(17.40 hodin)
(pokračuje Severa)

Samozřejmě budu v této kauze sledovat výsledky vyšetřování, jestli byla náprava učiněna v souladu s vaším vyjádřením. Jinak za odpověď děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Pan ministr vnitra ještě jednou odpoví.

 

Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Pane místopředsedo, dámy a pánové, nejprve ke druhé otázce. Co se týče odměny, tak se přiznám, že tuto informaci nemám, a prověřím ji. Považoval bych za absurdní, aby někdo v době, kdy je ve vyšetřovací vazbě za trestný čin, který souvisí s vážným podezřením na hrubé porušení povinností a spáchání trestného činu ještě v souvislosti se zaměstnáním, pobíral osobní odměnu. Spíš mám jen pochybnost, jestli nedošlo třeba k nějaké mýlce, jestli to nejsou nějaké dávky spojené s výsluhou, pokud dříve třeba tito lidé byli ve služebním poměru. Pokud by to mělo být tak, jak zde řekl pan poslanec Severa, tak samozřejmě bych to považoval za něco velmi absurdního a prověřím tuto věc. Víc k tomu říci nemohu.

Co se týče otázky, jestli jsem využil institutu postavit tyto lidi mimo službu, přiznávám se, že jsem tohoto institutu nevyužil a ani jsem ho nemohl využít, protože se jednalo o osoby v pracovněprávním vztahu. Jsou to občanští zaměstnanci a na osobu v pracovněprávním vztahu nelze využít institut postavení mimo službu, toho lze využít vůči příslušníkovi policie. Toto nejsou příslušníci policie a zákoník práce, podle kterého jsou tito lidé zaměstnáváni, institut postavení mimo službu nezná.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuj, pane ministře. Nyní udílím slovo panu poslanci Mlynářovi, který interpeluje pana ministra školství Eduarda Zemana. Připraví se paní kolegyně Zuzka Rujbrová, která interpeluje pana ministra Jaromíra Schlinga.

Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Vladimír Mlynář: Děkuji. Pane místopředsedo, vážení kolegové, obracím se s interpelací na ministra školství ve věci plnění státní informační politiky ve vzdělávání, lidově zvané internet do škol, o které jsme se obsáhle diskutovali v květnu a červnu letošního roku. Mám na pana ministra pět, resp. šest otázek.

První otázka zní: Při projednávání plnění státní informační politiky ve vzdělávání zde ve sněmovně v červnu jste prohlásil, že projekt připojení škol na internet bude v plném rozsahu zrealizován do konce letošního roku, tak jak je plánováno. Chci se otázkou číslo jedna zeptat, zda tato vaše slova stále platí.

Otázka číslo dvě: Jak hodlá ministerstvo školství převést nevyčerpané prostředky z letošního státního rozpočtu, které byly vyčleněny na státní informační politiku ve vzdělávání, do rozpočtu na příští rok? Ptám se proto, že existuje oficiální písemné stanovisko Ministerstva financí, které říká, že z celkové částky 1,8 mld. určené pro letošní rok na státní informační politiku ve vzdělávání bude moci ministerstvo v souladu s rozpočtovými pravidly převést z nečerpaných prostředků pouze 90 mil. Kč.

Otázka číslo tři: Jak bude ministerstvo řešit situaci, pokud se mu nepodaří peníze z letoška převést do příštího roku? Ptám se proto, že ministerstvo podepsalo smlouvu s vítězem výběrového řízení, společností Autocont on-line, a návrh rozpočtu pro příští rok ovšem počítá jen s penězi na provoz připojených škol, nikoli na jejich realizaci, a tudíž se dostane podle mého soudu ministerstvo do rozporu se smlouvou, kterou podepsalo.

Čtvrtá otázka zní, zda jsou pravdivé informace v médiích, že jste uvolnil peníze ze státní informační politiky ve vzdělávání a část těchto peněz byla převedena na provozní prostředky jednotlivým školám. Zda je to pravda, a pokud ano, podle jaké logiky jsou tyto peníze rozdělovány.

Pátá otázka směřuje k projektu číslo 1 státní informační politiky ve vzdělávání, tedy k projektu, který se má zabývat vzděláváním učitelů. Ministerstvo školství nakoupilo v minulých týdnech poměrně rozsáhlé balíky vzdělávacího softwaru, což je jistě oceněníhodná věc, ovšem učinilo tak bez výběrového řízení. Ptám se proč.

Konečně pátá otázka, s tématem souvisí trochu volně. Na oficiálních webových stránkách ministerstva školství jsem dnes nalezl tiskové sdělení ministerstva školství ze dne 8. 10., kterým je stanovisko odborné komise pro školství, politiku a vzdělání ÚVV ČSSD k tématu útoku na ministra školství Eduarda Zemana. Chci se zeptat, odkdy ministerstvo školství na svých webových stránkách zveřejňuje stanoviska jednotlivých politických stran, a v případě, že tak činí, kde se podávají tyto žádosti, neboť moje strana by měla rovněž zájem zveřejnit své stanovisko.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Povolil jsem vám poněkud přetáhnout čas, protože je smířlivá atmosféra. Odpovídat bude pan ministr školství Eduard Zeman.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Eduard Zeman: Pane předsedající, dámy a pánové, k otázkám, které zde zazněly. Je mi velmi líto, že to, co jsem zde řekl v červnu, že se podaří zrealizovat do konce roku, nebylo možné. Nechtěl bych obviňovat zrovna pana poslance Mlynáře, že na tom má velký podíl, že to nebylo možné. Je realitou, že jsme čelili osmi procesům, ve kterých jsme museli dokazovat, že všechny kroky, které jsme učinili, jsou opodstatněné, a bohužel to, čeho jsem se na rozhraní května a června obával, to je, že nám Úřad pro hospodářskou soutěž v listopadu sdělí, že jsme vše učinili správně a že můžeme pokračovat, v situaci, kdy už nedokážeme vyčerpat všechny finanční prostředky, tak toto podezření se potvrdilo. Po těch osmi procesech nyní můžeme pokračovat a bohužel už opravdu nedokážeme všechny letošní prostředky vyčerpat. Čili ano, musím konstatovat, že mé očekávání, že se nám podaří do konce roku zrealizovat letošní etapu, se díky těmto průtahům nenaplnilo.

S tím samozřejmě souvisí otázka druhá, jak hodláme převést prostředky, které nedokážeme v letošním roce vyčerpat. Tady je situace ještě mnohem složitější, protože ty prostředky nejsou přímo převoditelné do příštího rozpočtového roku, jsou převoditelné až do dalších rozpočtových let. Naštěstí tu platí to, že je to projektové financování, kdy projekt byl řádově zpracován na celé několikaleté období, tudíž prostředky jsou vyčleněny na celé toto období a je možné podle rozpočtových pravidel je využít i v jiné části tohoto rozpočtového období. Toto probíhá jako forma jednání, bude k tomu třeba celá řada kroků, se kterými se setká i parlament, protože tam bude muset být schváleno rozpočtové opatření, které umožní tyto prostředky převést.

Otázka třetí z toho logicky vyplývá: jak budeme řešit situaci, pokud se nepovede převést. Jsem přesvědčen, že ano, protože všechna jednání s Ministerstvem financí i předběžně s rozpočtovým výborem zatím směřují k tomu, že toto převedení možné je, i když bych tady teď nerad přísahal na to, že to tak dopadne, protože dokud věci nebudou hotové, je relativně obtížné říci, že to tak dopadne. Zatím mohu jen říci, že všechna předběžná a přípravná jednání směřují k tomu, že je možné ty prostředky přesunout na základě toho, že jde o dlouholetý celkově schválený program, čili že to lze převést do dalších let, i když to nebude přímo do příštího roku. Zde bych možná upozornil na něco, co se odehrálo ve školském výboru, kde usnesením školského výboru došlo k pokusu převést tzv. nevyužité peníze z letošního roku na provozní prostředky regionálního školství, aniž si členové školského výboru uvědomovali, že ve skutečnosti to možné není, že prostředky, na které se pokoušejí takto sáhnout, jsou prostředky příštího roku, nikoli letošního. Letošní nejsou takto přímo zužitkovatelné.

Otázka čtvrtá. Ano, vzhledem k tomu, že je celkem jasné, že letošní prostředky nedokážeme bezezbytku vyčerpat, došlo k rozpočtovému opatření schválenému Ministerstvem financí i rozpočtovým výborem, kdy děláme určitou zápůjčku z letošních prostředků ve prospěch krajů, protože kraje namítaly podfinancování svých škol, takže formou zápůjčky z letošního roku, která bude splacena potom zase z dalších prostředků v příštím roce, jsme zapůjčili cca asi 170 mil. na dofinancování krajů z hlediska provozu středního školství na kraje převedeného.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP