(17.00 hodin)
(pokračuje Kapoun)

V § 9 odst. 2 upravit uvedený text následovně: Průměrná pracovní doba zaměstnance s nepřetržitým pracovním režimem, který řídí nebo doprovází vozidlo, nesmí přesáhnout v průběhu sedmi kalendářních dnů po sobě jdoucích 40 hodin.

Tato úprava lépe vystihuje podle čl. 6 odst. 2 směrnice Rady o určitých aspektech stanovení pracovní doby č. 93/104 ES pro pracovníky v dopravě ve znění Evropského parlamentu a Rady č. 2000/34 ES a zároveň návrh původního textu navrženého Ministerstvem dopravy a spojů a projednávaného v organizaci zaměstnavatelů a zaměstnanců.

Alternativa, pokud by tento pozměňovací návrh nebyl přijat, je v § 9 odst. 2 doplnit slova "průměrná" na začátek věty a nahradit slovo "týden" slovy "sedm kalendářních dnů po sobě jdoucích."

Dále v § 9 odst. 4 upravit poslední větu a doplnit o novou větu: Nejméně 15 minut zařazených do doby řízení. Za dobu řízení se považuje doba vlastního řízení včetně přerušení na dobu kratší než 15 minut.

Zase je tu zdůvodnění: Ustanovení naplňuje podle čl. 1 odst. 5 směrnici Evropského parlamentu a Rady č. 2000/34 ES pro pracovníky v dopravě zabývající se přepravou cestujících v pravidelné městské dopravě. Čl. 7 odst. 2 nařízení Rady č. 382085 Evropského hospodářského společenství upravuje možnost rozdělení zákonem stanovené doby bezpečnostní přestávky na několik přestávek v trvání nejméně 15 minut. Pro příměstskou dopravu není stanovena žádná výjimka a vyjádření odboru kompatibility s právem Evropského společenství Úřadu vlády České republiky.

Alternativa k bodu 9. Doplnit větu v odstavci o § 4, obdobně § 3 - 4 a následně se v odstavci 4 vypustí poslední věta. Zdůvodnění je stejné.

Poděkoval bych vám za pozornost a doufám, že pozměňovací návrhy slyšelo i Ministerstvo dopravy a spojů, protože sedí na galerii a kroutí hlavou. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má paní poslankyně Alena Páralová.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, předkládám čtyři pozměňovací návrhy.

Za prvé. Do § 1 odst. 3 se vkládá nové písm. l), které zní:

l) jízdní zaměstnance zaměstnavatelů provozujících restaurační, lůžkové a lehátkové vozy v drážní dopravě; tito zaměstnanci jsou pro účely tohoto zákona považováni za zaměstnance drážní dopravy.

Za druhé. Do § 2 písm. n) se za slova "zaměstnancem pracujícím letmo zaměstnanec v dopravě" se vkládají slova "u kterého je tato podmínka dohodnuta v pracovní smlouvě".

Za třetí. Do § 4 se na konec první věty doplňují slova včetně poznámky pod čarou 14: nebo přestávka v práci na jídlo a oddech - 14. Poznámka pod čarou 14: § 89 zákoníku práce.

Za čtvrté. Za § 8 se vkládá nový § 9, který včetně nadpisu 9 zní:

§ 9 - Dovolená na zotavenou. Zaměstnancům v dopravě s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou, s rozdílnou dobou začátku a konce jednotlivých směn a s jejich rozdílnou délkou podle rozvrhu pracovní doby (zaměstnanci v turnusu) a zaměstnancům pracujícím letmo je dovolená za zotavenou poskytována v kalendářních dnech. Vláda stanoví nařízením způsob přepočtu dovolené na kalendářní dny, popř. blíže vymezí okruh zaměstnanců uvedených v předchozí větě.

Původní § 9 až § 18 se označí jako § 10 až § 19.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Páralové. Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak, končím podrobnou rozpravu a tím končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Dalším bodem je bod 7 schváleného programu schůze, kterým je

 

7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb.,
o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 973/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy a spojů Jaromír Schling, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Paní předsedající, dámy a pánové, předložená novela zákona o pozemních komunikacích je velmi drobná novela, která si klade za cíl jednu jedinou záležitost: rozšířit zmocnění pro Ministerstvo dopravy a spojů, aby mohlo svěřit výkon vlastnických práv a povinností jiné osobě nestátního charakteru, tak jako je tomu u silnic, i na dálnice. Doposud podle platného zákona může silnice udržovat, provozovat jakákoliv nestátní organizace, ale není to možné u dálnic.

Domníváme se, že by bylo dobře rozšířit tuto možnost i na dálnice mimo jiné i proto, aby jak budování, tak provozování dopravní infrastruktury včetně dálnic bylo možno svěřit i soukromým firmám, aby bylo možno využít i soukromý kapitál k dalšímu rozvoji naší dálniční sítě. Doufám, že takto málo rozsáhlá novela nezpůsobí žádné problémy a že je možno ji bez komplikací projednat ve druhém a posléze i ve třetím čtení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Vládní návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 973/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Karel Sehoř.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, hospodářský výbor projednal novelu zákona o pozemních komunikacích a doporučuje prakticky s jedním pozměňovacím návrhem Poslanecké sněmovně projednat a schválit tuto novelu s tímto pozměňovacím návrhem. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Hlásí se do ní pan poslanec Sehoř.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, ODS nemá problémy s navrženou změnou, co se týká svěření některých pravomocí státu na soukromé provozovatele. Dala však v hospodářském výboru neúspěšně pozměňovací návrh, a to v tom smyslu, aby tyto velké zakázky, tyto mnohamiliardové zakázky nebylo možné zadávat sice podle zákona o zadávání veřejných zakázek, ale s pomocí výjimek, a já v tomto směru také načtu pozměňovací návrh ještě v podrobné rozpravě. To je jedna věc.

Druhá věc. Týká se to celého návrhu koncesí, který přišel trochu pozdě a na který jsme měli poněkud málo času. Existuje jeden významný precedens právě při projednávání zákona o pozemních komunikacích a to bylo při odstraňování černých reklam. Vzpomínám si, že jsme v zákoně přímo popsali proceduru, jakým způsobem se má postupovat při odstraňování, ale protože nejsme právníci, tak jsme neodhadli přesnou proceduru.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP