(16.30 hodin)
(pokračuje Sehoř)

Jejím praktickým chováním vůči partnerům, konkurentům, včetně tvorby pravidel hry pro sebe samu i ostatní provozovatele drážní dopravy. V této věci by bylo namístě se zeptat - vyberu čtyři odrážky:

1. Jak bude zpoplatněno pro České dráhy, a. s., a jiné provozovatele používání infrastruktury železničních stanic při posunu? Kdo bude tyto výkony evidovat a inkasovat za ně peníze?

2. Jak se České dráhy, a. s., vypořádají se současným diskriminačním opatřením o jízdě vlaků mezi posledním tarifním bodem a státní hranicí, které jinému provozovateli ekonomicky znemožňuje uskutečňovat zahraniční železniční dopravu včetně tranzitu?

3. Proč mají mít České dráhy, a. s., zákonem i majetkovým uspořádáním zaručen monopol na provozování, správu, údržbu a opravy dráhy, když to jiní umějí lépe a levněji? A pokud chce práce zadávat privátním dodavatelům, kteří to snad umějí lépe, proč by tyto služby nemohla zadat přímou cestou sama správní organizace Správa železniční dopravní cesty?

A konečně 4. Domýšlí vůbec někdo, že zákonem bude prakticky znemožněn vstup dalších subjektů do provozování regionálních železničních tratí bez souhlasu Českých drah, a. s.? Proč by monopolista souhlas dával, když bude mít zákonem zajištěnu úhradu ztráty včetně přiměřeného zisku?

Takže to je hlas řekněme z jedné části odborné veřejnosti. Při projednávání tohoto zákona v hospodářském výboru ministerstvo dopravy odmítlo drtivou většinu všech pozměňovacích návrhů, které navrhovala ODS, ale i US. Těmito pozměňováky jsme chtěli odstranit alespoň nejkřiklavější věci, proti kterým protestujeme a které se hlavně týkají majetku. Obávám se, že ani návrhy, které těsně prošly, nezmění špatný zákon, protože koncepce se nedá opravovat jednotlivostmi. Přijetím tohoto návrhu jen oddálíme skutečné řešení problému s Českými dráhami.

Novela zákona je tak jalová a rezignuje na jakékoli skutečné změny, že je prakticky zbytečná. Proto se připojuji k návrhu na zamítnutí. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Táži se, kdo se další hlásí do obecné rozpravy. Nehlásí-li se nikdo, obecnou rozpravu končím. Táži se, zda chce k tomu něco říci pan ministr.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedo, dámy a pánové, v obecné rozpravě zazněla řada výtek, které jsme vyslechli již v prvém čtení. Některé jsou pouze, jak jsem pevně přesvědčen, nesprávným výkladem zákona, který projednáváme. Některé jsou obavou, která podle mého názoru není odůvodněná, ale chápu, že takové obavy mohou existovat. Například o tom, že bude znemožněn vznik regionálních dopravců. Jsem pevně přesvědčen, že tento návrh nejenže neznemožňuje vznik regionálních dopravních společností, ale naopak, že dokonce bude zájmem jak ministerstva, tak i samotných Českých drah, a. s., aby celou řadu regionálních drah provozoval někdo jiný, protože pro ČD je provozování řady regionálních tratí ztrátové, ekonomicky nezajímavé, a pokud především samospráva v daném kraji bude mít zájem, aby trať dále existovala, byla nadále provozována, bude si hledat jiného provozovatele a možná dokonce i se značnou podporou Českých drah, a. s.

To je názor proti názoru a takto bych mohl rozebírat dále celou řadu bodů. Například ještě jeden, pokud jde o bezpečnost. Ano, záleží nám nepochybně všem na tom, aby železniční doprava zůstala nejbezpečnějším druhem dopravy. Návrh zákona určitě nepovede k tomu, aby se bezpečnost snížila, naopak integrovaný model železnice zaručuje vyšší bezpečnost než dezintegrovaná železnice, rozdrobená železnice, která přináší komplikace v propojení, v koordinaci mezi jednotlivými železničními společnostmi počínaje jízdními řády a konče třeba i komunikací mezi dispečery za provozu. A jsou již ve světě špatné zkušenosti s tímto stavem.

Rovněž postavení inspekce bude nepochybně vyřešeno tak, aby se stala skutečně institucí, která dozírá nad bezpečností provozu na celé železniční síti bez ohledu na to, kdo je dopravce, která firma. Bude muset tuto roli plnit, v tom není mezi námi rozpor, je zde opět pouze určitý výkladový rozdíl.

Dámy a pánové, jsem pevně přesvědčen, že je třeba, aby tento návrh nebyl zamítnut, aby byla možnost, aby ti, kteří chtějí uplatnit své pozměňovací návrhy, je zde v podrobné rozpravě přednesli, aby o nich posléze ve třetím čtení mohlo být hlasováno. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi a dáme tedy hlasovat. Byl zde návrh na zamítnutí.

 

Dám tedy hlasovat o návrhu na zamítnutí tohoto vládního návrhu zákona o Českých dráhách.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 37 z přítomných 175 poslanců 68 pro, 74 proti. Návrh nebyl přijat.

 

Druhý návrh je na vrácení k novému projednání ve výboru.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 38 z přítomných 177 poslanců 87 pro, 74 proti. Návrh nebyl přijat.

 

Vidím ale, že kvůli těsnosti hlasování dochází ke kontrole. (Krátká pauza.) Ti, kteří studovali tuto věc, už prozkoumali, zda všichni byli pro, nebo ne. Pan poslanec Zuna.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP