřené zahraniční řešení, produkt anglické firmy CMG pod názvem CMG EFMS, který je rutinně provozován v Anglii a v Irské republice. Tento hotový software systém je v rámci řešení projektu MSSF oponován za účelem vzniku vlastního nového řešení ČR při zachování metodického, bezpečnostního a funkčního základu již akceptovaného EU.

Na základě splnění všech podmínek o zadávání zakázek byla podepsána smlouva mezi státem zastoupeným Ministerstvem pro místní rozvoj a firmou ICL ČR, s.r.o., jako dodavatelem systému se základním termínem splnění celé smlouvy do září roku 2003. V rámci postupného projektování bude systém v rámci ověřovacího systému rovněž monitorovat tzv. běžící pomoc v rámci předstrukturálních fondů EU, to znamená Phare aj.

Informace jsou v systému zadávány jednak ve finančních veličinách, kolik je připraveno v podprogramech pomoci peněz a z jakých zdrojů, to znamená EU, ČR a ostatních, kolik jich bylo proinvestováno a v jaké struktuře.

Druhým pohledem, kterým jsou sledovány dotační programy v rámci systému, je jejich věcné hodnocení, podtrhuji věcné. V rámci každého programu i každé konkrétní akce realizované v rámci tohoto programu bude definováno pomocí ukazatelů, jakých cílů má být dosaženo, tyto budou průběžně sledovány a po ukončení bude vyhodnoceno jejich skutečné plnění. Monitorovací systém po svém zavedení zajistí jednotné a průhledné zpracování procesů distribuce pomocí EU přes všechny organizační vrstvy. Zajistí okamžitý přehled o celé problematice pomoci a současně zajistí možnost účinného vyhodnocování realizovaných dotačních programů s přímým dopadem do optimalizace přípravy těch programů.

V současnosti byla potvrzena výše uvedená konstatování o úspěšném ukončení první etapy budování systému jeho kladným hodnocením ze strany zahraničních expertů ze Skotska, kteří měli možnost se s beta verzí tohoto systému seznámit a oponovat ji. Současně jsou připravovány prezentační aktivity pro nejbližší období, které pro zainteresované strany, včetně poslanců a ministrů, pokud si to budou přát, zajistí dostatečnou informovanost o dosaženém pokroku v projektu budování MSSF, o směrech dalšího vývoje i atributech cílového řešení, které má být v ČR vybudováno a používáno.

Já bych tu interpelaci dál nechtěl rozvíjet, protože samozřejmě systém, který používá Ministerstvo financí, souvisí i nesouvisí s tímto systémem monitorovacím, o kterém jsem pana poslance Beneše informoval. Čili jsou to dva různé systémy, které tak jak samozřejmě státní rozpočet, národní fond a celkový rámec podpory společenství jsou různé věci, a de facto ten národní rozvojový plán, který se rozpadá do operační, sektorové a regionální části, tak vlastně je víceletý, zatímco státní rozpočet pracuje v jednoletém cyklu, a mezi nimi tedy je samozřejmě národní fond jako, kdybych použil výrazu technika, vyrovnávací "bafr". Takže tyto systémy nejsou samozřejmě totožné, ale jisté údaje si předávat musí.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Pan poslanec Beneš si přeje přednést doplňující otázku v délce jedné minuty.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Děkuji. Bodejť by Skotové nebyli spokojeni, když za britskou licenci zaplatíme 15 mil. Kč.

Doplňující otázka je velmi jednoduchá. Jste přesvědčen, že projekty Phare 2000 pojedou na bázi tohoto projektu? A pokud ne, tak na bázi jakého projektu budou realizovány, protože jinak realizovány nebudou moci být.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Pan ministr Lachnit si přeje vystoupit?

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Lachnit: Pan ministr Lachnit je přesvědčen, že projekty Phare jedou a pojedou.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. V tuto chvíli tedy udílím slovo paní poslankyni Evě Dundáčkové k položení interpelace na ministra vnitra Stanislava Grosse ve věci neoprávněného shromažďování dat v policejních spisech.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Paní předsedající, rychlost průběhu dnešních interpelací je opravdu neobvyklá. Já se pokusím ve lhůtě, která je mi vymezena, předložit interpelaci na ministra vnitra, jakkoliv se přiznám, že jsem očekávala, že přijdu na řadu o něco později.

Interpelace se týká skandálního odhalení praktik policie v některých částech republiky a otázkou zůstává, zda ten postup není shodný i v jiných částech. Jedná se o případ, který byl před časem medializován v Chebu, kdy došlo ke shromažďování v rámci kriminalistické evidence osob, které nebyly, ani nemohly být podezřelé z páchání trestné činnosti a byly zařazeny do tzv. fotoalba podezřelých a samozřejmě údaje o nich pak byly běžně dostupné v rámci vyšetřovacích spisů.

Ptám se, pane ministře, jakým způsobem bylo s žalobami a s výsledky řízení v těchto případech naloženo a zda se skutečně nejedná o běžný postup policie, při kterém tedy do takovýchto fotoalb jsou zařazovány osoby, a teď nebudeme mluvit o konkrétních případech, ale osoby zjevně nevinné, které nikdy s pácháním trestné činnosti ani s podezřením spojovány nebyly.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má ministr vnitra Stanislav Gross.

 

Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážená paní místopředsedkyně, paní poslankyně a pane poslanče, protože víc jich tady není, já budu poměrně stručný. Nejprve bych polemizoval s tím, že byly zařazovány osoby, které zcela zjevně nemohly být podezřelé. Prostě nevím, z čeho paní poslankyně vychází, protože podezřelý samozřejmě může být kdokoliv, pokud k tomu jsou alespoň nějaké indicie, které se posléze musí prověřovat.

V této konkrétní věci bylo 12. oddělením mé inspekce v Karlových Varech zahájeno na pokyn státního zástupce šetření, neboť tady bylo podezření ze spáchání trestného činu neoprávněného nakládání s osobními údaji podle § 178 trestního zákona. A jednalo se právě o to zmíněné fotoalbum, ve kterém byly zařazeny fotografie osob, které se domnívají, že v tom fotoalbu být neměly. V průběhu prověřování bylo zjištěno, že fotografie z evidence občanských průkazů byly zaneseny do tohoto spisu na přelomu roku 1999 a 2000.

Výsledek toho šetření po konzultací s dozorujícím státním zástupcem byl takový, že bylo s tímto naloženo podle § 159 odst. 1 trestního řádu, neboť nebylo shledáno podezření ze spáchání trestného činu. Nicméně tato věc je ještě posuzována nejen ve vztahu ke konkrétním policistům z Chebu, ale je tato věc ještě prověřována ve vztahu k pracovníkům, kteří na tomto případě pracovali na Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu.

Zde bych asi přestal říkat podrobnosti, protože důvody, proč toto bylo zaneseno do konkrétního vyšetřovacího spisu, jsou dány kriminálním svazkem, který je veden ve stupni utajení na Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu. Takže já když tak ještě některé podrobnosti sdělím paní poslankyni. Ale nedivím se její otázce, protože samozřejmě ta věc byla medializována a je logické, že poslanci se táží.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP