(14.50 hodin)
(pokračuje Houzák)

Jsem přesvědčen, že hodnoty prevence v podobě dostupné zájmové činnosti, vhodných výchovných pořadů a sportovního vyžití jsou až na dalším místě zájmu některých resortů, ale i místních zastupitelstev obcí a měst. To jsou důvody souhlasu se závěrem, jak je uvedeno ve zprávě, cituji, že "opatření nemohou zůstat jen v poloze trestněprávní, ale musí se jednat o systémový, systematický a koordinovaný přístup státních orgánů a nestátních organizací podílejících se na prevenci". Ano, s tím je potřeba souhlasit, ale nemůže to zůstat pouze na papíře.

Na základě posledních událostí ve světě, potažmo i u nás, kdy jednotlivci využívají situace k zastrašování a vyvolávání poplašných zpráv, je naprosto potřebné správně posoudit priority bezpečnostních rizik, která lze očekávat. Znamená to posoudit i naše možnosti při zajištění řady akcí přinášejících bezpečnostní riziko, a nepodléhat řadě siláckých gest, že v naší zemi se nemůže nic stát a že na vše máme prostředky a jsme na to připraveni. Složitost mezinárodní situace vyžaduje odpovědný přístup při stanovení vnitřních bezpečnostních rizik, které musí aktuálně reagovat na situaci vnitřních problémů v návaznosti na problémy a situaci v celém světě.

Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Houzákovi. Prosím pana poslance Výborného, připraví se pan poslanec Payne.

 

Poslanec Miloslav Výborný: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane ministře. Tato zpráva je zprávou velmi podrobnou a je zpracována podle mého mínění korektně, a protože ji výbor také podrobně projednal a navrhuje sněmovně, abychom vzali tuto zprávu na vědomí, skoro by se zdálo, že není důvodu, proč se hlásit do rozpravy. A také jsem se původně do rozpravy hlásit nechtěl. Ale pan ministr uvedl v ústním vystoupení, ve svém úvodním expozé, některé skutečnosti, které jsou kupodivu v rozporu s tím, co právě písemná zpráva obsahuje. A to mě nutí zareagovat.

Především je třeba vzít v potaz, že všechny kriminální statistiky, které obsahuje tato zpráva, vypovídají pouze o oficiálně zjištěném obrazu kriminality společnosti. Reprodukují jenom určitou část skutečného rozsahu kriminality. Stranou zůstává úplně kriminalita latentní. V tomto světle je třeba také číst ten údaj, že počet Policií České republiky zjištěných trestných činů poklesl. To je správný statistický údaj a správně ho pan ministr tlumočil sněmovně. Ovšem co je třeba vzít dále v potaz, že vývoj kriminality a vývoj tohoto počtu zjištěných trestných činů může být způsoben celou řadou faktorů, od struktury obyvatelstva přes zvyšující se ochranu pojistnou, přes ochotu nebo neochotu občanů vůbec hlásit trestnou činnost a přes ochotu či neochotu policie oznámení poškozených přijímat. Tak opravdu pohled na vývoj kriminality významně korigují sociologické výzkumy.

Například v roce 1999, tedy rok před touto zprávou, která podává obraz za rok 2000, mírně poklesl podíl občanů přímo postižených trestným činem z 28 % na 19 % dotázaných. A nejnovější výsledky ukazují, že v roce 2000 se tento podíl opět zvýšil. Navíc, a to je výrazně důležité, zatímco v roce 1999 tři ze čtyř postižených nahlásili násilí nebo trestný čin na nich spáchaný policii, podle údajů za rok 2000 už tak učinilo pouze 53 % dotázaných. To znamená, že pokles zjištěných trestných činů může být způsoben i touto okolností.

Pan ministr výslovně uvedl, že se zvýšila objasněnost trestné činnosti, a doufám, že jsem nepřeslechl, že to řekl i dvakrát, že je dokonce objasněnost trestné činnosti nejlepší od roku 1993. Pan ministr mi napovídá, že to zmínil za předběžnou statistiku v roce 2001. Pokud ovšem hodnotíme tuto zprávu, tak ta výslovně uvádí, že pokles počtu objasněných trestných činů, který byl zjištěn, byl provázen i sníženým procentem objasněnosti. Objasněnost majetkové kriminality byla kolem 26 %. Je potěšitelné, že objasněnost mravnostní a hospodářské kriminality byla vynikající, kolem 95 %.

Důležité také je, že spolu s růstem zjištěných škod bohužel pokračoval i pokles zajištění škod. Zajištěné škody obsahují v sobě celkovou částku všech zajištěných hodnot, které pocházejí z trestné činnosti nebo byly použity jako předmět ke spáchání trestné činnosti, případně byly v důsledku trestné činnosti nabyty, a dále také ty prostředky, které byly zajištěny na úhradu způsobené škody. A to vše ve svém souhrnu pokleslo.

Asi také není příliš potěšitelné to, že došlo k výraznému růstu zjištěných škod právě u hospodářské kriminality, a to tak, že podíl na celkové výši škod z hospodářské kriminality vzrostl až na 80,1 %.

Není tedy dobře vydávat tuto zprávu za optimistickou verzi vývoje kriminality, neboť tato zpráva, která je korektní, ukazuje spíše na to, že přílišným optimismem hýřit nemůžeme. Já tuto zprávu chválím za to, že nezastírá ve své písemné podobě ani negativní trendy, které sociologické a další výzkumy potvrzují, jenom je mi líto, že se o těchto negativních trendech nezmínil pan ministr ve svém úvodním expozé, a pokud jsem vás informoval o některých údajích a číslech, byl bych rád, abyste postřehli, že všechny tyto údaje a všechna tato čísla byla citací právě z oné zprávy, že jsem si je nevymyslel. Ta zpráva všechny tyto údaje obsahuje. Je dobré vzít tuto zprávu na vědomí, ale není dobré se nechat ukolébat přesvědčením, že pan ministr zlepšuje a zlepšuje to, co stále potřebuje další zlepšení.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Pan poslanec Payne, jako poslední přihlášený do všeobecné rozpravy.

 

Poslanec Jiří Payne: Děkuji pane předsedo, já bych se chtěl opět vrátit k tématu, o kterém jsme tady diskutovali tuším před dvěma lety, a to je majetková kriminalita, která je zejména v Praze naprosto alarmující, a v podstatě k žádnému pokroku nedochází. Ve statistických datech se sice konstatuje, že k mírnému zlepšení došlo, ale fakticky, já si doufám tvrdit, že zlepšení nastává díky tomu, že někteří lidé, když tak jako mně jim bylo vykradeno auto pošestnácté, posedmnácté a nikdy nebyl žádný pachatel dopaden, se v podstatě smiřuji s tím, že je zbytečné to vůbec policii hlásit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP