(18.40 hodin)
(pokračuje Hofman)

Soukromá agentura může přiděleného zaměstnance přidělit k výkonu práce pro uživatele jen na základě písemné dohody o dočasném přidělení zaměstnance uzavřené s uživatelem. Dohoda musí obsahovat zejména

a) jmenný seznam přidělených zaměstnanců,

b) druh práce, kterou budou jednotliví přidělení zaměstnanci pro uživatele vykonávat,

c) podobu, kterou budou jednotliví přidělení zaměstnanci pro uživatele vykonávat práci uvedenou v písm. b),

d) výkon práce, kde budou jednotliví přidělení zaměstnanci pro uživatele vykonávat uvedenou práci v písm. b),

e) den, kdy je příslušný přidělený zaměstnanec povinen nastoupit k výkonu práce pro uživatele,

f) vymezení právních úkonů, které činí vůči přiděleným zaměstnancům uživatel jménem soukromé agentury práce,

g) stanovení výše mzdy, popř. jiných peněžitých plnění a plnění peněžité dohody (hodnoty?), které bude uživatel soukromé agentuře práce za práci přiděleného zaměstnance refundovat,

h) stanovení výše odměny soukromé agentury práce, kterou bude uživatel soukromé agentuře práce platit za přidělení zaměstnanců k výkonu práce pro uživatele,

j) podmínky úhrady škody, která přidělenému zaměstnanci vznikla při plnění pracovních úkolů pro uživatele nebo v přímé souvislosti s tím, a škody, kterou způsobil přidělený zaměstnanec uživateli při plnění pracovních úkolů pro uživatele nebo v přímé souvislosti s tím.

§ 5g

Po dobu přidělení k výkonu práce pro uživatele přechází výkon práv a povinností z pracovněprávních vztahů k přidělenému zaměstnanci ze soukromé agentury práce na uživatele s výjimkou

a) právních úkonů směřujících ke změně a zániku pracovního poměru,

b) výplaty mzdy, popř. jiných peněžitých plnění a plnění peněžité hodnoty,

c) odvodu pojistného na sociální pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti,

d) odvodu pojistného na zdravotní pojištění,

e) odvodu pojistného na zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání,

d) náhrady škody, která by přidělenému zaměstnanci vznikla při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s tím.

§ 5h Povinnosti soukromé agentury práce vůči přidělenému zaměstnanci

1. Soukromá agentura práce musí zaměstnanci předložit nejpozději v den vzniku pracovního poměru povolení podle § 5d.

2. Soukromá agentura práce je povinna zaměstnance bez zbytečného odkladu informovat o tom, že jí bylo odňato povolení podle § 5d.

3. Soukromá agentura práce je povinna seznámit přiděleného zaměstnance před jeho přidělením k výkonu práce pro uživatele s údaji obsaženými v § 5f písm. c), d), e), f), popř. s dalšími ujednáními obsaženými v dohodě o dočasném přijetí zaměstnance, která se na přiděleného zaměstnance vztahuje.

§ 5i Pracovní a mzdové podmínky přiděleného zaměstnance

1. Mzdové podmínky přiděleného zaměstnance nesmějí být po dobu výkonu práce pro uživatele horší, než jsou nebo by byly podmínky zaměstnance uživatele, pro kterého přidělený zaměstnanec vykonává práci, který vykonává nebo by vykonával stejnou práci jako přidělený zaměstnanec (dále jen "srovnatelný zaměstnanec uživatele").

2. Pokud jsou pracovní a mzdové podmínky přiděleného zaměstnance po dobu výkonu práce pro uživatele horší, než jsou nebo by byly pracovní a mzdové podmínky srovnatelného zaměstnance uživatele, je soukromá agentura práce povinna na žádost přiděleného zaměstnance, popř. pokud tuto skutečnost zjistí jinak, i bez jeho žádosti, zajistit nápravu, nezajistí-li ji na základě žádosti přiděleného zaměstnance žadatel. Žádost o nápravu uvedenou v předchozí větě může podat též odborová organizace, která působí u uživatele, nebo odborová organizace, která působí u soukromé agentury práce.

K druhé části zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti.

Za bod 3 se vkládá nový bod 3a, který zní:

3a: V § 11 se doplňuje písmeno r), které zní:

r) "uděluje nebo odnímá po projednání s příslušným vyšším odborovým orgánem a s příslušnou organizací zaměstnavatelů povolení soukromým agenturám -

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pane poslanče, promiňte, že vás přerušuji. Kolegové, skutečně velice naléhavě prosím o klid v jednacím sále.

 

Poslanec Jiří Hofman: Já to pro steno zopakuji znovu:

r) uděluje nebo odnímá po projednání s příslušným vyšším odborovým orgánem a s příslušnou organizací zaměstnavatelů povolení soukromým agenturám práce k dočasnému zaměstnávání občanů v pracovním poměru za účelem jejich přidělení k výkonu práce pro jinou právnickou nebo fyzickou osobu podle § 1 odst. 7 a § 5d a následujícího zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti ve znění pozdějších předpisů.

Promiňte tak dlouhé čtení, ale pravděpodobně to muselo být. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy? Paní poslankyně Páralová.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážení páni ministři, kolegyně a kolegové, já se domnívám, že v tuto chvíli nikdo z nás přesně nerozuměl tomu, co zde pan poslanec Hofman a zpravodaj tohoto tisku přednesl. Jeho řeč trvala 20 minut, když přednášel svůj pozměňovací návrh. Já se domnívám, že tato problematika je natolik složitá, že není možné to jen tak přejít a propustit to do druhého čtení a za několik dní se rozhodnout, a proto navrhuji, aby tento tisk byl vrácen výboru k novému projednání.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Podrobnou rozpravu končím a udílím slovo k závěrečnému slovu navrhovateli panu ministru Špidlovi.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych se jenom krátce dotkl některých vystoupení, která padla v obecné rozpravě, nebo resp. jednoho z vystoupení, které padlo v obecné rozpravě, to je vystoupení pana poslance Štraita.

Pan poslanec Štrait dal tento zákon do souvislosti s přechodnými obdobími ve vztahu k EU. Musím říci jasně, že zákon nemá žádnou vazbu na přechodná období, nemá ji a nikdy ji neměl. Pokud budou schválena přechodná období, tak bychom souhlasili se společnou pozicí, to je dva roky, případné další prodloužení po prozkoumání po dvou letech, tak i v případě, že se některá země řídí tímto opatřením a Česká republika zavede reciproční opatření, což považuji za zcela samozřejmé, je tento zákon účinný a má svůj význam, protože vyrovnává poměry mezi lidmi z Evropské unie a našimi zaměstnanci, ať jsou zaměstnáni podle jakýchkoliv aktuálně platných pravidel. Již v současné době by se nám tento zákon týkal v případě, že některý zaměstnanec dostane povolení pracovat v některém členském státu EU, tak v ten okamžik se pro něj otevírá možnost získat zaměstnání pro své rodinné příslušníky. Recipročně je to v našem zákoně. Tento zákon v žádném případě nesouvisí s přechodným obdobím ani nenaznačuje a nezakládá žádnou nerovnost. Je skutečně založen na principu "já pán, ty pán" nebo na principu "jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá".

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP