(17.20 hodin)
(pokračuje Recman)
Běžné výdaje mají po vyloučení dávek sociálního zabezpečení, výdajů na aktivní politiku zaměstnanosti, na obsluhu státního dluhu, krytí operace státních finančních aktiv a výdajů všeobecné pokladní správy vzrůst na 3,7 %. To znamená stejným tempem, jakého má dosáhnout inflace u činností vytvářených hrubým domácím produktem.
Lze tedy říci, že celkové běžné výdaje budou reálně stagnovat na úrovni letošního roku. Tento údaj ale zakrývá, že běžné výdaje na činnost ústředních orgánů a jiných přímo řízených organizačních složek státu reálně vzrostou, zatímco výdaje na činnost ostatních organizací, dotace na příspěvky poskytované jiným subjektům, zahrnující téměř tři čtvrtiny celkového objemu běžných výdajů, se reálně mírně sníží. Tento přístup vlády oslabí řadu aktivit, které přispívají k růstu HDP, a vytvoří náročnější podmínky pro udržení jeho letošního tempa.
Vážené kolegyně a kolegové, vedle základních otázek týkajících se formování fiskální politiky státu ohrožuje reálnost předloženého návrhu rozpočtu i nedotažená problematika změn, které jsou dány reformou veřejné správy.
Představa, že je možné schválit státní rozpočet na rok 2002 vypracovaný dosavadní alokací příjmů a výdajů mezi státní rozpočet a místní rozpočty a následně je pouze mechanicky přerozdělit podle budoucí, zatím nedohodnuté novely zákona o rozpočtovém určení daní na územní samosprávy, se domnívám, že je velice složitá a komplikovaná. Nepůjde o pouhý technický přepočet. Je zapotřebí počítat s tím, že úsilí o silné postavení krajských samospráv se projeví nejen ve sporech o rozpočtovém určení daní, které jsme mimo jiné dnes dopoledne projednávali a přerušili, ale i v rozdílných názorech na přenesení kompetencí z resortů a na navazující rozsah převodu finančních prostředků z dosavadních rozpočtových kapitol na krajské úřady.
Právě z těchto důvodů, o kterých jsem hovořil, i z titulu současného stavu při projednávání návrhu zákona o rozpočtovém určení daní je vztah mezi státním rozpočtem na straně jedné a rozpočty obecních a krajských samospráv možné považovat nadále za otevřený.
Kolegyně a kolegové, v situaci, kdy při řadě nedořešených problémů rozpočtu převažují rozdílné přístupy politických stran ke koncepci fiskální politiky a na druhé straně začíná předvolební kampaň, alespoň podle mého názoru ustupují odborná hlediska do pozadí a začínají převažovat přístupy a důsledky politiky. Zejména se to týká otázky, zda schválit nebo neschválit vládní návrh státního rozpočtu na rok 2002.
Vzhledem k situaci, která se tu vyvíjí, a zdá se na 99 %, že návrh vlády v té podobě, jak nám byl předložen, to znamená jako sněmovní tisk 1060, nebude schválen v této Poslanecké sněmovně, chci právě na tuto zcela změněnou situaci reagovat a předložit návrh KSČM o vlastní výši příjmů, výdajů a dotací pro příslušné kapitoly návrhu rozpočtu na rok 2002.
Proto mi dovolte, abych v závěru svého vystoupení přednesl za poslanecký klub KSČM návrh usnesení, tak jak to umožňuje § 102 odst. 3 zákona o jednacím řádu. Doporučujeme, aby Poslanecká sněmovna přijala následující usnesení:
Poslanecká sněmovna
I. vrací vládě ČR návrh státního rozpočtu ČR na rok 2002;
II. doporučuje vládě ČR provést změny základních údajů návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2002 takto: výše příjmů se stanoví částkou 699 999 679 000 Kč, výše výdajů se stanoví částkou 737 222 657 000 Kč, rozdíl mezi příjmy a výdaji (saldo) se stanoví částkou 37 222 978 000 Kč.
Způsob vypořádání salda těmito financujícími položkami:
a) vydáním státních dluhopisů podle zvláštního právního předpisu do výše 35 mld. Kč,
b) změnou stavu na účtech státních finančních aktiv do výše 2 222 978 000 Kč.
Celkový finanční vztah k rozpočtům jednotlivých krajů, a to dotacemi a příspěvky na plnění úkolů v přenesené působnosti stanovený částkou 11 900 000 000 Kč, celkový finanční vztah k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých okresech, a to dotacemi a příspěvky na výkon státní správy stanovený částkou 15 861 929 000 Kč.
III. Stanoví termín předložení nového návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2002 do 7. listopadu 2001.
Zde to ještě chci doplnit o některé argumenty. Jsme si vědomi, že v zákoně o jednacím řádu je termín pro předložení 20 a 30 dnů. Náš návrh respektuje dolní hranici, která je stanovena minimálně na 20 dnů. Domnívám se, že i při takovémto harmonogramu jsme schopni projednat návrh státního rozpočtu ve druhé verzi ještě do konce letošního roku.
Chci říci, že úpravy, které předložil poslanecký klub KSČM, směřují ke dvěma věcem.
Za prvé, a to bychom předložili pozměňovací návrhy v rámci druhého čtení, chceme posílit některé priority. Například posílit návrh rozpočtu o 2 mld. na vysoké školy, o 2 mld. pro důchodce, protože valorizace důchodů od srpna do prosince nebude provedena, bude provedena v podstatě až v prosinci. To znamená, že toto období zůstane valorizací nepokryté. Chceme zvýšit až do výše 3 mld. finanční prostředky na podporu zaměstnanosti, zejména aktivní politiku zaměstnanosti. Domníváme se, že je potřebné posílit, a navrhujeme to ve výši 600 mil. korun, úsek Ministerstva zahraničních věcí tak, aby se mohli věnovat některým ekonomickým a podnikatelským aktivitám. Rovněž chceme zvýšit dotaci ze státního rozpočtu pro kraje ze současných 9,9 na 11,9 mld. Kč. Jsme si vědomi toho, že to váže na schválení či neschválení předloženého zákona o rozpočtovém určení daní. Dotace obcí zůstávají na stejné úrovni, tak jak je předložila vláda.
Za druhé, váže se to na snížený deficit státního rozpočtu. V rámci poslaneckého klubu převládl názor, že máme jiný pohled na transfer finančních prostředků mezi státním rozpočtem, FNM a Konsolidační bankou, resp. Konsolidační agenturou.
Jsme přesvědčeni o tom, že návrh, který jsme předložili, je určitou variantou. Byly bychom rádi, kdyby ji Poslanecká sněmovna posoudila, zvážila a zvážila ji i vláda České republiky a při případném zpracování druhé verze vzala v potaz ty ukazatele, které jsme zde prezentovali, popř. potvrdila některé priority volebního programu, kde jsou si priority vládního prohlášení a volebního programu ČSSD a KSČM velice blízké. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Dříve než udělím slovo paní kolegyni Machaté, mám jedno technické sdělení, zejména pro předsedy poslaneckých frakcí.
Původně jsme počítali s tím, že zítra ráno začneme projednáváním písemné interpelace a teprve poté bude zařazeno hlasování o návrhu státního rozpočtu. Nicméně pan ministr Březina se z důvodů pracovních záležitostí v Brně omluvil ze zítřejšího jednání Poslanecké sněmovny.
***