(16.40 hodin)

Senátor Daniel Kroupa: Děkuji, pane předsedo, za laskavost. Chtěl jsem jen poděkovat za tu pěknou rozpravu, kterou jsme vyslechli. Jsem rád, že se stále více navzájem posloucháme.

K otázce, kterou položil pan ministr v rozpravě, nikdo neodpověděl - totiž k čemu potřebují církve, respektive charity možnost dopravy, jestli jsem dobře rozuměl. Chtěl jsem upozornit, že charity se starají o těžce nemocné osoby a potřebují je převážet. V rámci této své činnosti potřebují i možnost provádět masáže a další činnosti. Není to podnikatelská činnost, kterou by získávaly zisk pro jiné účely.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Dobře. Pane senátore, ocenili jsme, že jste pochválil rozpravu v Poslanecké sněmovně jako pěknou rozpravu. Já vím, že vy si to v Senátu takto neužijete. (Smích a potlesk.) To je hezké ocenění.

Dám hlasovat. Konstatuji, že budeme hlasovat podle § 97 odstavec 3 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslance.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů podle sněmovního tisku 919/3."

 

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 29 z přítomných 189 poslanců 119 hlasovalo pro, 61 hlasovalo proti. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že návrh zákona byl přijat. Děkuji panu senátoru Kroupovi, děkuji panu ministrovi. Předám řízení schůze paní místopředsedkyni Buzkové.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Prosila bych, aby hlasovací zařízení bylo uvedeno opět do náležitého stavu.

V tuto chvíli můžeme pokračovat projednáváním dalšího bodu schváleného pořadu schůze, kterým v tuto chvíli je

 

2.
Návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb.,
Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 347/1997 Sb.,
a ústavního zákona č. 300/2000 Sb.
/sněmovní tisk 694/3/ - vrácený Senátem

 

Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacím návrhem. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 694/4. Vítám mezi námi senátora Jiřího Stodůlku.

Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženému pozměňovacímu návrhu postupně vyjádřili místopředseda vlády Pavel Rychetský a ministr financí Jiří Rusnok.

 

Místopředseda vlády ČR Pavel Rychetský: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, úvodem bych chtěl říci, že bude stačit mé vystoupení. S panem ministrem financí jsem se tak dohodl. Věc je totiž velmi jednoduchá.

Jak si jistě pamatujete, je to již déle než rok, kdy vláda předložila Poslanecké sněmovně velice jednoduchou malou novelu Ústavy České republiky, a to článku 98 o České národní bance. V ústavě totiž máme řečeno, že hlavním cílem České národní banky je stabilita měny, zatímco jak v acquis communautaire, zejména tím mám na mysli základní směrnici o centrální bance Evropské unie, se předpokládá, že cedulové banky jako hlavní cíl mají cenovou stabilitu. Nikoli tedy měnovou, ale cenovou. Je to vcelku logické, protože Evropská unie mílovými kroky kráčí k tomu, že bude jenom jedna měna a nebude potřeba ji navzájem žádným způsobem stabilizovat a vyrovnávat.

Poslanecká sněmovna tehdy přijala tuto novelu ústavy s tím, že se rozhodla cíl České národní banky z ústavy úplně vypustit, neboť ho založila do zákona o České národní bance. Za předkladatele jsem s tím neměl problémy a musím říci, že nepochybně i z hlediska požadavku Evropské unie postačovalo, že tento cíl je definován konkrétně v zákoně o České národní bance. Mezitím se ovšem situace změnila, jak je známo. Senát po téměř devítiměsíční prodlevě se zabýval touto novelou a vrací Poslanecké sněmovně návrh změny ústavy, konkrétně tohoto článku 98, tak, že do ní zpět vkládá slova o cenové stabilitě.

Jaká tedy vzniká situace? S ohledem na to, že jde o ústavní zákon, není již možné hlasovat o původní poslanecké verzi. Poslanecká sněmovna je tedy postavena před jedinou volbu - ponechat v ústavě to, co není v souladu s evropským právem, tj. měnovou stabilitu, nebo naopak přijmout návrh vrácený Senátem, to znamená vložit do ústavy slova o cenové stabilitě. S ohledem na naprosto omezenou možnost jakékoliv volby vás prosím, abyste v potřebném počtu tří pětin, to je 120 hlasů, podpořili tuto drobnou, leč nikoli nevýznamnou změnu ústavy ve znění, jaké máme postoupeno Senátem.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu místopředsedovi Rychetskému. V tuto chvíli se ptám, zda si přeje se vyjádřit k pozměňovacímu návrhu Senátu zpravodaj ústavně právního výboru pan poslanec Marek Benda. Pan poslanec Marek Benda si nepřeje se vyjádřit, proto otevírám rozpravu. Úvodem chci připomenout, že při novém projednávání návrhu zákona nejsou přípustné pozměňovací návrhy.

V rozpravě jako první vystoupí senátor Jiří Stodůlka, kterému uděluji slovo.

 

Senátor Jiří Stodůlka: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, při projednávání tohoto ústavního zákona zde u vás v Poslanecké sněmovně koncem minulého roku uvedl zástupce navrhovatele, že při řešení problému stanovení hlavního cíle České národní banky zvažovala vláda dvě možná legislativní východiska. Buď vtělit nově formulovaný hlavní cíl, tj. cenovou stabilitu, přímo do textu článku 98 odstavce 1 ústavy, anebo ustanovení o hlavním cíli České národní banky z ústavy vypustit a ponechat je pouze v zákoně o České národní bance, jehož znění již dnes odpovídá právu Evropských společenství.

S poukazem na právní úpravu dané problematiky v členských státech Evropské unie, z nichž většina nemá postavení svých ústředních bank upraveno v ústavě, se vláda rozhodla, že zakotvení hlavního cíle České národní banky postačí svěřit prostému zákonu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP