(11.50 hodin)
(pokračuje Vojíř)

Myslím, že je evidentní, že tento slib je již dávno porušen a že dochází k neuvěřitelně mnohonásobnému zvyšování výdajů těchto dvou mimorozpočtových fondů, a to v řádech zhruba 20 ž 26 mld. a více. Myslím, že každý si dokáže srovnat rozdíl mezi 6 a 26 miliardami.

Myslím, že je zapotřebí říci, že Fond národního majetku tyto prostředky nemá, FNM se musí proto zadlužovat. To znamená, že je to převalování problému z jednoho fondu na druhý, což je jeden problém, a na druhé straně Fond národního majetku má de facto zdroje omezené. Připravme se na to, že z FNM v nejbližší době nejen že žádné prostředky nemohou přijít, ale na druhé straně prostředky, které získáme, musíme použít jako určitý ekonomický polštář, a ne je projíst, ale spíše je investovat.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Dál se přihlásil pan poslanec Pavel Šafařík.

 

Poslanec Pavel Šafařík: Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, chtěl bych se vrátit k tomu, co zde řekl kolega Sehoř, a ošetřit problém, který zde naznačil, z jiného pohledu. Chtěl bych navrhnout, aby položky, které jsou určeny pro Správu a údržbu silnic, a položka pro České dráhy byly totožné, abychom je zkrátili jen o novou položku, která ošetřuje náklady na používání kontokorentního účtu, který ve skutečnosti nemáme zahrnutý v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Navrhuji, aby částka 1,5 mld. pro organizaci Správa a údržba silnic se snížila na 1,49 mld. a to samé z položky 1,5 mld. pro České dráhy na 1,49 mld. pro České dráhy a aby byla vytvořena nová položka s názvem "náklady na použití kontokorentního účtu" ve výši 20 mil. Vzhledem k čerpání, jak zde uvedl kolega Sehoř, ve výši necelých 4 mil. se dá očekávat i vzhledem k očekávanému cash-flow Státního fondu dopravní infrastruktury, že by tato částka neměla být překročena.

Ještě bych se dotkl toho, co zde řekl kolega Vojíř. Má samozřejmě pravdu z hlediska schopnosti financování Fondu národního majetku. Je to otázka diskuse jak pro vládu, tak pro oba orgány, aby své záměry jak v příjmové, tak ve výdajové části obou fondů daly do souladu s možností použití jak prostředků z privatizace, tak samozřejmě z prostředků ve smyslu příjmové částky, ve smyslu zákona, jak jsou definovány příjmové částky. Ale to je na jinou diskusi, ne při diskusi o tomto bodu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Dále je přihlášen poslanec Kapoun.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Já chci, vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, upozornit na určitou věc, totiž že řídící výbor - a bylo to tady zdůrazněno - jednal poměrně dlouho a došel k nějakému závěru. Chtěl bych upozornit, že se mi zdá celkem neférové jednání předsedy dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury, že to, co se mu nepodařilo prosadit v řídícím výboru nebo přesvědčit řídící výbor, aby to rozdělil jinak, snaží se toho přerozdělení dosáhnout pomocí Poslanecké sněmovny.

Chtěl bych upozornit na to, že skutečně jsou tady asi 4 mil. na dluhy a splátky z úvěrů, a chtěl bych upozornit na to, že 200 mil., pokud jste se dívali do rozpočtu na rok 2002, tak tam je již určeno 200 mil. právě na úhradu splátek úvěrů a úroků a dalších výdajů spojených se zajištěním dluhové služby. Myslím, že těchto 200 mil. na to bude bohatě stačit. Doporučuji, aby schválení této částky bylo schváleno v tom předloženém tisku, tak jak je navrženo.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. S faktickou poznámkou pan poslanec Sehoř.

 

Poslanec Karel Sehoř: Dámy a pánové, chtěl bych na to jen reagovat v tom smyslu, že jsem neřekl, že všech 200 mil. by se použilo na příslušenství dluhové služby, nýbrž i jako rezerva pro Fond dopravy. Aspoň částečně by se mohl vytvořit jakýsi polštář, protože neplatíme našim dodavatelům, našim zhotovitelům, našim investorům.

Druhá věc. Myslím, že je naprosto obvyklé, že když třeba v hospodářském výboru neuspěji jen proto, že tam třeba nejsou přítomni zástupci některých stran, tak že znovu ten návrh podám. Nepovažuji to za neférové. Považuji za neférové porušovat rozpočet fondu schválený Poslaneckou sněmovnou a ještě tady nepřiznat, že to dělám. To je vše, děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Kdo se dále hlásí do všeobecné rozpravy? Musím všechny řečníky kromě pana poslance Vojíře upozornit, že bude ještě otevřena podrobná rozprava, ve které pak tyto konkrétní návrhy musí bohužel zaznít ještě jednou. Pan poslanec Vnouček se hlásí do všeobecné rozpravy? Nehlásí. Děkuji.

Pokud se nikdo nehlásí, všeobecnou rozpravu končím a otevírám podrobnou rozpravu a žádám dva navrhovatele - pana poslance Sehoře i pana poslance Šafaříka - aby konkrétně předložili své návrhy. Samozřejmě v podrobné rozpravě může vystoupit kdokoli další, kdo má zájem na změně návrhu na rozdělení 3,6 mld. Kč.

Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Karel Sehoř: Dámy a pánové, neuvědomil jsem si, že to musím číst znovu, takže ještě jednou. Položku 1,5 mld., která je určena na železnice, snížit na 1,3 mld. a vytvořit tak rezervu 200 mil., ze které lze hradit i příslušenství dluhové služby. To je jeden návrh. Druhý návrh je v textu, který je na straně 1 u financování provozu regionálních drah - zrušit text "v majetku Českých drah, státní organizace".

To je vše, děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji. Pan poslanec Šafařík.

 

Poslanec Pavel Šafařík: Dovolím si zopakovat to, co jsem řekl v obecné rozpravě. Navrhuji položku 1,5 mld. určenou pro organizaci Správa a údržba silnic změnit na 1,49 mld. Položku 1,5 mld. Kč pro České dráhy změnit na 1,49 mld. a vytvořit novou položku s názvem "náklady na použití kontokorentního účtu Státního fondu dopravní infrastruktury" ve výši 20 mil. Kč. To znamená ošetřit určitý systémový nedostatek schváleného rozpočtu.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Pane poslanče, neodcházejte ještě. Musím vás upozornit, že pokud by byl přijat návrh pana poslance Sehoře, váš návrh na 1,49 mld. u organizace České dráhy by byl nehlasovatelný, protože bychom jej změnili na 1,3 a znamenalo by to tedy, abyste přednesl ještě alternativní návrh, že by to bylo 1,290, pokud nechcete sebrat jen dvě desetiny z prvé položky 1,5 mld. Kč.

 

Poslanec Pavel Šafařík: Pokud projde návrh kolegy Sehoře, samozřejmě by byl můj návrh nehlasovatelný v celém rozsahu.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji. Kdo se dále hlásí do podrobné rozpravy? Pokud nikdo… Omlouvám se, pan kolega Karel Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, pane předsedající. Zarazil jsem vás až na samém konci proto, že nezazněl vůbec žádný návrh na usnesení Poslanecké sněmovny na rozdělení peněz. Padaly tady jakési pozměňovací návrhy nevím k čemu, ale základní usnesení nebylo předneseno. To, co je v materiálu, je usnesení výboru Státního fondu dopravní infrastruktury, není to návrh usnesení. Prosím, aby to tu zaznělo na mikrofon a mohlo se pak hlasovat o pozměňovacích návrzích a potom o celém usnesení, protože hospodářský výbor pouze doporučil Poslanecké sněmovně schválit tisk 1063. Nerozumím, co to je.

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP