(17.10 hodin)
(pokračuje Sehoř)

Zdá se, že když do zákona napíšete konkrétní ustanovení a nenapíšete tam, že se na toto ustanovení nevztahuje správní řád, tak se dává přednost správnímu řádu. Podobnou věc cítím u koncesí, u návrhu § 18a - 18m. Je zadán celkem přesný postup, jak má vláda postupovat, a není mi docela dobře jasné, zda bude postupovat podle postupu § 18, nebo podle zadávání veřejných zakázek, jak slibuje v § 3. Mám tam tedy určité nejasnosti a v tomto směru podám pozměňovací návrhy, a pokud si to vysvětlíme, tak je rád před třetím čtením stáhnu.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se někdo do obecné rozpravy? (Nikdo se nehlásil.) Obecnou rozpravu končím.

Zahajuji rozpravu podrobnou, do které se přihlásil pan poslanec Martin Starec. Dávám mu slovo.

 

Poslanec Martin Starec: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, přednesu nyní větší text, který dám stenografům, aby mohli podle něj postupovat.

Zákon, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění zákona č. 102/2000 Sb., a zákona č. 132/2000 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky.

Čl. I Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění zákona č. 102/2000 Sb. a zákona č. 132/2000 Sb., se mění takto:

Za část třetí se vkládá část čtvrtá, která zní:

Část čtvrtá - Koncese a koncesionářská smlouva na výstavbu, provozování a údržbu dálnice a rychlostní silnice

Koncese § 18a

(1) Financovat a zajišťovat výstavbu, provozování (§ 26 odst. 3 a odst. 4) a údržbu dálnice nebo rychlostní silnice a poskytovat služby s těmito činnostmi spojené (§ 10 odst. 3) lze na základě koncese udělené státem.

(2) Koncesí se podle tohoto zákona rozumí správní rozhodnutí příslušného státního orgánu České republiky (dále jen "stát") o financování a zajišťování výstavby, provozování a údržby dálnice nebo rychlostní silnice, jakož i poskytování služeb s těmito činnostmi spojených k tomu koncesovanou právnickou osobou (dále je "koncesionář"). Příslušným správním úřadem ve věcech koncese je Ministerstvo dopravy a spojů.

§ 18b

(1) Náklady vynaložené koncesionářem na výstavbu, provozování a údržbu dálnice nebo rychlostní silnice obdrží koncesionář na základě smlouvy se státem po dokončení výstavby dálnice nebo rychlostní silnice

a) z ročních výnosů z poplatků za užití dálnice a rychlostní silnice a z ostatních příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury určených na financování výstavby, modernizace, oprav a údržby silnic a dálnic 8a) (dále jen "stínové mýto") a 

b) z výnosů z poskytování služeb s těmito činnostmi spojených.

Text odkazu 8a) pod čarou zní: 8a) Zákon č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury a o změně zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů.

Podmínky koncese

§ 18c

(1) Ministerstvo dopravy a spojů může udělit koncesi na výstavbu dálnice nebo rychlostní silnice, na její provozování a údržbu a na poskytování služeb s těmito činnostmi spojených (dále jen "koncese na výstavbu a poskytování služeb") právnické osobě, která prokáže splnění zákonem stanovených podmínek pro realizaci předmětu koncese.

(2) Ministerstvo dopravy a spojů v řízení o udělení koncese na výstavbu a poskytování služeb udělí právnické osobě povolení ke zvláštnímu užívání úseku dálnice nebo rychlostní silnice (§ 25) spočívající ve výstavbě a provozování odpočívky, motorestu, čerpací stanice pohonných hmot nebo ve zřízení a provozování reklamních nosičů.

§ 18d

Ministerstvo dopravy a spojů v řízení o udělení koncese na výstavbu a poskytování služeb zkoumá, zda právnická osoba ucházející se o udělení koncese má dobrou pověst a je odborně způsobilá, a nejsou-li tyto předpoklady splněny, koncesi neudělí.

§ 18e

Dobrá pověst

Dobrou pověstí se pro účely tohoto zákona rozumí důvěryhodnost právnické osoby, její vybavení dostatečným majetkem a pohotovými finančními prostředky s ohledem na rozsah investičních záměrů, které hodlá realizovat. Vybavení pohotovými finančními prostředky právnická osoba prokáže:

a) vyjádřením banky o schopnosti plnit peněžité závazky z předpokládaných investičních záměrů,

b) účetní závěrkou sestavenou k poslednímu dni předcházejícího účetního období,

c) výkazem celkového obratu dosaženého za provedené práce, dodávky zboží nebo poskytnutí služeb za období posledních 5 let.

§ 18f

Odborná způsobilost

Právnická osoba musí prokázat odbornou způsobilost k provedení prací a k poskytování služeb:

a) osvědčením o vzdělání a profesní kvalifikaci osob, které odpovídají za provádění prací a poskytování služeb,

b) seznamem významných stavebních prací a významných služeb provedených nebo poskytnutých za posledních 5 let,

c) výčtem provozních a technických zařízení, jež má k dispozici pro provedení prací a pro poskytování služeb,

d) výčtem techniků a technických útvarů podílejících se na provedení prací a poskytování služeb.

§ 18g

Záměr udělit koncesi

(1) Záměr udělit koncesi na výstavbu a na poskytování služeb Ministerstvo dopravy a spojů zveřejní ve Věstníku dopravy. V záměru udělit koncesi Ministerstvo dopravy a spojů stanoví zadávací podmínky pro udělení koncese.

(2) V zadávacích podmínkách pro udělení koncese Ministerstvo dopravy a spojů stanoví:

a) označení úseku dálnice nebo rychlostní silnice, který bude předmětem koncese,

b) rozsah předpokládaných služeb,

c) maximální cenu pro realizaci předmětu koncese,

d) podmínky pro udělení koncese, součástí podmínek jsou vždy podmínky stanovené zákonem,

e) lhůtu pro doručení závazných nabídek,

f) způsob hodnocení nabídek o udělení koncese na výstavbu a na poskytování služeb.

(3) Na zadávací podmínky a způsob výběru právnické osoby, pokud tento zákon nestanoví jinak, se použije podpůrně ustanovení o obchodní veřejné soutěži podle obchodního zákoníku 8b).

§18h

Ministerstvo dopravy a spojů ve lhůtě nejpozději do dvou měsíců ode dne uplynutí lhůty pro doručení závazných nabídek zahájí správní řízení o udělení koncese. Koncesi udělí Ministerstvo dopravy a spojů právnické osobě, která splnila stanovené podmínky a předložila pro stát nejvýhodnější nabídku.

Koncesionářská smlouva

§ 18i

(1) Koncesionář je povinen nejpozději do jednoho měsíce ode dne udělení koncese předložit Ministerstvu dopravy a spojů návrh smlouvy, jejímž předmětem je v souladu s udělenou koncesí financování a výstavba dálnice nebo rychlostní silnice a poskytování služeb (dále jen "koncesionářská smlouva").

(2) Koncesionářskou smlouvu s koncesionářem uzavře jménem státu Ministerstvo dopravy a spojů spolu s Ministerstvem financí po projednání ve vládě a Parlamentu.

§ 18j

(1) Koncesionářskou smlouvou se stát zavazuje přenechat koncesionáři území určené v územním rozhodnutí pro výstavbu, provozování a údržbu dálnice nebo rychlostní silnice. Koncesionář se zavazuje v tomto území zajistit na své náklady financování a výstavbu dálnice nebo rychlostní silnice, její provozování a údržbu. Koncesionářská smlouva se uzavírá na dobu nejméně 25 let.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP