(11.20 hodin)
(pokračuje Doktor)

Velmi jsem přemýšlel o tom, co říká tím, že uvádí vyslovené nepravdy. Já zde přináším důkaz. Studoval jsem podklady a přílohy k návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2002 stejně pozorně jako on. Pokud říká, že úroveň ztráty, resp. promítnutý odhad účetní ztráty konsolidační agentury na rok 2002 vycházející z dosažené ztráty za rok 2001 byl uměle účetně snížen tak, že oněch 6 miliard bylo promítnuto do navýšení odhadnuté ztráty pro rok 2003 a pro rok 2004, pak říkám, že lže. Nebo nestudoval tyto dva materiály, tj. příloha státního rozpočtu Střednědobý fiskální výhled. Materiál č. 1, který byl součástí první přílohy, říká, že ostatní finanční aktiva, OSFA, kde je zúčtována ztráta konsolidační agentury, říká v prvním materiálu: rok 2003 Kč 49 miliard, druhý materiál říká Kč 49 miliard. První materiál, co se týče odhadu ztráty konsolidační agentury a OSFA, říká 31 miliard, druhý materiál, který projednáváme teď, říká 31 miliard.

Prosím vás, pane kolego, pokud vystupujete v této diskusi a snižujete úroveň svých dedukcí a svých názorů a kritických výtek k návrhu státního rozpočtu, které sdílím, ovšem v jiné části, i já, pak mám-li brát vaše údaje a vaše příspěvky jako relevantní, pak je třeba, abychom vycházeli ze stejných materiálů. Nebo vy máte informace, které nám nechcete sdělit. Vy máte zdroje, které nám nechcete osvětlit. Pak je těžko s vámi diskutovat.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Pan poslanec Ivan Pilip.

 

Poslanec Ivan Pilip: Mě těší, že opoziční poslanec tady prolamuje tradice evropských parlamentů a takto silně hájí vládní zájem. A musím říci, když slyším pana poslance Doktora, že je mi líto, že jsme odebrali rozhodnutím zákona o střetu zájmů stotisícové platy členům dozorčí rady konsolidační agentury, protože za svůj výkon, je pravda, že by si ho zasloužil.

Já jsem, vážený pane kolego, vycházel z toho, že tato čísla jsou podhodnocena. A vy, pokud budete ta čísla studovat důkladně, k tomuto názoru dojdete brzy také.

A na adresu pana kolegy Kocourka bych rád řekl, že on stejně jako já velmi dobře ví, že jen velmi malá část je skutečně projednávána v rozpočtovém výboru. Kdybychom byli skutečně přesvědčeni, že jsou věci, které se seriózně projednávají tam, tak daleko větší důraz budeme klást na tuto činnost a také u bodů, kde je možné věci změnit, je naše účast velmi intenzivní.

Pokud hledáte nějaké moje návrhy, rád bych vám možná připomněl jeden. Jako strana usilující rétoricky o snižování daní jste zřejmě nedopatřením přehlédl jeden z mých pozměňovacích návrhů, kdy jsem tady navrhoval zvýšení odpočitatelných položek daní, aby bylo zabráněno tzv. studené progresi a tím pádem nepřímému, ale skutečnému zvyšování daní fyzických osob v této zemi. Váš klub hlasoval proti tomuto. Kdybyste tedy studoval mé skutečné návrhy a nehledal tady místo věcných argumentů osobní útoky, možná byste přece jenom některé našel.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Nikoho nevidím. Obecnou rozpravu končím.

Udílím závěrečná slova jak navrhovateli, panu ministru financí, tak poté zpravodaji Vlastimilu Tlustému. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, paní poslankyně a páni poslanci, domnívám se, že rozprava byla velmi bohatá, zazněla v ní řada námětů. Chci poděkovat za ty, které směřují k tomu, aby Česká republika i v příštím roce hospodařila podle řádně schváleného státního rozpočtu. Myslím si, že v tuto chvíli je to skutečně všeobecný zájem, tak jak bylo řečeno i ve vystoupení zpravodaje, pana předsedy rozpočtového výboru.

Musím se vyjádřit k některým výtkám, které zde zazněly. Páni poslanci z řad čtyřkoaličních klubů kritizují zadluženost, kritizují nárůst zadluženosti, kritizují schodkovost státního rozpočtu. Současně jsme neslyšeli žádné konkrétní náměty, ani zde, ani v minulosti, na snížení mandatorních výdajů z jejich strany. To musím potvrdit. Dokonce, bohužel, spíše z řad čtyřkoaličních klubů zaznívají i dnes návrhy na další zvyšování těchto výdajů, ať už jde o kompenzace majitelům, v podstatě, protože družstevníkům v úvěrových družstvech a jejich zvyšování, příspěvky na stavební spoření a další věci, které bych mohl uvádět. Kritizují zadlužení, na němž se stihli ve svých vládních pozicích významně podílet. Uvedu jen státní záruky za Slovenskou inkasní při privatizaci ČSOB, za projekt Aero a další. Skutečně zřejmě mají nějaké zázračné řešení, protože já nevím, jak spojit snížené příjmy, o kterých tady hovořil pan poslanec Pilip, které navrhoval zvýšením odčitatelných položek. Zvýšené výdaje a snížení deficitu - to skutečně neumíme a pravděpodobně je to záležitost nějaké vyšší moci.

Musím se vyjádřit ještě k otázce deblokace ruského dluhu. Možná prostřednictvím vás, pane předsedající, bych chtěl sdělit panu poslanci Pilipovi, že tato věc zde byla mnou komentována velmi podrobně v rámci interpelací, kdy jsem odpovídal panu poslanci Recmanovi. V podstatě jsem tehdy uvedl všechny podstatné okolnosti zmíněných smluv. Nicméně ke dvěma bodům se vyjádřím znovu. Není v tom nic záhadného, nic tajného. Je v tom snaha České republiky získat tato aktiva, aktivovat tento zamrzlý dluh tak, jak se to nepodařilo v minulosti, ve prospěch českých veřejných financí. Ano, smlouva s firmou Falcon stanoví, že do konce tohoto roku mají být příslušné částky získány a převedeny do České republiky. To ještě neznamená, že tyto částky budou majetkem České republiky v tu dobu. Stále budou majetkem zvoleného agenta, tzn. firmy, která je určena pro tu deblokaci. Součástí této smlouvy jsou články, které říkají, že po určitou karenční dobu zhruba šesti týdnů budou obě strany, tzn. strana ruská i strana česká, prověřovat původ těchto peněz, prověřovat, zda byly naplněny všechny články smlouvy tak, jak byla dohodnuta. Teprve poté, až obě strany odsouhlasí, že tyto záležitosti byly naplněny v duchu smlouvy, budou peníze převedeny na účty České republiky, což nebude dříve než v lednu příštího roku. Proto nemohou být tyto příjmy součástí rozpočtu 2001.

Pokud jde o zveřejňování smlouvy. Věc je opět velmi jednoduchá. Součástí smlouvy je článek, kde na žádost ruské strany je konstatováno, že smluvní strany nebudou zveřejňovat tento dokument, nebudou ho poskytovat třetím stranám v zájmu jeho uskutečnění a aplikace. Myslím, že jsou pro to dobré důvody na obou stranách, zejména na straně ruské. My bychom měli v zájmu České republiky toto respektovat. A budeme to respektovat.

Chtěl bych se zeptat, jestli v době, kdy byl ministrem financí pan poslanec Pilip, se zveřejňovaly smlouvy o deblokacích s jakýmikoliv jinými zeměmi. Nevím o tom. To je tedy důvod a tento důvod dodržíme.

Domnívám se, že tyto výtky jsou kladeny v zájmu filozofie "čím hůře, tím lépe". Prostě jestli se tato operace nepodaří, budou daňoví poplatníci této země, za které pan poslanec tak bojuje, okradeni, ochuzeni, o 20 miliard korun. Já se ptám, jestli je v zájmu nás všech toto neuskutečnit.

Pokud jde o celkové zhodnocení té rozpravy, samozřejmě náleží zpravodaji. Já bych chtěl poděkovat všem, kteří vystupovali. Chci poděkovat rozpočtovému výboru za spolupráci v tom velmi krátkém čase, který jsme měli určený k přepracování příslušného návrhu státního rozpočtu, a doufám, že budou zohledněny všechny argumenty, které zde zazněly. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane ministře. Nyní udílím slovo panu zpravodaji Vlastimilu Tlustému, aby zhodnotil rozpravu a přednesl návrhy, které v této rozpravě v prvém čtení zazněly.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP