(11.40 hodin)
(pokračuje Vnouček)

Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury na svém zasedání dne 10. 9. 2001 v přijatém usnesení č. 52 odsouhlasil rozdělení navýšení částky 3,6 mld. Kč následovně: částku 1,5 mld. Kč ve prospěch Správy a údržby silnic České republiky; částku 1,5 mld. Kč ve prospěch Českých drah, s.o.; částku 246 mil. Kč ve prospěch úhrady jednotlivých akcí v rámci ISPROFIN z úrovně ŘSD ČR; částku 45 mil. Kč organizacím provozujícím regionální dráhy; částku 309 mil. Kč na dofinancování povodňových škod z roku 2000.

Po projednání a schválení vládou České republiky byl tento materiál předložen k projednání v hospodářském výboru PSP ČR, který ho projednal na své 62. schůzi dne 17. 10. 2001 a přijal usnesení, které vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk č. 1063/1. Hospodářský výbor ve svém usnesení ze dne 17. 10. 2001 doporučuje Poslanecké sněmovně schválit předložený návrh změn rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2001 tak, jak jej předložila vláda ČR ve sněmovním tisku č. 1063.

Dámy a pánové, tolik jen ve stručnosti k projednávanému sněmovnímu tisku č. 1063. Jeho schválením dojde zároveň k urychlení a zlepšení podmínek při řešení složité problematiky v dopravní infrastruktuře v České republice, za co bych se chtěl i svým vystoupením zpravodaje u vás přimluvit.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám všeobecnou rozpravu a táži se, kdo se do ní hlásí. Pan poslanec Sehoř, poté pan poslanec Vojíř.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já na jedné straně cítím určité uspokojení nad tím, že vláda splnila usnesení sněmovny. Na druhé straně si nejsem tak úplně jist, jestli těch 3,6 mld. jde ze správných zdrojů, ale to bych řekněme nechal na jiných poslancích. Na druhé straně když jsem viděl návrh, aby Fond dopravní infrastruktury neplatil dluhy, které si nevzal, a aby ty peníze byly hrazeny z jiných zdrojů, měl jsem představu, že ty zdroje budou pokrývat investice, nikoliv provoz. Bohužel, všechny ty peníze se dělí na provozní účely, což asi není ideální. Skoro bych řekl, že se spíše využívá situace, že v provozních záležitostech nejsou peníze, a tak se tímto způsobem vykrývají.

K rozdělení. Nejzávažnější dvě položky jsou po 1,5 mld. Kč na správu a údržbu silnic a na provoz Českých drah, nebo na opravy a údržbu Českých drah. Já tu vidím jeden velký rozdíl. Zatímco v roce 2000 Správa a údržba silnic měla 6 mld. Kč a letos 4,5 mld. Kč a my jim vlastně dorovnáváme to, co měli minulý rok, tak u Českých drah je to něco jiného. Tam byla hodnota asi 3,2 mld. nebo 3,3 mld. Kč, a tyto peníze, 1,5 mld. Kč, jim vlastně dáváme z roku na rok navíc.

Toho si byla vědoma jak dozorčí rada, tak Státní fond dopravní infrastruktury a při prvním návrhu rozdělení nebylo takové, jaké se předkládá dnes. Do vlády šel návrh, ve kterém dělení bylo 1,2 mld. Kč pro železnice a 1,5 mld. pro SÚS. Těch 300 mil. Kč mělo být použito jako rezerva pro Fond dopravy, a to částečně jak pro využívání cash-flow, tak částečně pro hrazení příslušenství dluhové služby. Později se návrh z vlády stáhl a na tlak Českých drah těch 300 mil. rezervy bylo smazáno a přesunuto do položky "oprava a údržba" Českých drah.

Zjistil jsem si, jak státní fond platí za kontokorent příslušenství dluhové služby. Není tak velký, jak jsem se původně domníval. V tomto okamžiku se pohybuje kolem 4 mil. Kč. Nicméně si myslím, že je správné, aby sněmovna byla informována o tom, že fond platí něco, co mu sněmovna neschválila. My to nemáme v rozpočtu. A já o tom v tomto smyslu informuji jako předseda dozorčí rady Poslaneckou sněmovnu, že stav je takový. Myslím si, že by to mělo být zahrnuto v tomto rozpočtovém opatření.

Proto navrhuji, aby byla změněna položka 1,5 mld. Kč pro České dráhy, byla snížena na 1,3 mld. Kč, a aby byla vytvořena nová položka 200 mil. Kč na rezervu, ze které je možné hradit i příslušenství dluhové služby Fondu dopravy. To je jeden návrh.

Druhá věc je spíše jen pro vysvětlení. Týká se nikoliv položky 45 mil. Kč pro organizace provozující regionální dráhy, nýbrž textu, který je tam uveden. V návrhu je napsáno, že jde o peníze pro provozování regionální dráhy, na údržbu a opravy, v majetku Českých drah, státní organizace. Já bych tento text "v majetku Českých drah, státní organizace" chtěl vypustit. Má to logiku, protože ne všechny dráhy jsou v majetku Českých drah. Jedna dráha již byla privatizována. V důvodové zprávě se skutečně uvádí, že ty peníze jsou určeny i pro Jindřichohradeckou dráhu. Když si myslíme, že jí to patří, neměli bychom v záhlaví psát, že je to jen pro dráhy v majetku Českých drah. Můj pozměňovací návrh tedy je vypustit slova "v majetku Českých drah, státní organizace".

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Já se přiznám, že váš první návrh je samozřejmě snadno definovatelný, kdežto druhý návrh ne. Pokud já mám materiál, který máme všichni k dispozici, je na straně 3 pod IV. zvýšení finančních prostředků pro regionální dráhy o 45 mil. Kč. Nikde není uvedeno, že by se jednalo o majetek Českých drah. Naopak, je tady "zvýšení finančních prostředků je určeno pro VIAMONT, a. s., OKD, Jindřichohradeckou dráhu" atd. Já jsem nikde nenašel vaše návětí, že se jedná o majetek Českých drah. Konzultujte to prosím s předkladateli i se zpravodajem, abychom hlasovali o relevantním návrhu. Děkuji vám.

Hovořit bude pan poslanec Vojíř.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Pane předsedající, členové vlády, dámy a pánové, přihlásil jsem se do této diskuse možná trochu z jiného pohledu, ale nicméně si myslím, že je vhodné, aby to v tomto bodě zaznělo.

Já jsem hluboce přesvědčen o tom, že byla vyslyšena prosba Poslanecké sněmovny a dochází k jistému narovnání systémové chyby, která vznikla na začátku tohoto roku. Jsem také přesvědčen o tom, že se tato systémová chyba řeší opět nesystémově. Narovnáváme sice vztah jednoho fondu, a to Fondu dopravní infrastruktury, ale řeší se na úkor Fondu národního majetku.

Já musím říci, že to nebyl Fond národního majetku, který zatížil státní rozpočet touto dluhovou službou. Myslím si, že jestliže tato dluhová služba vznikla v rámci státního rozpočtu, tak měla být řešena na úkor státního rozpočtu.

Já chci připomenout v této souvislosti možná ještě jednu věc, a to je slib, který zde učinil ministr financí této vlády, když tyto mimorozpočtové fondy vznikaly, to znamená Fond dopravní infrastruktury a Fond rozvoje bydlení, že vláda použije jako impulsní prostředky do těchto fondů zdroje z Fondu národního majetku, a to jednorázově ve výši 6 mld. Kč.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP