(18.30 hodin)
(pokračuje Štrait)

Přiznám se, že mě zarážejí i nemalé částky, které bude systém EUREST stát, a to jak v jednorázových výdajích, tak samozřejmě i jako trvalé výdaje, jako zatížení do České republiky. Proto mám i zájem, aby to byly vztahy rovného s rovným, reciproční, a ne aby nás někdo tímto způsobem napínal.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se někdo do obecné rozpravy? Paní poslankyně Páralová.

 

Poslankyně Alena Páralová: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, já bych ráda změnila jednu jedinou větičku v této normě zákona o zaměstnanosti.

Týká se § 21, kde jsou definováni občané se změněnou pracovní schopností. A v posledním odstavci § 21 je, že na občany starší 65 let se ustanovení předchozích odstavců nevztahují. Domnívám se, že je to diskriminační. Obrátili se na mě vozíčkáři, kterým je sice už 64 nebo 65 let, a přesto chtějí pracovat dál. Je to zajímavé, překvapující, ale domnívám se, že bychom jim měli umožnit, aby i po 65. roce, když chtějí pracovat, pracovat mohli. Zaměstnavatel má výhody, když zaměstnává občana se změněnou pracovní schopností. Domnívám se, že když je toto evropská novela, tak by měla s sebou přinášet to, že veškerou diskriminaci odstraní. A toto diskriminace je. Kdyby se naši vozíčkáři obrátili do Bruselu, zřejmě by uspěli.

Já tedy přednesu svůj pozměňovací návrh v podrobné rozpravě.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Páralové. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu a zahajuji rozpravu podrobnou a ptám se, kdo se do ní hlásí.

Slovo má paní poslankyně Páralová.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji. Můj pozměňovací návrh zní: v § 21 se odst. 6 vypouští. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Kdo se dále hlásí do rozpravy? Pan poslanec Hofman.

 

Poslanec Jiří Hofman: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové. Za prvé trochu obecně k pozměňovacímu návrhu, který bude koncipován, k jeho upřesnění, popř. k nahrazení pozměňovacího návrhu paní kolegyně Páralové.

Zaměstnávání občanů soukromými agenturami práce je v České republice realitou, která však není dosud regulována právní úpravou. Absence právní úpravy způsobuje v praxi vážné problémy, zejména pokud jde o jejich postavení v pracovněprávních vztazích, a snižuje jejich právní jistotu a umožňuje nelegální zaměstnávání občanů.

Pozměňovací návrh předložený paní kolegyní Páralovou se snaží tento jev právně regulovat, ale nedostatečným způsobem, a to prostřednictvím nepřímé novely § 38 odst. 4 zákoníku práce, který upravuje dočasné přijetí zaměstnance zaměstnavatelem k výkonu práce pro jiného zaměstnavatele. Navrhovaná právní úprava obsažená v pozměňovacím návrhu je velmi kusá a neupravuje podrobněji vztahy mezi soukromou agenturou práce a přiděleným zaměstnancem a soukromou agenturou nebo jinou právnickou nebo fyzickou osobou, k níž je zaměstnanec dočasně přidělen k výkonu práce. Tím nedostatečně zajišťuje pracovní postavení a právní jistotu zúčastněných subjektů ve smyslu příslušných úmluv Mezinárodní organizace práce.

Předložený návrh se sice odvolává, že vychází z úmluvy MOP č. 88 o službách zaměstnanosti, a je v souladu s úmluvou MOP 181 o soukromých agenturách a úmluvou MOP č. 150 o správě práce, avšak do předložené právní úpravy se důsledně nepromítá ochrana zaměstnanců, kteří jsou v pracovním poměru k soukromé agentuře a následně přidělováni k výkonu práce k jiné právnické nebo fyzické osobě. Komplexní pozměňovací návrh se snaží reagovat na výše citované úmluvy Mezinárodní organizace práce, zabezpečit jejich cíl, to je ochranu zaměstnanců v těchto vztazích, a zabezpečit jim stejné postavení, jako mají ostatní zaměstnanci v pracovním poměru, zejména pokud jde o jejich ochranu. Tento návrh se snaží komplexně řešit vztah mezi soukromou agenturou a zaměstnancem a dále pak mezi soukromou agenturou a právnickou nebo fyzickou osobou, k níž je zaměstnanec přidělován.

Nyní bych si dovolil přečíst na mikrofon tento pozměňovací návrh:

I. K části první - změna zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů:

1. Za bod 1 se vkládá nový bod 1a, který zní:

"1a. V § 1 se doplňuje nový odstavec 7, který zní:

(7) Právo občana na zaměstnání se zabezpečuje též prostřednictvím fyzických nebo právnických osob, soukromých agentur práce, zaměstnávajících občany v pracovním poměru za účelem jejich dočasného přidělení k výkonu práce pro jinou právnickou nebo fyzickou osobu (dále jen "přidělený zaměstnanec")."

2. Za bod 7 se vkládá nový bod 7a, který zní:

"7a. Za § 5c se vkládají § 5d až 5i, které včetně nadpisu nad § 5d zní:

 

Zaměstnávání soukromými agenturami práce

§ 5d

(1) Soukromé agentury práce mohou zaměstnávat přidělené zaměstnance jen na základě povolení vydaného Ministerstvem práce a sociálních věcí na základě žádosti soukromé agentury práce. Ustanovení § 5a odst. 2 až 6 platí i zde obdobně.

(2) V žádosti soukromé agentury práce o povolení k zaměstnávání přidělených zaměstnanců musí být uvedeny též

a) obory činnosti, v nichž soukromá agentura práce hodlá přidělovat zaměstnance, a

b) druh práce zaměstnanců, které bude soukromá agentura práce přidělovat k výkonu práce pro jiné právnické nebo fyzické osoby (dále jen "uživatele"), jinak Ministerstvo práce a sociálních věcí povolení k zaměstnávání přidělených zaměstnanců nevydá.

(3) Ministerstvo práce a sociálních věcí v povolení k zaměstnávání přidělených zaměstnanců uvede obory činnosti, v nichž soukromá agentura práce smí přidělovat zaměstnance, a druhy práce zaměstnanců, které bude soukromá agentura práce přidělovat k výkonu práce pro uživatele.

(4) Povolení soukromé agentury práce Ministerstvo práce a sociálních věcí odejme, jestliže soukromá agentura práce

a) přestane splňovat podmínky stanovené v § 5a odst. 2 až 6,

b) vykonává činnost v rozporu s vydaným povolením k zaměstnávání přidělených zaměstnanců nebo

c) vykonává činnost v rozporu s podmínkami stanovenými v tomto zákoně pro zaměstnávání přidělených zaměstnanců,

d) přiděluje uživateli k výkonu práce téhož přiděleného zaměstnance déle než 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců.

(5) Vláda může prováděcím právním předpisem stanovit obory činností, v nichž soukromé agentury práce nesmějí přidělené zaměstnance k výkonu práce pro uživatele přidělovat, nebo druhy práce, k jejichž výkonu pro uživatele nesmějí soukromé agentury práce přidělené zaměstnance přidělovat.

§ 5e

Soukromá agentura práce nesmí

a) přidělit k výkonu práce pro uživatele přiděleného zaměstnance na dobu kratší než 1 měsíc,

b) přidělit k výkonu práce pro jiného uživatele přiděleného zaměstnance bez jeho souhlasu,

c) bez vážného důvodu přiděleného zaměstnance přidělit k výkonu práce pro jiného uživatele, pokud by tím byla zaměstnanci způsobena újma.

§ 5f Dohoda o dočasném přidělení zaměstnance

***




Přihlásit/registrovat se do ISP