(17.50 hodin)
(pokračuje E. Zeman)

Otázka pátá. Tam se obávám, že došlo k určitému nedorozumění, protože to, o čem pan poslanec mluví, není v žádném případě projekt jedna. Projekt jedna se týká dalšího vzdělávání učitelů. To, o čem pan poslanec mluví, je projekt dvě, tedy softwarové vybavení. Nedorozumění je mnohem hlubší, protože ministerstvo nenakoupilo žádný balík. Ministerstvo zatím vyzvalo školy, dalo jim nabídku, jaký balík softwarového vybavení mohou ještě v letošním roce obdržet. Do konce tohoto týdne se školy o toto mohou ucházet. Tam, kde bude zájem, jsme schopni toto ještě dodat. Čili nedošlo zatím - a to bych rád zdůraznil - k žádnému konkrétnímu nákupu. Je to jenom o tom, že se snažíme prostředky letošního roku využít v maximální míře. Tam, kde školy budou na tuto nabídku reagovat, jsme schopni ještě zajistit prostřednictvím generálního dodavatele. Z toho balíku nabízeného softwaru jsme schopni určité věci ještě v letošním roce dodat. Ale záleží na školách - a to bych chtěl zdůraznit - zda o to projeví zájem nebo ne. Máme zatím určité ohlasy, které ukazují, že určitý zájem bude, ale uzávěrka je až na konci tohoto týdne. Informace je zcela mimo. Nejde o projekt jedna, nejde o to, že bychom nakoupili. Jde o nabídku, která může, ale nemusí být realizována.

Poslední, šestá otázka. Proč se objevilo na webových stránkách Ministerstva školství stanovisko školské komise? Nikdo nebrání školské komisi Unie svobody, aby nabídla své stanovisko, pokud nějaká školská komise Unie svobody existuje a pokud nějaké usnesení k tomu přijala. Chápu, že v tomto případě vadí, že toto stanovisko se stavělo za pozici ministerstva. My zveřejňujeme na webových stránkách i mediální stanoviska, zveřejňujeme články, které vyšly v novinách atd. Snažíme se je určitým způsobem komentovat. Nejde v tomto případě ani tak o to, že by to bylo zrovna stanovisko školské komise ČSSD, i když chápu, že to tak může vypadat. Prostě stanovisko jakékoli jiné školské komise kterékoli jiné strany, pokud nám ho poskytne, bude také zveřejněno, případně k němu dáme také své sdělení, jak to děláme k běžným tiskovým článkům a jiným věcem. Je to ta část našich webových stránek, kde reagujeme na určité ohlasy k politice ministerstva školství.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane ministře. Pan kolega Mlynář hodlá využít své minutové doplňující otázky. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Vladimír Mlynář: Děkuji panu ministrovi za nepoměrně mírnější tón odpovědi, než tomu bylo, když jsme zde o tomto tématu mluvili naposledy. Mohu k té věci říci, že je velká škoda, že kdyby pan ministr poslouchal v minulosti některé jiné názory, možná si některé problémy mohl ušetřit, protože to, před čím jsme zde varovali v květnu a červnu, se právě teď stalo. A vy jste to právě teď uznal.

Nicméně se chci zeptat: Smlouva s Autocontem jasně říká, že v příštím roce bude ministerstvo muset některé peníze zaplatit za realizaci projektu Autocontu. V návrhu státního rozpočtu, který zde máme, tyto peníze nejsou. Pokud na ně nebudete mít peníze, máte nějaký krizový plán, co v takové situaci uděláte?

Druhá otázka. Přiznám se, že informace, které jsou na vaší oficiální webové stránce ohledně nákupu softwarových programů, jsou jiné, než jste zde uvedl vy. Z informace, která byla poskytnuta školám, vyplývá, že byly nakoupeny konkrétní programy, v dopise jsou také vyjmenovány - jako langmaster a další - a to vše bez výběrového řízení. Doplňující otázka: Pokud školy projeví zájem o projekty, bude na ně vypsáno řádné výběrové řízení?

Děkuji panu předsedajícímu za toleranci.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Pan ministr bude v krátkosti reagovat na tyto doplňující otázky.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Eduard Zeman: Je mi líto, že musím zahájit citací klasika nad klasiky - pana předsedy sněmovny Klause: jde o hluboké, ale opravdu hluboké nedorozumění.

K té první části. Chápu sice triumf pana poslance, že on varoval, že nám tyto potíže budou způsobeny, což se opravdu stalo. Já jsem velmi zdrženlivý v tom, abych se zde pokusil říci, že na tom měl určitý podíl. Ale každopádně tyto potíže byly nadbytečné, stály nás nemalé peníze, spoustu času a velmi ublížily školám. Znovu zdůrazňuji: vůbec netvrdím, že za to může pan poslanec Mlynář; jenom říkám, že je škoda, že se tyto věci odehrály.

Pokud jde o druhou otázku, znovu mohu opakovat: tyto věci nejsou nakoupeny, tyto věci jsou nabídnuty. Bude-li zájem, teprve budou nakoupeny. Pokud jde o výběrové řízení, pan poslanec Mlynář samozřejmě ví, že v sumě do dvou milionů není nutné vypisovat výběrové řízení. V tomto případě tuto sumu nepřekročíme, protože prostě na výběrové řízení ve zbytku roku už není čas.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Nyní udílím slovo paní kolegyni Zuzce Rujbrové, která má ústní interpelaci na ministra dopravy Jaromíra Schlinga. Připraví se pan kolega Jaromír Kohlíček, který interpeluje pana ministra Bureše.

Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzka Rujbrová: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, obec Skalice nad Svitavou na okrese Blansko není velká, ale jako železniční uzel na trati Česká Třebová - Brno poměrně významná. Už několik let trápí nejen zdravotně postižené, ale i rodiny s dětmi problém související s přemostěním kolejiště a tím velmi znesnadněným přístupem k vlakům, na které zde přesedají. Ráda bych se vás zeptala, zda, kdy a jakým způsobem bude tento problém řešen. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, paní kolegyně.

Poprosil bych kolegy na pravé straně, pokud chtějí hlasitě diskutovat: pane poslanče Mlynáři, když jste hovořil vy, byl zde absolutní klid, chovejte se korektně i k ostatním.

Poprosím pana ministra, aby odpověděl paní kolegyni Rujbrové.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedající, dámy a pánové, musím říci, že Ministerstvo dopravy a spojů spolu s Českými drahami, ředitelstvím Silnic a dálnic a také se Státním fondem dopravní infrastruktury věnují velkou pozornost tomu, aby dopravní infrastruktura byla přizpůsobena i těm, kteří mají obtíže s pohyblivostí, kteří mají jakýkoliv handicap. Bohužel v případě této stanice, čili Skalice nad Svitavou, se stalo, že rekonstrukce nástupiště koleje, která je součástí koridoru, byla prováděna na základě dokumentace, která byla vypracována ještě předtím, než v roce 1994 - myslím, že to bylo 1. 10. - nabyla účinnost vyhláška 174/1994, která stanoví, jakým způsobem se má v tomto směru postupovat. Proto projektová dokumentace nezajistila bezbariérový přístup od budovy stanice na tzv. boskovické nástupiště.

V současné době probíhá určité řízení před stavebním úřadem ve Svitavách, které vyústí v nějaké rozhodnutí, které samozřejmě České dráhy budou respektovat. Jistě pochopíte, že není dost dobře možné z iniciativy Českých drah vynakládat značné finanční prostředky na rekonstrukci něčeho, co bylo před relativně krátkou dobou zbudováno. Přesto tuto věc sledujeme a v závislosti na výsledcích stavebního řízení, které bylo vyvoláno z iniciativy Centra služeb pro zdravotně postižené, budeme respektovat a sledovat. Pokud by výsledek tohoto řízení neuspokojil zdravotně postižené, budeme hledat cesty, jak reagovat sami z našeho podnětu nebo i z vlastní iniciativy Českých drah.

Je nám to samozřejmě líto a věřím tomu, že v současné době se nikde jinde při jakékoliv stavbě, při jakékoliv rekonstrukci železniční stanice něco podobného nestane. Znovu bych chtěl zdůraznit, že bych mohl velmi dlouze zde uvádět argumenty a konkrétní výsledky naší péče o to, aby nejen dopravní infrastruktura byla zpřístupněna těm, kteří jsou jakýmkoli způsobem handicapováni, mají ztíženou pohyblivost nebo orientaci.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP