(16.40 hodin)

Poslanec Milan Zuna: Vážený pane předsedající, já se omlouvám. Hlasoval jsem pro vrácení a na sjetině se ukázalo, že jsem nehlasoval.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Dobře. Já dám hlasovat o návrhu pana poslance Zuny. (Hlas: Žádný návrh nepadl. - Reakce na gestikulaci poslanců se žádostí o odhlášení:) Já teď nevím, jestli mohu měnit kvorum. Mohu? Jen pro spravedlnost, nejsem si úplně jist. Teď nevím, pro koho je to výhodou. Pokud si přejete odhlášení z obou stran, tak to beru, jako že jsem všechny odhlásil. Já, ač jsem hlasoval tak, že mi to vyhovuje odhlašovat, bych si myslel, že to není fér, ale zdvihali jste ruce z obou stran.

 

Nejdříve dáme hlasovat o námitce pana poslance Zuny.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, vyhovět panu poslanci Zunovi o opakování hlasování? Kdo je proti tomuto návrhu.

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 39 z přítomných 171 poslanců 131 pro, 17 proti. Návrh byl přijat.

 

Dáme tedy hlasovat - nové hlasování - o návrhu pana poslance. (Reakce na hluk a pohyb poslanců v sále: ) Nevím, jestli jste soustředěni na hlasování, nebo nejste.

 

Znovu hlasujeme o návrhu pana poslance Plachého na vrácení k novému projednání do výboru.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 40 z přítomných 173 poslanců 88 pro, 78 proti. Návrh byl přijat.

 

Já se usmívám nad hlasováním pana místopředsedy, protože nesedí na své židli, běhá někam jinam. (Poslanci kontrolují výsledek hlasování na sjetině.) Rozumím tomu tak, že není žádné zpochybňování. Návrh byl vrácen do výboru. Děkuji.

 

Dostáváme se k bodu

 

6.
Vládní návrh zákona o pracovní době a době odpočinku
zaměstnanců s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou v dopravě
/sněmovní tisk 970/ - druhé čtení

 

To je opět pan ministr Schling.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedo, dámy a pánové, zvláštní povaha práce a podmínky provozu neumožňují v plném rozsahu aplikovat obecná ustanovení zákoníku práce na všechny kategorie zaměstnanců v dopravě. Do 31. 12. 2000 platily pro dopravu výjimky ve formě celé řady výnosů a směrnic Ministerstva dopravy a spojů, případně Ministerstva vnitra, které však byly zrušeny novelou zákoníku práce.

Ustanovení § 5 platného zákoníku práce stanoví, že pracovněprávní vztahy zaměstnanců dopravy, vůdců a velitelů plavidel a členů posádek plavidel provozujících vnitrozemskou a námořní plavbu se řídí zákoníkem práce, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak. Na základě tohoto ustanovení je předkládán vládní návrh zákona o pracovní době a době odpočinku zaměstnanců s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou v dopravě, který ve věcně odůvodněných případech upravuje odchylně od zákoníku práce otázky pracovní doby, doby odpočinku a pracovní pohotovosti některých kategorií zaměstnanců v dopravě.

Působnost návrhu je vymezena pozitivně. Návrh se vztahuje pouze na vybrané provozní zaměstnance silniční, drážní, městské hromadné a letecké dopravy a vnitrozemské plavby a není aplikovatelný na ty zaměstnance v dopravě, u nichž speciální úprava není nutná.

Navrhovaná úprava je v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, i s právními předpisy Evropského společenství, které s ohledem na zvláštní charakter a podmínky dopravy umožňují pro zaměstnance v dopravě stanovit výjimky z obecné úpravy.

Dodržování obecných ustanovení zákoníku práce týkajících se pracovní doby a doby odpočinku v dopravě by bez ohrožení bezpečnosti provozu bylo možné jen v případě navýšení počtu zaměstnanců u většiny dopravních organizací a mělo by také negativní dopad na státní rozpočet. Doposud je tato záležitost upravována nařízením vlády. Doporučuji, aby tento návrh zákona byl projednán ve druhém čtení a aby s ním posléze byl vysloven souhlas, aby tak nařízení vlády mohlo být upraveno tímto zákonem, což je legislativně čistší.

Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Schlingovi. Vládní návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví a hospodářskému výboru. Iniciativně ho projednal také výbor pro evropskou integraci. Usnesení výborů byla rozdána jako sněmovní tisky 970/1 až 3.

Prosím, aby se slova nejprve ujala zpravodajka výboru pro sociální politiku a zdravotnictví paní poslankyně Jitka Kocianová.

 

Poslankyně Jitka Kocianová: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, tento návrh zákona projednal výbor pro evropskou integraci a hospodářský výbor a já vás seznámím s usnesením výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

Po odůvodnění ministra Ing. Jaromíra Schlinga a zpravodajské zprávě poslankyně Jitky Kocianové a po rozpravě výbor pro sociální politiku a zdravotnictví doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona o pracovní době a době odpočinku zaměstnanců s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou v dopravě, sněmovní tisk 970, ve znění pozměňujících návrhů - sněmovní tisk 970/3.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Kocianové. Nyní prosím, aby nás o jednání hospodářského výboru informoval zpravodaj pan poslanec Miroslav Kapoun.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážená paní předsedající, vládo, vážené kolegyně a kolegové, hospodářský výbor na své 60. schůzi projednal tisk 970, to je vládní návrh zákona o pracovní době a odpočinku zaměstnanců s nerovnoměrně rozloženou pracovní dobou v dopravě, a po vyslechnutí výkladu ministra dopravy a spojů ČR Ing. Jaromíra Schlinga, zpravodajské zprávy poslance Miroslava Kapouna, po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit tisk 970 s těmito pozměňovacími návrhy.

V § 2 písm. n) text za středníkem se vypouští.

Vložit nový § 9, který zní: Dovolená na zotavenou za kalendářní rok. Zaměstnavatel může poskytnout zaměstnanci v drážní dopravě s nerovnoměrně rozloženou pracovní dobou dovolenou v kalendářních dnech.

Původní § 9 až 18 se označují jako § 10 až 19.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP